AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:10 Del Skrevet torsdag kl 15:10 Jeg er ekspert på å ønske meg ting og se for meg hvordan ting kan bli og bruke mye tid på å planlegge. Noe som har ført til at jeg i mitt 30 år lange liv har mange uoppfylte drømmer og ønsker. Blant annet det å begynne å klatre/buldre, å få en ny venninne og kjæreste, og gjøre leiligheten min hjemmekoselig, spise sunt, gå ned i vekt, lage nye matretter osv. Så i år har jeg bestemt meg for at jeg SKAL virkelig gjøre alt for å leve livet og gjøre det jeg ønsker og ikke bare fortsette å vente for man vet aldri hvor lang tid man har igjen i livet... Anonymkode: aebd7...71a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489352-i-2025-skal-jeg-virkelig-gj%C3%B8re-alt-for-%C3%A5-leve-livet-og-gj%C3%B8re-det-jeg-%C3%B8nsker-og-ikke-bare-fortsette-%C3%A5-vente/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:45 Del Skrevet torsdag kl 20:45 Noen som har noen tips for at jeg skal lykkes best mulig? Anonymkode: aebd7...71a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489352-i-2025-skal-jeg-virkelig-gj%C3%B8re-alt-for-%C3%A5-leve-livet-og-gj%C3%B8re-det-jeg-%C3%B8nsker-og-ikke-bare-fortsette-%C3%A5-vente/#findComment-4344950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet torsdag kl 21:10 Del Skrevet torsdag kl 21:10 Hva skal du gjøre for å få det koselig i leiligheten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489352-i-2025-skal-jeg-virkelig-gj%C3%B8re-alt-for-%C3%A5-leve-livet-og-gj%C3%B8re-det-jeg-%C3%B8nsker-og-ikke-bare-fortsette-%C3%A5-vente/#findComment-4344951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:20 Del Skrevet torsdag kl 21:20 Det er jo bare å starte med det nye livet vel? Hva hindrer deg? Anonymkode: 5333c...3c7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489352-i-2025-skal-jeg-virkelig-gj%C3%B8re-alt-for-%C3%A5-leve-livet-og-gj%C3%B8re-det-jeg-%C3%B8nsker-og-ikke-bare-fortsette-%C3%A5-vente/#findComment-4344952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmeautomat Skrevet torsdag kl 23:14 Del Skrevet torsdag kl 23:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som har noen tips for at jeg skal lykkes best mulig? Sett veldig konkrete mål. Begynn med noe smått og ikke gap over for mye. Trening, spise sunt osv. handler ofte om å endre vaner, så klarer du å gjøre det ei uke eller mer er du på god vei til å begynne å gjøre det automatisk. Les bøker som denne e.l. https://bonnierforlag.no/boker/sakprosa/helse-livsstil-og-selvutvikling/mikrovaner-james-clear Intensjoner og mål er et nødvendig utgangspunkt, men det er bare handling som teller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489352-i-2025-skal-jeg-virkelig-gj%C3%B8re-alt-for-%C3%A5-leve-livet-og-gj%C3%B8re-det-jeg-%C3%B8nsker-og-ikke-bare-fortsette-%C3%A5-vente/#findComment-4344962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogbrann Skrevet fredag kl 14:12 Del Skrevet fredag kl 14:12 Det hjelper lite å bare dagdrømme om fremtiden du ønsker deg, å planlegge en potensiell og fjern fremtid på den måten er til syvende og sist bare dagdrømming. Du må faktisk planlegge hvordan du skal oppnå disse langtidsplanen dine, eller så kan du bare sette det til side og fokusere på kortsiktige mål. Det er kanskje fort gjort for deg å bli overveldet når målene er så fjerne, abstrakte og langt frem i tid. Du risikerer nok å gape over for mye, men holde fast ved disse ønskedrømmene som holder deg oppe og i en i hvert fall noenlunde behagelig sinnsstemning gjennom dagdrømming osv. Dog er det stor risiko for at du om noen, eller mange måneder naturligvis faller ned i en depressiv tilstand som før (fordi livet ikke har endret seg, og den type ensomhet og mangel på meningsfullt innhold i hverdagen ville forårsaket depressive symptomer hos mange av oss, om ikke de fleste). Jeg vil anbefale deg å kutte ned på ønskedrømmingen og fokusere på kortsiktige mål. Det er naturligvis vanskeligere, og vil kunne føre til mye smerte, sorg og du vil trolig måtte ta et oppgjør med mye du synes er tungt og vanskelig. Mulig du vil risikere å bli tatt på sengen av følelser som håpløshet osv, men det er gjennom å erkjenne situasjonens faktisitet man kan gjøre reell endring. For å parafrasere en kjent slovensk filosof (Slavoj Žižek fra boken «the courage of hopelessness»): Det er når man innser at lyset i andre enden av tunnelen er et tog at endring på et fundamentalt nivå kan finne sted. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er litt lei av at du i lang tid har laget flere tråder om dette, uten å ha gjort noe for å endre din egen situasjon. På et punkt var det vel noe om at når du hadde kommet ut av depresjonen skulle du gjøre dette. Vel slik du holder på (eller kanskje ikke holder på er mer riktig å si) kan du trolig forvente tilbakefall med jevne eller ujevne mellomrom. Hvor lenge kan en fantasi eller ønskedrøm holde deg oppe? Kanskje noe å spørre seg selv om. Så vær så snill og gjør noe, bare noe. Du skylder på at du er redd for å åpne deg, være sårbar og eventuelt avvist. Men vennskap starter da sjeldent med åpenhet og sårbarhet, det dannes ut fra felles f.eks. interesser, meninger, holdninger, god kjemi og lignende. Du trenger verken å åpne deg eller være sårbar. Du må bare prate med folk. Jeg antar at du også sliter med det sosiale, altså forstå sosiale koder og hva du skal gjøre i sosiale settinger. Ha et åpent kroppsspråk, god blikkontakt og still personen du prater med spørsmål. Ikke for gravende, men om deres interesser osv for å finne felles grunn. Ikke vent på at andre skal ta initiativ eller stille neste spørsmål. Ta litt ansvar for at personen eller personene du prater med skal føle seg komfortabel i samtale med deg, og oppleve deg som engasjert og interessert. Det hjelper lite å prøve og virke åpen og interessert, du må «act the part». Du skriver du vil klatre, flott. Du kan melde deg inn i et klatresenter allerede med en gang, og du kan få opplæring sannsynligvis meget snart. Dette er også en gylden mulighet til å trene på det sosiale, noe som kanskje bør prioriteres før du fokuserer for mye på venner og kjæreste. Start en samtale med noen for guds skyld. Er du mer sosial, så vil du etter hvert få venner. Du kan for så vidt også bruke bumble appen for å finne venner, samt dra på diverse arrangementer og lignende i området ditt. Eller så kan du alltids dra på en bar, ta noen øl eller noen glass vin og prate med folk. Dette kan du fint gjøre alene også. Bare finn et sted med en stemning du tror kan passe deg. Vil du virkelig ha kjæreste så laster du ned en datingapp eller to, starter en samtale eller kanskje ber noen med ut på en date. Ingen skam for kvinner å be menn med på date, velkommen til 2025. Jeg kan si at det har funket 100% av gangene for meg. Å spise sunt, gå ned i vekt og lage nye matretter går fint inn under samme. Fokuser på å spise sunt, lag sunn og god mat. Gjerne planlegg den kommende ukens middager på f.eks. søndager. Sunne, gode og enkle oppskrifter er få tastetrykk unna. Trenger du enda mer veiledning kan du gå for HelloFresh eller en eller annen matkasse. Disse er laget for minimum to personer, men dette er null problem. Da har du middag for to dager eller lunsj til dagen etter. En siste ting, kan du ikke bare lage dagbok eller noe og oppdatere hvordan det går og hva du gjør for å bedre situasjonen fremfor å skrive det samme igjen og igjen? Verken jeg eller noen andre kan gjøre jobben for deg. Så se litt utover deg selv, innse at vi alle må jobbe hardt for å få det vi vil. Jeg er alltid minst moderat deprimert (har dog BP1). Hadde det mening for meg å vente til jeg er bedre med å gjøre noe med livet mitt? Nei, jeg hadde jo bedt om å enten forbli deprimert eller bli enda dårligere hvis jeg ikke aktivt jobbet med å tvinge meg selv til ting jeg enten ikke likte, ikke ville, ikke orket, følte jeg ikke kunne klare, ikke så mening med eller håp i osv. Så slutt å tenk så mye på hva du føler, og bare gjør det du vet du burde gjøre. Det spiller ingen rolle om det gjør vondt, livet skal gjøre vondt, og det er ikke nødvendigvis negativt heller. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489352-i-2025-skal-jeg-virkelig-gj%C3%B8re-alt-for-%C3%A5-leve-livet-og-gj%C3%B8re-det-jeg-%C3%B8nsker-og-ikke-bare-fortsette-%C3%A5-vente/#findComment-4345039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:32 Del Skrevet fredag kl 14:32 Everybody skrev (17 timer siden): Hva skal du gjøre for å få det koselig i leiligheten? Jeg tenker kjøpe kubbelys, kanskje ett nytt teppe og henge opp bilder i alle fall. Kanskje kjøpe noen flere planter. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er jo bare å starte med det nye livet vel? Hva hindrer deg? Anonymkode: 5333c...3c7 Godt poeng og spørsmål. Jeg har egentlig ingen gode unnskyldninger annet enn at jeg er redd av meg. Drømmeautomat skrev (15 timer siden): Sett veldig konkrete mål. Begynn med noe smått og ikke gap over for mye. Trening, spise sunt osv. handler ofte om å endre vaner, så klarer du å gjøre det ei uke eller mer er du på god vei til å begynne å gjøre det automatisk. Les bøker som denne e.l. https://bonnierforlag.no/boker/sakprosa/helse-livsstil-og-selvutvikling/mikrovaner-james-clear Intensjoner og mål er et nødvendig utgangspunkt, men det er bare handling som teller. Takk for tips, skal se om jeg får lånt den boken på biblioteket. skogbrann skrev (16 minutter siden): Det hjelper lite å bare dagdrømme om fremtiden du ønsker deg, å planlegge en potensiell og fjern fremtid på den måten er til syvende og sist bare dagdrømming. Du må faktisk planlegge hvordan du skal oppnå disse langtidsplanen dine, eller så kan du bare sette det til side og fokusere på kortsiktige mål. Det er kanskje fort gjort for deg å bli overveldet når målene er så fjerne, abstrakte og langt frem i tid. Du risikerer nok å gape over for mye, men holde fast ved disse ønskedrømmene som holder deg oppe og i en i hvert fall noenlunde behagelig sinnsstemning gjennom dagdrømming osv. Dog er det stor risiko for at du om noen, eller mange måneder naturligvis faller ned i en depressiv tilstand som før (fordi livet ikke har endret seg, og den type ensomhet og mangel på meningsfullt innhold i hverdagen ville forårsaket depressive symptomer hos mange av oss, om ikke de fleste). Jeg vil anbefale deg å kutte ned på ønskedrømmingen og fokusere på kortsiktige mål. Det er naturligvis vanskeligere, og vil kunne føre til mye smerte, sorg og du vil trolig måtte ta et oppgjør med mye du synes er tungt og vanskelig. Mulig du vil risikere å bli tatt på sengen av følelser som håpløshet osv, men det er gjennom å erkjenne situasjonens faktisitet man kan gjøre reell endring. For å parafrasere en kjent slovensk filosof (Slavoj Žižek fra boken «the courage of hopelessness»): Det er når man innser at lyset i andre enden av tunnelen er et tog at endring på et fundamentalt nivå kan finne sted. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er litt lei av at du i lang tid har laget flere tråder om dette, uten å ha gjort noe for å endre din egen situasjon. På et punkt var det vel noe om at når du hadde kommet ut av depresjonen skulle du gjøre dette. Vel slik du holder på (eller kanskje ikke holder på er mer riktig å si) kan du trolig forvente tilbakefall med jevne eller ujevne mellomrom. Hvor lenge kan en fantasi eller ønskedrøm holde deg oppe? Kanskje noe å spørre seg selv om. Så vær så snill og gjør noe, bare noe. Du skylder på at du er redd for å åpne deg, være sårbar og eventuelt avvist. Men vennskap starter da sjeldent med åpenhet og sårbarhet, det dannes ut fra felles f.eks. interesser, meninger, holdninger, god kjemi og lignende. Du trenger verken å åpne deg eller være sårbar. Du må bare prate med folk. Jeg antar at du også sliter med det sosiale, altså forstå sosiale koder og hva du skal gjøre i sosiale settinger. Ha et åpent kroppsspråk, god blikkontakt og still personen du prater med spørsmål. Ikke for gravende, men om deres interesser osv for å finne felles grunn. Ikke vent på at andre skal ta initiativ eller stille neste spørsmål. Ta litt ansvar for at personen eller personene du prater med skal føle seg komfortabel i samtale med deg, og oppleve deg som engasjert og interessert. Det hjelper lite å prøve og virke åpen og interessert, du må «act the part». Du skriver du vil klatre, flott. Du kan melde deg inn i et klatresenter allerede med en gang, og du kan få opplæring sannsynligvis meget snart. Dette er også en gylden mulighet til å trene på det sosiale, noe som kanskje bør prioriteres før du fokuserer for mye på venner og kjæreste. Start en samtale med noen for guds skyld. Er du mer sosial, så vil du etter hvert få venner. Du kan for så vidt også bruke bumble appen for å finne venner, samt dra på diverse arrangementer og lignende i området ditt. Eller så kan du alltids dra på en bar, ta noen øl eller noen glass vin og prate med folk. Dette kan du fint gjøre alene også. Bare finn et sted med en stemning du tror kan passe deg. Vil du virkelig ha kjæreste så laster du ned en datingapp eller to, starter en samtale eller kanskje ber noen med ut på en date. Ingen skam for kvinner å be menn med på date, velkommen til 2025. Jeg kan si at det har funket 100% av gangene for meg. Å spise sunt, gå ned i vekt og lage nye matretter går fint inn under samme. Fokuser på å spise sunt, lag sunn og god mat. Gjerne planlegg den kommende ukens middager på f.eks. søndager. Sunne, gode og enkle oppskrifter er få tastetrykk unna. Trenger du enda mer veiledning kan du gå for HelloFresh eller en eller annen matkasse. Disse er laget for minimum to personer, men dette er null problem. Da har du middag for to dager eller lunsj til dagen etter. En siste ting, kan du ikke bare lage dagbok eller noe og oppdatere hvordan det går og hva du gjør for å bedre situasjonen fremfor å skrive det samme igjen og igjen? Verken jeg eller noen andre kan gjøre jobben for deg. Så se litt utover deg selv, innse at vi alle må jobbe hardt for å få det vi vil. Jeg er alltid minst moderat deprimert (har dog BP1). Hadde det mening for meg å vente til jeg er bedre med å gjøre noe med livet mitt? Nei, jeg hadde jo bedt om å enten forbli deprimert eller bli enda dårligere hvis jeg ikke aktivt jobbet med å tvinge meg selv til ting jeg enten ikke likte, ikke ville, ikke orket, følte jeg ikke kunne klare, ikke så mening med eller håp i osv. Så slutt å tenk så mye på hva du føler, og bare gjør det du vet du burde gjøre. Det spiller ingen rolle om det gjør vondt, livet skal gjøre vondt, og det er ikke nødvendigvis negativt heller. Takk for en øyeåpner og ett langt, grundig svar. Setter pris på at du har tatt deg tiden til å skrive så mye/langt til meg. Og du har også veldig mange gode poeng her. Har lagret svaret ditt så jeg kan se tilbake på det senere også. Anonymkode: aebd7...71a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489352-i-2025-skal-jeg-virkelig-gj%C3%B8re-alt-for-%C3%A5-leve-livet-og-gj%C3%B8re-det-jeg-%C3%B8nsker-og-ikke-bare-fortsette-%C3%A5-vente/#findComment-4345043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymos Skrevet fredag kl 14:49 Del Skrevet fredag kl 14:49 Er enig i mye av det skogbrann sier. Begynn i det små med å forbedre livet på et område av gangen. Jeg er litt i samme båt som deg, ønsker å komme i gang med trening igjen og på lengre sikt prøve meg på dating (har aldri hatt kjæreste). Jeg vet med meg selv at det blir for mye å stupe uti alt på en gang, så jeg begynner med det som er enklest for meg: Trening og gode matvaner. Det sosiale er helt klart det mest krevende, så der blir målet før å koble meg på igjen ifht gamle venner og nær familie (lengre tids depresjon som førte til mye isolasjon/tilbaketrekning). Nye bekjentskaper og spesielt dating ligger langt frem i tid, kjenner meg selv godt nok til å vite at selvfølelsen må skrus opp noen hakk før vi kommer dit. Og måten å få opp selvfølelsen på er blant annet gjennom fysisk trening, og gjennom sosial trening med allerede etablerte relasjoner. Kort oppsummert; Ta små skritt, men lag samtidig en langsiktig plan og sørg for at stegene du tar både føles riktige ut for deg og de tjener dine langsiktige mål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489352-i-2025-skal-jeg-virkelig-gj%C3%B8re-alt-for-%C3%A5-leve-livet-og-gj%C3%B8re-det-jeg-%C3%B8nsker-og-ikke-bare-fortsette-%C3%A5-vente/#findComment-4345048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.