Gå til innhold

Avskaff det private hyttelivet, det er ikke bra for naturen og det ødelegger for integrering av innvandrere

Anbefalte innlegg

Skriver Erik Klepsvik i et debattinnlegg i Stavanger Aftenblad: https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/Rzqjka/fritid-hyttelivet-er-ikkje-godt-for-kloden-dugnaden-eller-fellesskapet 

Hyttelivet gjer at du legg beslag på ressursar og tenester i ein kommune du ikkje skattar til.

Hyttelivet er asosialt, for hytteeigaren reiser gjerne bort i helga, som er den tida dei fleste har tid til sosialt samvær.

Hyttelivet hindrar integrasjon av dei nesten tjue prosentane av folket som er innvandrarar, fordi hyttelivet er innvandrar-ekskluderande, både økonomisk og kulturelt.

Hyttelivet stel tid og ressursar frå helgebasert fritidsaktivitet, dugnadar og anna frivillig arbeid.

I staden for det privatiserte hyttelivet, bruk heller pengar på overnatting i gamle fyr, turisthytter og høgfjellshotell. 

Anonymkode: 41fd3...802

Fortsetter under...

Som etnisk nordman så kjenner jeg flere uten hytte enn med. 

Så hvis hyttetur har noe med i tegrwring å gjøre, bør de først gi oss alle en hver. Vil ha bed havet. Gjerne Hvaler.

Anonymkode: 3c45f...d25

1 hour ago, AnonymBruker said:

Som etnisk nordman så kjenner jeg flere uten hytte enn med. 

Så hvis hyttetur har noe med i tegrwring å gjøre, bør de først gi oss alle en hver. Vil ha bed havet. Gjerne Hvaler.

Anonymkode: 3c45f...d25

Jeg har ikke hytte, og ikke vil jeg ha det heller.

Selv bør han kanskje slutte å fly så mye til Kina før han ber andre om å slutte med andre ting. Regner da med at han ikke seiler fram og tilbake dit (Ifølge Google)

Annonse

Tja, han har sikkert rett i at hyttelivet og tiden man bruker på vedlikehold av hyttene kan ta tid og krefter bort fra sosialt samvær hjemme, og kanskje også innebære mindre overskudd til dugnadsarbeid og foreningsarbeid. Og det er nok også riktig ar det neppe er så mange somaliere og eritreere i typiske hyttefelt. Men dette er temmelig fjerne argumenter for at privat hytteliv slik vi kjenner det i dag burde «avskaffes». Det er ganske mange andre ting som også tar folks tid og krefter fra sosiale aktiviteter mv, for eksempel krevende jobber eller omsorgsoppgaver. Det får være måte på styring og innblanding i folks private sfære.

AnonymBruker

Utrolig hva folk skal mene om hva andre mennesker skal gjøre. Det er meninger om hva folk skal bruke pengene sine til, og hva de skal spise, rikke og hvor mye toalettpapir som er bra å bruke. Vi skal ikke tenke selv, for det skal myndighetene bestemme. Nå får det fader meg være nok. Vinner jeg i lotto skal jeg kjøpe meg ei digg hytte på fjellet og jeg skal kose meg gløgg! 

Anonymkode: eb146...f04

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utrolig hva folk skal mene om hva andre mennesker skal gjøre. Det er meninger om hva folk skal bruke pengene sine til, og hva de skal spise, rikke og hvor mye toalettpapir som er bra å bruke. Vi skal ikke tenke selv, for det skal myndighetene bestemme. Nå får det fader meg være nok. Vinner jeg i lotto skal jeg kjøpe meg ei digg hytte på fjellet og jeg skal kose meg gløgg! 

Anonymkode: eb146...f04

Brikkene falt på plass da jeg skjønte at han har bodd mye av livet i Kina.

Han bruker mesteparten av innlegget på å mene at det bør være forbudt fordi det "ikke er sosialt" og fordi det tydeligvis er et mål at alle skal gjøre det samme i ferien. 

Det er veldig autoritært, men sikkert helt logisk i Kina. 

Jeg kjenner ikke igjen vårt hytteliv i denne artikkelen i alle fall. Vi har hytte i samme kommune som vi bor i (og som en av oss jobber i), vi er ikke stort mer sosiale om vi er hjemme enn om vi er på hytta, om vi er hjemme brukes helgene til å slappe av etter en lang arbeidsuke og til å ta igjen husarbeide vi ikke har hatt overskudd til å gjøre i løpet av uka, hagearbeide, snømåking og den slags. Og litt turgåing, enten på ski eller på beina alt etter årstid, vær og føre.

Dungader, fester, sosiale sammenkomster og uteliv bedriver vi fint lite av uansett. Når man er introvert og samler krefter best i eget selskap så orker man ikke være sosial også på fritiden.

Det eneste jeg er litt enig i, er den aller første setningen i artikkelen: Moderne hytter (som regel i store felt) utstyrt med strøm, nett, vei helt fram, vann og kloakk, er skadelige for naturen. Men da får man angripe utbyggerne og de som gir dem tillatelse, ikke hytteeierne. 

Vi har en eldgammel hytte (arv), men den har ikke noe av komforten nevnt over. Vi beslaglegger ingen ressurser eller tjenester når vi er der. Jeg trodde typiske "hyttekommuner" tillater slik hyttefelt-utbygging nettopp fordi det er gunstig for det lokale næringslivet? De jeg kjenner som har store, moderne hytter, betaler for både snømåking og andre tjenester. Jeg tviler på at dette går ut over de som bor fast i kommunen.

Den sosiale delen har jeg problemer med å forstå. Artikkelforfatteren må omgås veldig fanatiske hyttefolk. Jeg tviler på at de gjennomsnittlige hytteeierne er så utslitt etter en runde med hammer og malerkost at de ikke orker en samtale rundt middagsbordet. 

laban skrev (2 timer siden):

Det eneste jeg er litt enig i, er den aller første setningen i artikkelen: Moderne hytter (som regel i store felt) utstyrt med strøm, nett, vei helt fram, vann og kloakk, er skadelige for naturen. Men da får man angripe utbyggerne og de som gir dem tillatelse, ikke hytteeierne. 

Vi har en eldgammel hytte (arv), men den har ikke noe av komforten nevnt over. Vi beslaglegger ingen ressurser eller tjenester når vi er der. Jeg trodde typiske "hyttekommuner" tillater slik hyttefelt-utbygging nettopp fordi det er gunstig for det lokale næringslivet? De jeg kjenner som har store, moderne hytter, betaler for både snømåking og andre tjenester. Jeg tviler på at dette går ut over de som bor fast i kommunen.

Den sosiale delen har jeg problemer med å forstå. Artikkelforfatteren må omgås veldig fanatiske hyttefolk. Jeg tviler på at de gjennomsnittlige hytteeierne er så utslitt etter en runde med hammer og malerkost at de ikke orker en samtale rundt middagsbordet. 

Det er vel strengt tatt sekundærboliger. 

Annonse

laban skrev (2 timer siden):

Med unntak av at vår hytte er ny (bygget for 12-14 år siden) så har ikke vi verken vei helt frem, kloakk, innlagt vann eller strøm - vi har sommervann frem til verandaen, solceller og gasskomfyr. :) Holder lenge for oss.

AnonymBruker

9fsbfi.jpg

Hva skulle verden gjort uten nordmenn som "redder kloden", med tesla opp til sin egen hytte, alt produsert "grønt" både teslaen og strømmen til teslaen og hytta....

Nordmenns prioriteringer, vil heller ha hytter enn jobber, for jobber i privat sektor skaper farlig klimautslipp så det er ikke bra, farlig klimautslipp av co2 må være i Kina for om co2 en slippes ut i Kina ikke Norge, kan jeg sitte på hytta mi og kose meg med god samvittighet, for da har jeg reddet kloden fra global oppvarming, siden Norges co2 ut slipp gikk ned.... 

Me smart. Me Norsk.

Anonymkode: 67011...ca4

Nicklusheletida
Grendel skrev (6 timer siden):

Brikkene falt på plass da jeg skjønte at han har bodd mye av livet i Kina.

Han bruker mesteparten av innlegget på å mene at det bør være forbudt fordi det "ikke er sosialt" og fordi det tydeligvis er et mål at alle skal gjøre det samme i ferien. 

Det er veldig autoritært, men sikkert helt logisk i Kina. 

Ja, det er jo litt typisk. Har enn venn på Facebook som har brukt mye tid til å kraftig kritisere hytteeiere på Facebook. Det har vært sånn : Forbanna hytteeiere som har rævva full av penger ! Det lignet en hatkampanje. 

Det artige er jo at han i samme tidsrom som han brukte mye tid og energi på å irritere seg over hyttefolk, la ut bilder hver dag i flere uker hvor han reiste til stadig nye steder utenlands. Chek, chek, chek for hvert nye sted. 

Det koster jo penger det også, men det tenkte han ikke på. 

Det hadde vært så fint om man kunne slutte å bry seg med andres prioriteringer. 

Nicklusheletida
laban skrev (3 timer siden):

Vi holder til i en hyttekommune. Hva hadde den kommunen vært uten hytteeierene ? Ingen ting. Det er vi som holder liv i arbeidsplassene. 

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Skriver Erik Klepsvik i et debattinnlegg i Stavanger Aftenblad: https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/Rzqjka/fritid-hyttelivet-er-ikkje-godt-for-kloden-dugnaden-eller-fellesskapet 

Innvandrereksluderane 🤣🤣

Beklager så mye Erik Klepsvik for at jeg er norsk, at jeg har vokst opp med norsk kultur, at jeg elsker hyttelivet og alt det flotte landet mitt har å by på. Beklager Erik Klepsvik for at jeg tenkte på meg selv, familien min og vennenne mine, da jeg kjøpte hytte. Beklager så mye for at jeg glemte å tenke på innvandrerne. Jeg er fryktelig lei meg. 

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Innvandrereksluderane 🤣🤣

Beklager så mye Erik Klepsvik for at jeg er norsk, at jeg har vokst opp med norsk kultur, at jeg elsker hyttelivet og alt det flotte landet mitt har å by på. Beklager Erik Klepsvik for at jeg tenkte på meg selv, familien min og vennenne mine, da jeg kjøpte hytte. Beklager så mye for at jeg glemte å tenke på innvandrerne. Jeg er fryktelig lei meg. 

Det hadde vært ganske splittende å si at "Nå skal alt hytteliv bli forbudt på grunn av innvandrerne". Stakkars innvandrere.

Jeg tror jeg ville valgt bort innvandring hvis det var sånne konsekvenser. Hva er det neste hvis man følger hans logikk? Men det er ikke innvandrere som klager. Det er en norsk grinebiter som har bodd litt for lenge i Kina og er "krenket på vegne av".

Endret av Grendel

Klepsvik er ikke den eneste som har satt søkelys på hytteliv.

I Dagens Næringsliv mars 2024 kunne vi lese at innbyggere krever hyttestans på Beitostølen:

"Beitostølen lever godt på hyttefolk og turister. Men nå ropes det varsko mot mer utbygging. – Så fort det blir snakk om å tjene litt penger, er ikke naturen så viktig, sier Ronja Håkenstad Evertsen."

Selv mener jeg at det er viktig å se hele bildet, med både positive sider og utfordringer. Og da kan Beitostølen være et godt eksempel.

Stedet har over 2.000 private fritidsboliger. I tillegg er det mange hoteller og hytter/leiligheter som leies ut som del av hotelldrift.

Så vidt jeg vet er det 4-5 dagligvarebutikker der, en rekke kaféer/restauranter, minst 2 sportsbutikker, bakeri og frisør.

Med bare mellom 300 og 400 fastboende sier det seg selv at turister og hyttefolk er de som holder alt dette i drift og gir arbeid til mange.

Hvor stor andel av omsetningen de private hytteeierne står for vet jeg ikke, men gitt det store antall hytter går jeg ut fra at de bidrar vesentlig.

Så til noe annet som kronikkforfatteren pirker bort i, nemlig endring i folks atferdsmønster - at vi bruker mindre tid på fellesskap og ymse typer sosiale arrangementer og mer tid i hus og hytter.

Teatre, museer, festivaler og idrettsarrangementer etc. forteller om publikumssvikt de siste årene. "Alle" trodde at dette skyldtes pandemien og at alt ville sprette tilbake til normalen da samfunnet åpent opp igjen. Men så vidt jeg vet har ikke dette skjedd som forventet. Hva er årsaken til dette?

Handler det bare om at folk drar på hytta i stedet for i teater? Siden det tross alt er flere uten hytter enn med, tror jeg ikke dette er noen god forklaring. Samtidig går det selvsagt an å kombinere hytteliv med kulturliv.

Men kanskje endret vi atferdsmønsteret vårt såpass mye under pandemien at det førte til varige endringer.

Har vi blitt mindre sosiale?

Jeg hører stadig om folk som fortsatt har hjemmekontor, helt eller delvis. Og som trives med dette. Hjemmekontor kan øke effektiviteten både fordi man sparer reisetid, har kortere pauser og bruker minimalt med tid på jabbing med kolleger.  Derimot er det mindre gunstig for arbeidsmiljøet. Selv er jeg såpass jobbsosial at jeg vantrivdes voldsomt med hjemmekontor da dette var pålagt. Jeg kjent ingen puls, og er avhengig av litt spøk og latter rundt meg for å fungere godt. Å fjase på teams kjentes ikke naurlig.

(Så er det selvsagt også en rekke yrker og bransjer der hjemmekontor ikke er mulig.)

Under pandemien dukket fenomenet hyttekontor opp. Dette er det også en del som har fortsatt med etter koronaen, men jeg antar det betinger en viss standard på hytta. Siden hytter nærmest uten unntak ligger midt i flott natur, går jeg ut fra at hyttekontor gir rike muligheter for friluftsliv etter arbeidstid. Med andre ord er det sunt for helsen. De som selv kan styre sin egen arbeidstid kan  også utnytte dagslyset til turer og jobbe om ettermiddagen. 

Hvor vil jeg med alt dette? Jeg prøver å antyde at vi søker mer mot det private og familiære og mindre mot ulike typer sosiale sammenhenger. Dette kan slå uheldig ut for virksomheter som er basert på publikums fysiske tilstedeværelse.

Men hva med de mange som bor alene? De som ikke har en partner eller familie å være sammen med, er de også mer hjemme og mindre sammen med andre?

Kanskje handler publikumssvikt mest om økonomi og mindre om hva folk ønsker å gjøre?

Eller er det mobilen som er den største konkurrenten? Hvor enn jeg går, ser jeg folk som utelukkende er opptatt av telefonen sin. På gata, på buss og tog, flyplasser, kino, kaféer, venterom - ja, til og med når de er i selskap sitter folk og pirker i stedet for å snakke sammen eller følge med på det som skjer rundt dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...