Gå til innhold

Psykiater som spør meg om jeg syns jeg har blitt psykotisk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det vanlig at de spør pasienten om det? 😅 Hvorfor spurte han om det? Burde han ikke vurdere det uten meg? 

Anonymkode: a3149...a99

Psykiater har bare fastslått det hos meg, aldri spurt meg om det. Rart han spør deg om det. 

Kanskje en måte å sjekke om du er psykotisk på. Har han mistanke og du svarer nei på spørsmålet, så er du mest sannsynlig psykotisk. Har han nistanke og du svarer ja på spørsmålet, er du mest sannsynlig ikke psykotisk. 

Anonymkode: 69306...574

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det vanlig at de spør pasienten om det? 😅 Hvorfor spurte han om det? Burde han ikke vurdere det uten meg? 

Anonymkode: a3149...a99

Jeg synes det er bra at legen vil høre pasientens egen vurdering. Og dersom pasienten har vært psykotisk tidligere, så kan det godt hende at vedkommende gjenkjenner symptomer. 

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje en måte å sjekke om du er psykotisk på. Har han mistanke og du svarer nei på spørsmålet, så er du mest sannsynlig psykotisk. Har han nistanke og du svarer ja på spørsmålet, er du mest sannsynlig ikke psykotisk. 

Anonymkode: 69306...574

Jeg håper ikke det er sånn psykiateren vurderer det. Psykiateren må jo også ta med hva pasienten selv sier også. Det er mange med psykoselidelse som kjenner igjen når de begynner å bli dårlige.

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Eneste spørsmålene jeg har fått vedr psykose, er om jeg hører stemmer ol. fått spørsmål om det når jeg var temmelig dårlig,

Spørsmålet er i så fall ikke riktig. Det skal spørres om man hører stemmer ingen andre kan høre, ikke om man hører stemmer - for det gjør man jo når andre snakker, eller hjernen kan under gitte akustiske forhold oppfatte andre lyder i omgivelsene som stemmer, uten at det er noe sykelig med det.

1. Jeg støtter froskens svar, og jeg synes det er greit om psykiateren også ville høre pasientens mening. Selvsagt vil psykiateren også gjøre sin egen vurdering.

2. Igjen undres jeg over hva enkelte henger seg opp i.

Annonse

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen som vet om psykotiske pasienter selv skjønner dem er psykotiske?

Anonymkode: f2ea8...f53

Det er individuelt. De fleste ikke men andre som har hatt det før kan noen ganger skjønne det. Kommer også an på alvorlighetsgraden og hvor langt man har kommet inn i det.

Har aldri fått helt tak på det begrepet selv om jeg har lest en del om det. Det er liksom noe som ofte presenteres som ikke aktuelt i det øyeblikket man selv lurer på om man er det 😆 Akkurat som mani og narcisissme uten at de tingene har særlig med hverandre å gjøre sånn for øvrig: lurer du på om du er det, så er du det ikke. 

Må allikevel si at jeg lurer på om jeg selv har vært grensepsykotisk under både depresjoner og i andre tilfeller. Grunnen til det er at jeg kan huske hva jeg har tenkt på et gitt tidspunkt/over et visst tidsrom og i ettertid tenker at dette har vært en merkelig og ikke helt logisk måte å tenke eller se ting på når jeg har fått det på avstand. Handler ofte om mistenksomhet og angst for ondskap på egne eller families vegne, at jeg kan være overvåket eller at jeg har vært på en måte udødelig. Har ikke tenkt det sånn helt bokstavelig, men oppsummert er det slike ting det har gått i. Men har ikke hørt stemmer såvidt jeg vet, eller sett ting som ikke er der, så har ikke tenkt på det som psykose. Og folk trenger ikke ha merket det på meg heller, med mindre vi har snakket om disse tingene. Da jeg som regel lever veldig tilbaketrukket under depresjoner er det ikke så greit for andre å vurdere. 

Ville blitt skeptisk om behandler spurte meg om jeg selv trodde jeg var psykotisk, men så har jeg ikke noen psykoselidelse eller historikk der, så ville vært merkelig å spørre. Det ville helt sikkert fått meg til å gruble noe veldig. Spørsmål om jeg har hørt stemmer har jeg noen ganger svart kort nei på og har ikke opplevdes som annet et kartlegging av generelle symptomer. Har jo stadig nye behandlere som må bli kjent på nytt. 

Anonymkode: 25f65...1f8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...