Gå til innhold

Slutte på medisiner pga bivirkninger

Anbefalte innlegg

Selv om jeg er veldig fornøyd med den antidepressive virkningen av cipralex, så vurderer jeg å slutte. Etter å ha lest pakningsvedlegget på nytt og grundigere, innser jeg at det nå er trolig at smerter i armer, føtter og hender, samt følelse av kraftløshet i musklene, slitenhet, ja til og med lydsensititiviteten, kan komme av medisinbruk. At jeg blir irritabel av den vet jeg allerede, men at alle disse muskeltingene også kan stamme fra disse tablettene visste jeg ikke. Har ME lignende symptomer som stadig har blitt verre dette året, men har hatt fokus på å holde depresjonen borte, og har sånn sett vært fornøyd med tingenes tilstand. Nå er jeg kommet ditt at det er masse jeg ønsker å gjøre som jeg ikke orker. Ligger stort sett rett ut fra kl. 15-16, altså etter jobb. I helgene har jeg heller ikke energi, så det å ha fri gjør meg heller ikke mindre sliten. Super ergerlig hvis jeg nå slutter, blir deprimert og alt stopper opp pga depresjonen istedenfor den nå mer generelle utmattelsen... Føler egentlig for å rense kroppen for alt som har med medisiner å gjøre, på en måte starte fra scratch for å oppdage om det er medisinen i seg selv eller underliggende psykdom (hvis den i det hele tatt eksisterer. Skulle ikke undre meg om det i sin tid var stress som utløste hele greia!) som har vært utfordringen. Gidder jeg risikere det?

Må også nevne at jeg noen ganger føler meg direkte forvirret og får noen angstlignende tilstander som trolig kommer av glemte enkeltdoser. Metaboliserer cipralex raskt, så er kanskje derfor jeg merker rask endring?? 

Noen som bruker Cipramil og anbefaler denne isteden? Eller noen som har opplevd å få det bedre psykisk og fysisk etter å ha sluttet helt på medisiner? Bruker også imovane nesten daglig. 

Fortsetter under...

Hei.

1) Det er ikke vits å bytte til Cipramil. Det er i praksis 50% Cipralex og 50% av et uvirksomt stoff som mest gir bivirkninger. Så det hjelper ingenting.

2) Løsningen er dosejustering eller medisinbytte, evt tillegg av Wellbutrin. Ikke å være så "svart/hvit" at du bare autoseponerer.

Det er jo ikke gitt at plagene du opplever nå kommer av dette i det hele tatt?

ISW skrev (5 timer siden):

Hei.

1) Det er ikke vits å bytte til Cipramil. Det er i praksis 50% Cipralex og 50% av et uvirksomt stoff som mest gir bivirkninger. Så det hjelper ingenting.

2) Løsningen er dosejustering eller medisinbytte, evt tillegg av Wellbutrin. Ikke å være så "svart/hvit" at du bare autoseponerer.

Det er jo ikke gitt at plagene du opplever nå kommer av dette i det hele tatt?

Ok. Jeg sammenlignet de to preparatene på bivirkninger og ser at jeg har bivirkninger nå  som ikke er nevnt på Cipramil. Samtidig ønsker jeg noe "kjent" , noe som ligner fordi Cipralexen virker mot det jeg tar det for. Er blitt foreslått å bruke flere andre ting, slik som Lithium og/eller Olanzapin men når jeg leser om disse så synes jeg det virker så "heavy" og er redd for at det vil gjøre mer skade enn nytte. Derfra kommer også tanken om å fjerne alle fremmede stoffer fra kroppen og bare finne ut av hvordan det står til uten medikamentell innvirkning.

Nå kjenner jeg ingen depresjon men en hel del bivirkninger, så det kjennes ut som jeg sliter med bivirkninger fremfor psykdom, eller at medisinene er det som gir meg det jeg opplever av utmattelse & co. Blir jo på en måte da mer psyk enn frisk av det. Derfor litt sånn "svart hvitt" mtp å slutte helt og bli ren fra all slik påvirkning - eller prøve et lignende preparat som ikke innebærer masse nye greier. Vil ikke ødelegge noe som ikke er i stykker... 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjenner en som hoppet rett fra cipralex til brintelix.

Anonymkode: d0557...bb7

Screenshot_20250103_225226_Felleskatalogen.thumb.jpg.a776111b5a766746d811d9597f07300d.jpgScreenshot_20250103_225255_Felleskatalogen.thumb.jpg.f4e24771c168ee747614b331c8c3ad62.jpgScreenshot_20250103_225309_Felleskatalogen.thumb.jpg.fb290af7ef8b5d99cc759df3e5c7dc5b.jpgScreenshot_20250103_225331_Felleskatalogen.thumb.jpg.5a468e2b906bf624b3ed3cb03d15d533.jpg

Screenshot_20250103_225241_Felleskatalogen.jpg

Endret av krøll9

ISW har svart utfyllende på dette med Cipramil vs Cipralex, men mine two cents til hovedinnlegget og neste:

1. Jeg har riktignok BPII, men etter langvarige depressive faser pleier jeg selv å oppleve ME-liknende symptomer som fatigue, opplevd muskelsvakhet, «tyngde» i kroppen og muskelverk i opptil flere måneder etter at depresjonen er gått over. Jeg har nok mange av de samme symptomene underveis også, men da drukner de i det rent psykiske.

2. Du skriver at du bruker Imovane nesten hver dag. Det kan gi både muskelsvakhet, utmattelse og agitasjon, så hvis symptomene dine faktisk er medisinutløst, kan Imovane også være synderen.

3. Jeg ville ikke ha tatt risikoen på å få tilbakefall ved å seponere uten å erstatte det med noe - men det kommer jo an på sykehistorien din, om det var første gang du var deprimert, hvor lenge du har stått på medisinene, hvor lenge du har vært symptomfri, om du har en plan for hvordan du skal forhindre at stress i fremtiden fører til en liknende tilstand etc. Men tanken om «ren» kropp høres ikke for meg helt rasjonell ut. Støtter ISW: Doseutprøvning og ev medisinbytte - om du blir deprimert igjen, er det ikke sikkert at du vil ha samme effekt av medisinene i neste runde.

4. Av nysgjerrighet: Hvem har anbefalt deg litium og olanzapin? Definitivt ikke førstevalget ved unipolar depresjon. 

adhoc skrev (44 minutter siden):

ISW har svart utfyllende på dette med Cipramil vs Cipralex, men mine two cents til hovedinnlegget og neste:

1. Jeg har riktignok BPII, men etter langvarige depressive faser pleier jeg selv å oppleve ME-liknende symptomer som fatigue, opplevd muskelsvakhet, «tyngde» i kroppen og muskelverk i opptil flere måneder etter at depresjonen er gått over. Jeg har nok mange av de samme symptomene underveis også, men da drukner de i det rent psykiske.

2. Du skriver at du bruker Imovane nesten hver dag. Det kan gi både muskelsvakhet, utmattelse og agitasjon, så hvis symptomene dine faktisk er medisinutløst, kan Imovane også være synderen.

3. Jeg ville ikke ha tatt risikoen på å få tilbakefall ved å seponere uten å erstatte det med noe - men det kommer jo an på sykehistorien din, om det var første gang du var deprimert, hvor lenge du har stått på medisinene, hvor lenge du har vært symptomfri, om du har en plan for hvordan du skal forhindre at stress i fremtiden fører til en liknende tilstand etc. Men tanken om «ren» kropp høres ikke for meg helt rasjonell ut. Støtter ISW: Doseutprøvning og ev medisinbytte - om du blir deprimert igjen, er det ikke sikkert at du vil ha samme effekt av medisinene i neste runde.

4. Av nysgjerrighet: Hvem har anbefalt deg litium og olanzapin? Definitivt ikke førstevalget ved unipolar depresjon. 

Takk for utfyllende svar. Lærte flere nye ting der!  

1. Har også typisk økt søvnbehov ved depresjon men tenkte ikke at det kunne henge i så lenge etter. Det med muskler er relativt nytt, så har tenkt cipralexen er problemet fordi symptomene dukket opp noen måneder etter oppstart på denne. 

2. Ja. Det er kanskje sant. Har lest pakningsvedlegget til Imovane også men har brukt det i 20 år, så ikke tenkt at disse tingene skulle begynne nå... undervurderer kanskje og bivirkningene på denne siden den er så kjent og kjær for meg, eller hvordan jeg skal forklare det. 

3. Har en lang sykehistorie med tilbakevendende depresjoner, men det er kun de siste 5 årene jeg har vært av og på behandling og medisiner. Det dro seg til på et punkt. 

4. Psykiater har forslått disse, blant andre. Egentlig alt mulig annet enn monoterapi på ssri som jeg står på nå. Det er mot bipolar II her også, så det er vel grunnen til det. 

Annonse

krøll9 skrev (9 timer siden):

Det er mot bipolar II her også

Sorry, det hadde jeg ikke fått med meg - tok det for gitt at med bare AD dreide det seg om unipolar depresjon. Da er det vel desto viktigere at du ikke bare seponerer? Har du prøvd Lamictal?

Bp2 her også. Jeg prøvde meg helt uten medisiner en kort periode i høst. Følte meg ikke noe bra, hadde masse forskjellige symptomer og deretter depresjon, som jeg nå er på vei ut av.

Hvis du bare seponerer cipralex uten å erstatte den med noe annet så tipper jeg det er god sjanse for at du enten får hypomani eller depresjon. Jeg hadde sikkert gjort det selv og angret masse etterpå, men jeg anbefaler jo ingen andre å gjøre det…

Jeg hadde ikke noen god erfaring med lamictal, så jeg har begynt på litium og det virker som den har effekt mot depresjon og har få bivirkninger. Det er mange som sier det er en «heavy» medisin (og man får jo den følelsen når man tar så mange blodprøver), men for meg har ulike AD jeg har prøvd vært mye mer heavy, ved at jeg har fått mer bivirkninger av AD enn av litium (men jeg har fått noen få på litium også). Jeg sier ikke at det nødvendigvis er den magiske løsningen for deg, men at du kanskje skal tørre å prøve, siden du ikke er fornøyd med medisinene dine i dag. Jeg hadde personlig aldri tatt olanzapin før alt annet var prøvd fordi jeg er så redd for vektøkning. 

Sokk skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke noen god erfaring med lamictal, så jeg har begynt på litium og det virker som den har effekt mot depresjon og har få bivirkninger. Det er mange som sier det er en «heavy» medisin (og man får jo den følelsen når man tar så mange blodprøver), men for meg har ulike AD jeg har prøvd vært mye mer heavy, ved at jeg har fått mer bivirkninger av AD enn av litium (men jeg har fått noen få på litium også). Jeg sier ikke at det nødvendigvis er den magiske løsningen for deg, men at du kanskje skal tørre å prøve, siden du ikke er fornøyd med medisinene dine i dag. Jeg hadde personlig aldri tatt olanzapin før alt annet var prøvd fordi jeg er så redd for vektøkning

Jeg hadde svært god effekt av litium og ingen bivirkninger - med unntak av én, og det var at stoffskiftet mitt raste helt i bunn. Og dermed måtte jeg rett og slett slutte og gå tilbake til Lamictal. Har knapt bivirkninger der heller, men beskytter meg i mindre grad mot blandede episoder de tror innimellom inkluderer mani, så er blitt tvilstilfelle mellom BP 1 og 2.

Det skal sies at de i etterkant har funnet ut at jeg har kronisk lavt stoffskifte, Hashimotos tyreoiditt, som antakelig var akkurat i kjømda da jeg begynte med litium siden de ikke oppdaget det da. 

Jeg bruker kun olanzapin som behovsmedisin, tror det er lav risiko for vektøkning når man ikke bruker den permanent.

adhoc skrev (13 timer siden):

Sorry, det hadde jeg ikke fått med meg - tok det for gitt at med bare AD dreide det seg om unipolar depresjon. Da er det vel desto viktigere at du ikke bare seponerer? Har du prøvd Lamictal?

Skjønner det. Vet veldig godt at behandler og man generelt ikke er så begeistret for monoterapi på ssri, men jeg blir ikke manisk så har ikke være et problem. 

Begynte på Lamictal for litt over ett år siden, så ba jeg om AD i tillegg. Begynte så på Cipralex i tilegg. Sluttet så på Lamictal etter kanskje to måneder og har fortsatt med Cipralex. 

Sokk skrev (13 timer siden):

Bp2 her også. Jeg prøvde meg helt uten medisiner en kort periode i høst. Følte meg ikke noe bra, hadde masse forskjellige symptomer og deretter depresjon, som jeg nå er på vei ut av.

Hvis du bare seponerer cipralex uten å erstatte den med noe annet så tipper jeg det er god sjanse for at du enten får hypomani eller depresjon. Jeg hadde sikkert gjort det selv og angret masse etterpå, men jeg anbefaler jo ingen andre å gjøre det…

Jeg hadde ikke noen god erfaring med lamictal, så jeg har begynt på litium og det virker som den har effekt mot depresjon og har få bivirkninger. Det er mange som sier det er en «heavy» medisin (og man får jo den følelsen når man tar så mange blodprøver), men for meg har ulike AD jeg har prøvd vært mye mer heavy, ved at jeg har fått mer bivirkninger av AD enn av litium (men jeg har fått noen få på litium også). Jeg sier ikke at det nødvendigvis er den magiske løsningen for deg, men at du kanskje skal tørre å prøve, siden du ikke er fornøyd med medisinene dine i dag. Jeg hadde personlig aldri tatt olanzapin før alt annet var prøvd fordi jeg er så redd for vektøkning. 

Ja. Husker du skrev det gikk litt dårlig i høst. Bra du har kommet deg nå! Medisin som gir vektøkning er helt utelukket for meg også. Må nesten nevne at Cipramil har nedsatt apetitt som bivirkning, som også appellerer til meg om jeg skal bytte fremfor å seponere. 

Så bra at du har god effekt av Lithium. Tenkte at det var uvanlig med bipolar 2. Har tenkt at d kanskje er å skyte på spurv med kanon. Men ok. Da virker det som det har vært bra for deg. Hvor lenge har du tatt det nå? 

adhoc skrev (11 timer siden):

Jeg hadde svært god effekt av litium og ingen bivirkninger - med unntak av én, og det var at stoffskiftet mitt raste helt i bunn. Og dermed måtte jeg rett og slett slutte og gå tilbake til Lamictal. Har knapt bivirkninger der heller, men beskytter meg i mindre grad mot blandede episoder de tror innimellom inkluderer mani, så er blitt tvilstilfelle mellom BP 1 og 2.

Det skal sies at de i etterkant har funnet ut at jeg har kronisk lavt stoffskifte, Hashimotos tyreoiditt, som antakelig var akkurat i kjømda da jeg begynte med litium siden de ikke oppdaget det da. 

Jeg bruker kun olanzapin som behovsmedisin, tror det er lav risiko for vektøkning når man ikke bruker den permanent.

Kunne du ikke behandle lavt stoffskifte med levaxin? Jeg har medfødt lavt stoffskifte, så sånn sett kan ikke lithium gjøre noe galt for meg akkurat på det punktet. 

krøll9 skrev (5 minutter siden):

Så bra at du har god effekt av Lithium. Tenkte at det var uvanlig med bipolar 2. Har tenkt at d kanskje er å skyte på spurv med kanon. Men ok. Da virker det som det har vært bra for deg. Hvor lenge har du tatt det nå? 

Har tatt den i litt over 2 mnd, tok 2 uker før jeg begynte på full dose. Gikk opp 4 kg (skrekk og gru!), men det har snudd nå, og jeg har gått ned 1,5 av dem igjen. Det er kanskje litt «kanon», men den virker i begge retninger (som er positivt for meg for jeg har ikke råd til hypomani… eller kapasitet for mer skam). BP2 er ikke nødvendigvis «spurv», selv om man ikke blir helt manisk. Skaper ganske mye problemer likevel.

Det som er positivt er at jeg ikke egentlig merker at jeg går på den, og den har hjulpet meg med depresjon. Men jeg er ikke heeelt i mål. Fikk panikk over vektøkning, men det er i bedring. Ble også veldig stressa over dårlig hukommelse, men det er i bedring, så det kan hende det var depresjonen sin feil. Jeg vil jo helst ikke ha bipolar og ikke trenge å gå på medisiner, selvsagt… Men akkurat nå er jeg innstilt på å gå på den videre.

Leste meg opp VELDIG mye før jeg begynte på den og den er liksom «gullstandarden» for bipolar og den fungerer såpass bra for veldig mange at jeg følte det ble for dumt å ikke teste om den funker på meg. Jeg føler den endelige dommen ikke kommer før om >1 år, må se an utviklingen over tid. 

Ikke meg du spurte, men jeg går også på Litium. Har shizoaffektiv da, men da jeg begynte på Litium hadde jeg bipolar 2. 

Den funker veldig bra. Bortsett fra i høst hvor jeg ble alvorlig deprimert. Men har ikke hatt skikkelig hypomani etter jeg begynte på Litium. Bare en nesten-hypomani. Depresjonen i høst ble behandlet med ECT. 

krøll9 skrev (10 timer siden):

Kunne du ikke behandle lavt stoffskifte med levaxin? Jeg har medfødt lavt stoffskifte, så sånn sett kan ikke lithium gjøre noe galt for meg akkurat på det punktet. 

Jo, begynte på Levaxin umiddelbart. Men jeg lå så langt unna normalverdiene for stoffskifte og var så fysisk dårlig at endokrinologen og psykiateren ville at jeg skulle bråseponere Litium, få stoffskiftet under kontroll, og så eventuelt starte opp igjen. Nå har stoffskiftet stabilisert seg med Levaxin, men med stoffskiftet har også de bipolare svingningene stabilisert seg, så inntil videre er jeg fornøyd med Lamictal og ønsker ikke å risikere å forstyrre stoffskiftet igjen før det eventuelt blir tvingende nødvendig 😊

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...