Gå til innhold

Forskjell på leger

Anbefalte innlegg

Jeg er 45 år. I fjor fikk jeg sovemedisin for første gang. Imovane innsovnings tab. har vært litt av og på. Nå sier legen nei, får ikke mer. Da har jeg kanskje fått 4 pk på 1,5 år. Sist jeg fikk var i sommer. Men nei, får ikke mer. Får Sobril, fikk i okt. og har mange enda. På pakken står det bruk 1 stk en sjelden gang. Føler meg nesten som en rusmisbruker?? 1 stk en sjelden gang? Jeg står i en umenneskelig situasjon, og det er ikke bare å fikse. Da jeg sliter veldig med ungdommen vår. Jeg kan ikke endre en annen person når hen ikke vil selv. Dette tærer ekstremt på. Jeg trenger en Sobril i ny og ned for å klare å puste og stå i det. Men det er sjelden. Men å skrive 1 stk en sjelden gang ? 

Anonymkode: a1bdf...12a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489374-forskjell-p%C3%A5-leger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Imovane hjelper bare for søvn, imens Sobril både er beroligende og søvndyssende. Hvorfor mener du at du misbruker det? Ifølge Felleskatalogen skal det tas 1-2 timer før søvn. Tar du midt på dagen eller hvor kommer denne tanken om misbruk inn? Hyppighet? 

Hvis du klarer deg med imovane så høres det rart ut at dette blir byttet ut med sobril som har mye mer misbruksfare enn imovane... Eller var det det at du ikke får det ene i tillegg til det andre? Er forskjell på hva leger skriver ut, ja. Men hvis du er redd for å bli avhengig av Sobril/bruke for mye av det så ville jeg absolutt tatt en ny samtale med legen og være helt åpen om det. Om du ikke bytter preparat fordi du kanskje trenger beroligende nå så er det sikkert lurt at dere har samme info om omfanget av bruken. 

Dette med ungdommen din er et helt annet tema. Men er vel med på å skape uro? Du vil ikke endre noe ved å bedøve deg selv med Sobril (ikke ment fordømmende eller anklagende). Da skyver du problemene vekk. 

krøll9 skrev (15 minutter siden):

Du vil ikke endre noe ved å bedøve deg selv med Sobril (ikke ment fordømmende eller anklagende). Da skyver du problemene vekk. 

Det skal vel mer enn en Sobril i ny og ne til for å bedøve seg fra virkeligheten. Og kanskje det er greit å skyve problemene vekk av og til

Endret av Osten

Annonse

Osten skrev (3 minutter siden):

Det skal vel mer enn en Sobril i ny og ne til for å bedøve seg fra virkeligheten. Og kanskje det er greit å skyve problemene vekk av og til

Er kanskje ikke bare i ny og ne? Men mulig jeg tolket feil. 

Kan i alle fall ikke tro at imovane har mer skadeligpotensial enn sobril. Sobril er A preparat og imovane B? 

krøll9 skrev (1 minutt siden):

Er kanskje ikke bare i ny og ne? Men mulig jeg tolket feil. 

Kan i alle fall ikke tro at imovane har mer skadeligpotensial enn sobril. Sobril er A preparat og imovane B? 

Begge er B-preparat. Sobril er ikke veldig sterk medisin. Ts skriver at hun trenger en Sobril i ny og ne

Endret av Osten
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men å skrive 1 stk en sjelden gang ? 

Jeg har full forståelse av at du står i en vanskelig situasjon, og jeg aner ikke hvorfor legen din mener at Sobril er bedre enn Imovane for deg. Men til akkurat dette spørsmålet vil jeg tippe at formuleringen skyldes at Sobril er vanedannende, slik at «ved behov», som jo ofte benyttes som formulering, for forskrivende lege vil oppleves som for lite presist. Jeg bruker innimellom Imovane for søvn, men «ved behov» - vel, i de verste fasene opplever jeg at jeg har det behovet hver kveld, hvis du ser parallellen.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 45 år. I fjor fikk jeg sovemedisin for første gang. Imovane innsovnings tab. har vært litt av og på. Nå sier legen nei, får ikke mer. Da har jeg kanskje fått 4 pk på 1,5 år. Sist jeg fikk var i sommer. Men nei, får ikke mer. Får Sobril, fikk i okt. og har mange enda. På pakken står det bruk 1 stk en sjelden gang. Føler meg nesten som en rusmisbruker?? 1 stk en sjelden gang? Jeg står i en umenneskelig situasjon, og det er ikke bare å fikse. Da jeg sliter veldig med ungdommen vår. Jeg kan ikke endre en annen person når hen ikke vil selv. Dette tærer ekstremt på. Jeg trenger en Sobril i ny og ned for å klare å puste og stå i det. Men det er sjelden. Men å skrive 1 stk en sjelden gang ? 

Ja, det er forskjell på legers praksis mht medikamenter som sobril og imovane. Jeg synes imidlertid ikke man uten videre har grunn til å anta at de som forskriver liberalt er de som gjør sine pasienter den største tjenesten, tvert om. Du har levd i en belastende situasjon lenge - og kommer sannsynligvis til fortsatt å gjøre det fremover. Jeg vil anta at legen din da vil oppfordre deg til å lete etter andre måter å roe deg selv på, enn ved bruk av vanedannende medikamenter. 

Når det gjelder sobril, så synes jeg egentlig hans formulering om å bruke det en "sjelden" gang er ganske ok, - da har du sobril tilgjengelig, samtidig som du oppfordres til å ikke ta det jevnlig. 

Håper imidlertid at fastlegen tilbyr støttende samtaler, inklusive samtaler om hva du kan gjøre for å overleve i en belastende livssituasjon. Noen steder finnes det tilbud til pårørende som enkelte har nytte av, hvis du sjekker ut nettsiden til Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse, så vil du kunne blant annet se at det er opprettet pårørende-sentre hvor det tilbys både individuelle samtaler og gruppetilbud. LPP - Pårørende innen Psykisk helse

Osten skrev (57 minutter siden):

Tenker kanskje at du ikke har så mye greie på verken Sobril eller Imovane? Har du prøvd noen av dem selv? 

Imovane bruker jeg daglig. Sobril har jeg såvidt vært borti for noen år siden. Forstår TS' bekymringer rundt avhengighet/misbruk. Det er fristende å ta Sobril oftere enn man skal. 

Annonse

AnonymBruker
krøll9 skrev (59 minutter siden):

Imovane bruker jeg daglig. Sobril har jeg såvidt vært borti for noen år siden. Forstår TS' bekymringer rundt avhengighet/misbruk. Det er fristende å ta Sobril oftere enn man skal. 

Ta her. Jeg har fått Sobril grunnet angst plager. Tar de sjelden. Har tatt 5 Sobril siden september. Men greit å ha. Det med Imovane handler om at jeg ikke får sove. Jeg ligger våken til 5-6 om morgenen. Det er vanskelig å snu. Selv om jeg er oppe i 9 tiden blir det samme kvelden etter, og blir det flere slike dager kommer angsten og jeg fungerer ikke i det hele tatt. Det er snakk om å få snudd. Jeg har fått skrevet ut resept på allergimedisin som skal hjelpe på søvn, men ikke hentet de ut enda. Kjenner flere som har tatt dette som blir helt zombie dagen etter, og det orker jeg ikke. Jeg vil bare klare å sove på natta. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...