Gå til innhold

Stemmerett på sykehjem

Anbefalte innlegg

Min mor bodde på sykehjem da det var stortingsvalg. Selv om de kognitive ressursene ikke var de samme som før, så visste hun godt at det var valg, og hvilket parti hun ville stemme på, nemlig det partiet som hun hadde stemt på i alle år. Vi satt der og ventet på at mannen med urnen skulle komme, men ingen kom. Jeg spurte personalet om det etterpå, men fikk vage svar. Siden enkelte psykisk utviklingshemmede får stemme, lurer jeg på hvor grensen går, for umyndiggjøring. Det er jo veldig ydmykende og leit for et eldre menneske å bli satt i en sånn situasjon.

Anonymkode: d77e0...a77

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489404-stemmerett-p%C3%A5-sykehjem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Min mor bodde på sykehjem da det var stortingsvalg. Selv om de kognitive ressursene ikke var de samme som før, så visste hun godt at det var valg, og hvilket parti hun ville stemme på, nemlig det partiet som hun hadde stemt på i alle år. Vi satt der og ventet på at mannen med urnen skulle komme, men ingen kom. Jeg spurte personalet om det etterpå, men fikk vage svar. Siden enkelte psykisk utviklingshemmede får stemme, lurer jeg på hvor grensen går, for umyndiggjøring. Det er jo veldig ydmykende og leit for et eldre menneske å bli satt i en sånn situasjon.

Det er selvfølgelig en stor feil at det skjedde en feil slik at ikke alle fikk stemt, men det var jo heller ikke slik at hun mistet stemmeretten eller ble umyndiggjort på noen som helst måte.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle skal få stemme. Men skal man stemme hjemme må man selv ringe kommunen å få ordnet det.

Anonymkode: fd6f6...7bb

Kommunene er pålagt å arrangere forhåndsstemming på institusjonene. De som oppholder seg der trenger ikke å søke om å få stemme hjemme.

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er under enhver kritikk og jeg trodde faktisk alle sykehjem fikk besøk av stemmemottakere med urner og stemmesedler. Alle som har stemmerett skal få anledning til å avgi sin stemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...