Gå til innhold

Ekstremt søvnbehov

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg har tatt det opp her før,  men nå har altså søvnbehovet mitt økt markant den siste måneden. Fra et gjennomsnitt på tolv timer til nå å være på fjorten timer. Hver dag.

Jeg er fortvilet. Sover jeg ikke disse timene så kan jeg bare gi opp å få gjøre noe når jeg er våken. Står jeg tidligere opp så klarer jeg ikke å løfte hodet fra sofaen. 

Jeg har avsluttet alle oppgaver, jeg avlyser det meste sosialt. For å klare å få gjort noe husarbeid har jeg alarm på klokken; ti minutter jobbing, 15 min hvile. Så holder jeg på sånn noen økter og så er jeg utslitt. 

Fastlegen har tatt blodprøver, men finner ingenting.  Hun sier jeg bare må sove.  Overlegen på DPS sa bare at Fru2020 du må huske på at det er veldig slitsomt å være deg.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg legger meg til samme tid hver kveld(11) og står opp til samme tid hver ettermiddag. 

Er det noen som har opplevd noe lignende? Som har opplevd bedring? Har noen tanker om hvordan jeg skal forholde meg til dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489375-ekstremt-s%C3%B8vnbehov/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er du deprimert? For min del så blir det bedre når depresjonen letter.

Anonymkode: 4f76e...833

Mulig jeg er deprimert. Men jeg har hatt endel påkjenninger i det siste som ville påvirket de fleste så det kan være en reaksjon på det.  Men det blir så ekstremt når jeg sover mer enn halve døgnet. 

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg vet jeg har tatt det opp her før,  men nå har altså søvnbehovet mitt økt markant den siste måneden. Fra et gjennomsnitt på tolv timer til nå å være på fjorten timer. Hver dag.

Jeg er fortvilet. Sover jeg ikke disse timene så kan jeg bare gi opp å få gjøre noe når jeg er våken. Står jeg tidligere opp så klarer jeg ikke å løfte hodet fra sofaen. 

Jeg har avsluttet alle oppgaver, jeg avlyser det meste sosialt. For å klare å få gjort noe husarbeid har jeg alarm på klokken; ti minutter jobbing, 15 min hvile. Så holder jeg på sånn noen økter og så er jeg utslitt. 

Fastlegen har tatt blodprøver, men finner ingenting.  Hun sier jeg bare må sove.  Overlegen på DPS sa bare at Fru2020 du må huske på at det er veldig slitsomt å være deg.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg legger meg til samme tid hver kveld(11) og står opp til samme tid hver ettermiddag. 

Er det noen som har opplevd noe lignende? Som har opplevd bedring? Har noen tanker om hvordan jeg skal forholde meg til dette?

Hva skjer dersom du står opp tidligere, dvs. ikke tillater deg å sove fullt så mange timer? Og hvordan går det med den livsstilsendringen du gjennomførte for et par år siden, klarer du fortsatt å gå turer osv?

Jeg har ikke så stor tro på at det er konstruktivt å sove så mange timer pr døgn, jeg har større tro på å lirke seg i gang på andre måter. 

Fru2020 skrev (1 time siden):

Du kan ha depresjon, det kan være bivirkninger, det kan være sesong, det kan være at livssituasjonen din er såpass mentalt krevende at du slites ut fysisk også. Du antyder jo dette litt. Siden jeg absolutt opplever lignende selv - men mer hvile enn søvn-behov egentlig, har jeg begynt å frykte ME. Men vi får satse på at det kommer bedre tider og økt form. 14 timer er veldig masse da, men ber legen deg hvile, så gjør nå det om du kan :) Har du hatt det sånn tidligere? Jeg håper på mer energi når våren kommer, uansett sammensetning av årsaker. 

frosken skrev (12 timer siden):

Hva skjer dersom du står opp tidligere, dvs. ikke tillater deg å sove fullt så mange timer? Og hvordan går det med den livsstilsendringen du gjennomførte for et par år siden, klarer du fortsatt å gå turer osv?

Jeg har ikke så stor tro på at det er konstruktivt å sove så mange timer pr døgn, jeg har større tro på å lirke seg i gang på andre måter. 

Jeg hadde en uke i november hvor jeg sov ca ti timer hver natt. Da kollapset jeg helt i etterkant. Ble sengeliggende i flere dager. Når jeg tenker meg om var det da økningen på søvnbehovet startet.

Jeg har også prøvd reduksjon på sovemedisin. Men da ble det ingen søvn over så lang tid at legen ba meg starte opp igjen.

Tro meg når jeg sier at jeg har prøvd å sove mindre. 

krøll9 skrev (12 timer siden):

Du kan ha depresjon, det kan være bivirkninger, det kan være sesong, det kan være at livssituasjonen din er såpass mentalt krevende at du slites ut fysisk også. Du antyder jo dette litt. Siden jeg absolutt opplever lignende selv - men mer hvile enn søvn-behov egentlig, har jeg begynt å frykte ME. Men vi får satse på at det kommer bedre tider og økt form. 14 timer er veldig masse da, men ber legen deg hvile, så gjør nå det om du kan :) Har du hatt det sånn tidligere? Jeg håper på mer energi når våren kommer, uansett sammensetning av årsaker. 

Jeg må innrømme at jeg også har tenkt me. Fordi jeg i tillegg til å sove så mye også må hvile store deler av våkentiden. Legen sa at hun tenker at det er langtidsvirkninger av at jeg var så alvorlig syk så lenge.  

Men jeg har sannsynligvis en depresjon også.  Jeg tok madr-s testen på meg selv og den målte meg faktisk til alvorlig depresjon.  Det har jeg ikke fordi det vet jeg hvordan føles ut hos meg og slik er det ikke helt nå.  Men mulig jeg ligger litt langt oppe på moderat depresjon. 

Annonse

Drømmeautomat

Var det ikke snakk om at du hadde bipolar? Typisk for bipolar depresjon, 14 timer er dog lenge. Jeg blir selv veldig trøtt og sliten hvis jeg er deprimert. En ting jeg vil anbefale, spesielt nå når det er så mørkt, er at du kommer deg opp og ut på en tur på minst en halv time mens det ennå er dagslys, hver dag. Stå opp 11 og kom deg ut døra til halv 12 f.eks.

Drømmeautomat skrev (41 minutter siden):

Var det ikke snakk om at du hadde bipolar? Typisk for bipolar depresjon, 14 timer er dog lenge. Jeg blir selv veldig trøtt og sliten hvis jeg er deprimert. En ting jeg vil anbefale, spesielt nå når det er så mørkt, er at du kommer deg opp og ut på en tur på minst en halv time mens det ennå er dagslys, hver dag. Stå opp 11 og kom deg ut døra til halv 12 f.eks.

Jeg har ikke fått utredning for bipolare, men flere leger mistenker det. 

Jeg tar med deg rådet ditt om å komme meg ut i dagslys. Jeg vet det jo egentlig, men har vært vanskelig å komme meg ut. 

stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg kunne sove fra syv om kvelden til tolv om dagen på trilafon, kan det være medisiner som gjør det? var nå jeg skulle gått på trilafon, da hadde jeg nok sovet hver natt :) 

Jeg tror ikke det er medisiner egentlig.  Jeg har ikke gjort noen endringer i medisiner nå som kan forklare økningen i søvnbehov nå. 

Den forsvunne diamanten skrev (20 minutter siden):

Er det noe som tilsier at du kan ha narkolepsi? Eller er jeg på bærtur? Kan jo være noe å se på?

Jeg har vurdert om det kanskje er hypersomnia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...