Gå til innhold

Dere med egen hest og hestepasser/stallhjelp

Anbefalte innlegg

Jeg lurer veldig på, hva er tingen med å ta seg betalt for å få hjelp i stallen?

Jeg leser, feks. på finn, om mange som søker etter stallhjelp/hestepasser. Det jeg reagerer på er at det gjerne står noe som "tiden strekker ikke til, trenger hjelp i stallen, kr. 200 pr gang" el.

En ting er å leie ut hesten sin på times/månedsbasis til ridning men når folk virkelig trenger hjelp i stallen, hvordan kan de da finne det naturlig å ta seg betalt?

Noen sier til og med at "mulig å ri men primært leie og ordne" "Må møkke, smøre utstyr osv" Ofte så vil eierne at hesten får alsidig trening av stallhjelpen, som tømmekjøring, longsjering osv. Det kommer veldig ofte tydelig frem at eier selv sliter med å få tiden til å strekke til ol. Og alikevel skal altså hjelpen betale når en møter i stallen.

Å få en pålitelig stallhjelp som kan avlaste eier må jo være en vinn, vinn situasjon?

Hvis en spør noen om dette så kan noen svare "det er dyrt å ha hest". Ja, det vet jo de fleste. Men ikke alle har hest, akkurat fordi det er for dyrt.  Det blir jo litt feil å ta betalt for å få hjelp selv om det er en dyr hobby? Det er jo ingen menneskerett å ha hest/dyr og mange har jo ikke dette akkurat for at det er for dyrt. Det ville jo aldri fungert å kjøpe seg hund og ta betalt for at andre skulle gå tur med den feks. :)

Jeg er stallhjelp for 2 hester. Jeg ville av prinsipp aldri betalt for å hjelpe noen i stallen. Og eierne til de jeg steller har heller aldri nevnt betaling. Men de er unntaket har jeg skjønt. Greit jeg koser meg med å ri/kjøre men jeg bruker mange timer utenom det på mye som også er hard jobb. Jeg er ansvarsfull, voksen, gjør jobben min grundig og ordentlig. Vi avtalte da jeg startet at "jobben" var å ri/trimme hestene og møkke/fore. Men på eget initiativ, fordi jeg synes det trengs og jeg synes det er trivelig så smører jeg som sagt utstyr, rydder, ordner, longsjerer, går tur, ja stort sett det som er. er. Eier kan stole helt på meg og hestene er blitt veldig glade i meg, Kan ikke se noe fonuft i at jeg skulle betalt for å være en slik hjelp, rerurs og avlastning i stallen.

Etter som jeg har skjønt er det ikke veldig lett heller, å få en ansvarfull stallhjelp man kan stole på og regne med. Det ble i allefall jeg fortalt da jeg startet

Så da lurer jeg på. Du som har hest og ønsker deg/har stallhjelp som betaler deg for x antall måneders visitt/hjelp i stallen

Hvorfor synes du det er rettferdig/greit at de betaler for å avlaste deg når du har mye jobb/små barn/liten tid/mye å gjøre/ikke så god helse osv?

Dette er ikke spydig ment men jeg er virkelig nyskjerrig på svar her. Har aldri hørt om andre steder man betaler for å gå på jobb. Aldri hørt noen ta seg betalt for at noen går tur med hunden, passer katten, eller annen jobb for den saks skyld. Hvorfor er det slik med hestehold? :)

Anonymkode: be924...59d

Fortsetter under...

Jeg har ikke hest, men har hatt hest på for, det inkluderte selvsagt også vedlikehold av utstyr, møkking og stell, men også ridning selvfølgelig, det var jo hovedsaken til at jeg ville ha hest på for. Red jo tur hver gang det var min dag.

Å kreve betaling for at noen skulle komme og gjøre møkkejobb og salpuss for meg hadde jeg ikke hatt samvittighet til og når det gjelder innkjøring/tømmekjøring og slik så betaler man vel heller for å få noen til å gjøre det? Jeg vet at et ridesenter i nærheten her jeg bor for noen år siden hadde tilbud i ferien slik at ungene kunne komme og møkke og stelle (men ikke ri, hestene hadde jo ferie de også) mot at de betalte for det. Har en niese som var hestegal og gjerne ville, men da satte mora heldigvis foten ned. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...