Gå til innhold

Litt angst for svake mennesker i samfunnet

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Nå skal skoler stenges. Vi bor i Norge og vinter bør ikke være nytt. Men nå er tydeligvis litt snø nokk til å stenge skoler. Jeg er redd mer vil bli stengt, slik at hver dag blir en søndag, og alt dette fordi det har blitt for mange svake mennesker i samfunnet. Hva er greia med å bli så svake? «Litt snø! Vi kan ikke dra noe sted» himmelens navn! 

Fortsetter under...

UtakknemligDiva skrev (6 minutter siden):

Nå skal skoler stenges. Vi bor i Norge og vinter bør ikke være nytt. Men nå er tydeligvis litt snø nokk til å stenge skoler. Jeg er redd mer vil bli stengt, slik at hver dag blir en søndag, og alt dette fordi det har blitt for mange svake mennesker i samfunnet. Hva er greia med å bli så svake? «Litt snø! Vi kan ikke dra noe sted» himmelens navn! 

Det har jo noe med mengden snø som kommer på kort tid å gjøre, og tilgjengelig brøytemannskap, osv. Det har ikke noe å gjøre med at folk er blitt så svake. Kommer ikke skolebussene fram, så er det liten vits i å dra. 

UtakknemligDiva
Vendi skrev (8 minutter siden):

Det har jo noe med mengden snø som kommer på kort tid å gjøre, og tilgjengelig brøytemannskap, osv. Det har ikke noe å gjøre med at folk er blitt så svake. Kommer ikke skolebussene fram, så er det liten vits i å dra. 

Kan ikke huske slik var et problem før. At skolen stenges plager ikke meg, men hva om det skjer resten av samfunnet etter hvert? Da må man være hjemme og ikke få vært på jobb! 
:(.   Jo, det blir et svakt samfunn, men folk vil jo bare ligge hjemme på sofaen likevel så kanskje derfor det er lett å gå den veien :)

Endret av UtakknemligDiva

Annonse

UtakknemligDiva
psykedeliker skrev (19 minutter siden):

Hvor er det lockdown, og hvorfor skal jeg bry meg om det?

Ingen steder foreløpig, men jeg har inntrykk av at folk faller sammen av mindre og mindre så ble bare litt redd for at det skulle skje

Ser ikke på svakhet når det blir anbefalt kjøreforbud når det er snøkaos på veiene. Det handler ikke om svakhet men om klokhet. Ingen vil vel miste sine. Nå var det en buss som sklei ut i grøfte med skiltet rett inn vindu. Ulykkestatistikken går ned fordi folk er klokere og tar bedre valg. Snø er greit det, men ikke uten forsvarlige veier. Men du kan jo stille som frivillig med spaden din? 

Anonymkode: 6c085...4e4

AnonymBruker

For 2 år siden våknet vi med så mye snø at det rakk til livet. Da er man innesnødd noen timer rett og slett. Tar tid å måke. Føler meg ikke svak fordi det ikke ble jobb eller skole den dagen. Nå lever vi i dette landet, det å bli innesnødd skjer.

Anonymkode: a901a...f02

Her jeg bor er det sjelden vi får mye snø. Men i 2012 (tror jeg det var) ramlet det ned så mye snø at jeg kom meg ikke på jobb. 

Min samboer jobbet da nattskift så jeg pleide å kjøre på jobb når han kom hjem. Men han var stuck i morgentrafikken. Den turen hjem som egentlig tar 20-30 min tok ham 2,5 timer.

Jeg vasset gjennom snø til knærne for å komme til busstoppet. Men da jeg overhøte at folk hadde stått der i 45 minutter uten å se en eneste buss (de kjører hvert kvarter i morgenrushet) så ga jeg opp, vasset hjem igjen og ga beskjed til jobben at jeg ikke kom meg inn på kontoret den dagen. Det var det selvsagt forståelse for, fordi jeg var ikke den eneste. Skolene stengte, noe det er svært sjelden de gjør her.

For et par år siden kom det 70 cm snø i løpet av en natt her. Sier seg selv at det ble det komplette kaos. Det var heldigvis natt til en søndag så mange slapp problemet "jeg kommer meg ikke på jobb!" Vi har en avdeling som har søndagsåpent, men den måtte rett og slett holde stengt, da ingen ansatte kom seg på jobb. Det gikk ikke busser da brøytebilene kjørte på for harde livet, bussjåførene kom seg jo ikke på jobb før det ble brøytet de heller. 

Eller i mai 2023, da det plutselig ble temperaturdrop om natten og regnet gikk over til snø og det ble blankis overalt! De aller fleste hadde selvsagt lagt om til sommerdekk, brøytebilene måtte frem igjen og jeg brukte 3 timer til jobb med bussen! Selve bussturen tar vanligvis en times tid...

AnonymBruker
15 hours ago, UtakknemligDiva said:

Det er meldt 50 cm+ snø og liten storm på sørlandet. Ikke akkurat "litt snø".

Anonymkode: 7649c...5c6

Annonse

Snømengden sier ikke alt. På fredag blåste og fokket det så mye at det var omtrent nytteløst å brøyte. Man måtte omtrent kjøre rett bak brøytebilen. Jeg kjenner som brøytet startet kl 05, og holdt på hele dagen. Allikevel gikk det bare ikke an å holde alle veiene åpne.

UtakknemligDiva skrev (19 timer siden):

Kan ikke huske slik var et problem før. At skolen stenges plager ikke meg, men hva om det skjer resten av samfunnet etter hvert? Da må man være hjemme og ikke få vært på jobb! 
:(.   Jo, det blir et svakt samfunn, men folk vil jo bare ligge hjemme på sofaen likevel så kanskje derfor det er lett å gå den veien :)

Da jeg var lita stengte skolene pga kulde, men ikke snøfall. Men husker at bygde-elevene ikke kom på skolen når det var mye snø fordi bussene ikke greide å frakte dem til og fra. 

Grendel skrev (3 timer siden):

Snømengden sier ikke alt. På fredag blåste og fokket det så mye at det var omtrent nytteløst å brøyte. Man måtte omtrent kjøre rett bak brøytebilen. Jeg kjenner som brøytet startet kl 05, og holdt på hele dagen. Allikevel gikk det bare ikke an å holde alle veiene åpne.

Hos oss var den verste dagen i går, men det var nok mye fordi det hadde kommet så mye snø dagene før, så snøen som kom natt til søndag rett og slett ble for mye. Vi hadde ingen steder å gjøre av den! Vi gjorde så godt vi kunne og i dag fikk vi heldigvis hjelp av en kar med traktor-fres, så nå har vi plass igjen. :) 

AnonymBruker
UtakknemligDiva skrev (På 5.1.2025 den 23.26):

Det positive er nettopp at vi kan stenge skoler og arbeidsplasser hvor man ikke må være på kontoret. 

Når det er mulighet for at alle elevene og store deler av arbeidsstyrken kan være hjemme blir det mindre trafikk på veien og mindre trykk på kollektiven for de som må på arbeid i yrker hvor hjemmekontor ikke er mulig. Jeg kunne kommet meg på jobb om jeg måtte, men jeg har mulighet til hjemmekontor, ergo er det en mindre bil i trafikkbildet som allerede er kaos pga mengden snø som har kommet. 

Og jo da, det var ille når jeg var ung også. Forskjellen da var at mamma jobbet 15 min gåtur unna, og pappa kanskje 60 min gåtur unna. Nå jobber jeg 1 time unna med kollektiv og samboeren jobber 1 1/2 time unna med bil. Vi har ikke lengre muligheten til å gå til jobb som den gangen. 

Anonymkode: bde60...5fb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...