Gå til innhold

Rart å la pasient bestemme om de vil få satt diagnosen eller ikke?

Anbefalte innlegg

Psykiateren som utredet meg for asperger han spurte meg om det føltes rett å få asperger diagnosen eller ikke, for hvis det ikke føltes rett så skulle han ikke sette den... Er ikke det litt rart? Eller er det noe som skjer i psykiatrien av og til?

Anonymkode: c420c...b83

Fortsetter under...

Har vært borti noe lignende. Psykologen var veldig flink og bra ellers, men mens hun utredet meg for sosial angst og depresjon og slet med å finne ut hva som var mest passende diagnose i mitt tilfelle spurte hun: "Hvilken diagnose vil du ha da?". Hvorpå jeg svarte: "Helst ingen". 

Endte på depresjon. Med sosialt engstelige trekk, mer tilhørende personligheten. 

Jeg får også velge diagnosen jeg synes passer meg best... Fint å få den diagnosen man synes tar seg best ut av de tilgjengelige alternativene men man får ikke akkurat tiltro til at riktig svar er funnet eller at behandler er helt kompetent... 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Psykiateren som utredet meg for asperger han spurte meg om det føltes rett å få asperger diagnosen eller ikke, for hvis det ikke føltes rett så skulle han ikke sette den... Er ikke det litt rart? Eller er det noe som skjer i psykiatrien av og til?

Anonymkode: c420c...b83

Dette har vært oppe før for en god stund siden. Tatt fra min skrantende hukommelse/forståelse: Tenker du det kan være nyttig for deg å vise til ASD-diagnosen senere, kan det være greit å ha diagnosen journalført. Det er opp til deg å vurdere om du tenker det er mest fordeler eller ulemper for deg med diagnosen. En ASD-diagnose kan gi noen rettigheter/muligheter, men den kan også føre til begrensninger. Det som er avgjørende, er vel hvor mye ASD-symptomene hindrer deg i hverdagen (daglig funksjonsnivå)? Og dette kan ha sammenheng med at du også får mulighet til å velge...?

Det har jeg aldri opplevd. 

Eneste jeg kan se for meg er hvis resultater fra utredningen vipper over og under cut of. Altså har man den akkurat eller akkurat ikke, så derfor spør behandler hva en ønsker. 

Annonse

Da regner jeg med at det var fordi du kanskje bare var såvidt over cut of. 

Veldig inkompetent behandler og tyder på at diagnoser bare er tull og tilfeldigheter. 

Anonymkode: bf7c7...4e7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...