Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har får et år siden inngått en kontrakt med et firma som bygger hus. Huset står ferdig om ca tre måneder. Utover det som var i pakken fra byggherre har vi kjøpt oppgraderinger fra andre leverandører som nå er installert i huset. Feks større kjøkken, mer elektriske dingsebomser og andre fliser. Disse oppgraderingene har en verdi på rundt tre hundre tusen.

Men så blir kjæresten min permittert før jul. Det vil si at banken ganske sikkert trekker sitt finansieringsbevis og vi står uten lån.

Hva skjer da?

Byggherre står jo med huset, men hva skjer med alle de pengene vi har brukt på oppgraderinger?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489454-hus-som-vi-ikke-har-overtatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (26 minutter siden):

Vi har får et år siden inngått en kontrakt med et firma som bygger hus. Huset står ferdig om ca tre måneder. Utover det som var i pakken fra byggherre har vi kjøpt oppgraderinger fra andre leverandører som nå er installert i huset. Feks større kjøkken, mer elektriske dingsebomser og andre fliser. Disse oppgraderingene har en verdi på rundt tre hundre tusen.

Men så blir kjæresten min permittert før jul. Det vil si at banken ganske sikkert trekker sitt finansieringsbevis og vi står uten lån.

Hva skjer da?

Byggherre står jo med huset, men hva skjer med alle de pengene vi har brukt på oppgraderinger?

Dere er vel uansett bundet av kontrakten, og om dere ikke kan overta huset til avtalt tid må utbygger foreta såkalt dekningssalg, og dere må da dekke evt. mellomværende mellom ny salgssum og det dere ga + omkostninger.  Dette kan fort bli mer enn 300.000, med andre ord bærer dere all risiko for dette salget. Håper det ordner seg.

Endret av Ekstra
Ekstra skrev (4 minutter siden):

Dere er vel uansett bundet av kontrakten, og om dere ikke kan overta huset til avtalt tid må utbygger foreta såkalt dekningssalg, og dere må da dekke evt. mellomværende mellom ny salgssum og det dere ga + omkostninger, dette kan fort bli mer enn 300.000, med andre ord bærer dere all risiko for dette salget. Håper det ordner seg.

Sukk.

Huset er en del av en rekke. Huset ved siden av oss, som er helt likt uten oppgraderinger ligger nå ute for 600 000 mer enn det vi gav så det selges nok ikke under det vi gav.

Annonse

Vhanja skrev (15 minutter siden):

Er det noen forsikring dere har som kan, helt eller delvis, dekke en slik situasjon?

Nei, ikke som jeg vet om desverre. Det jeg har funnet er at vi er pliktig å betale for det som byggherre har brukt. Det går greit siden huset har steget så mye i pris. Men regningene fra øvrige leverandører har begynt å komme og jeg finner ikke noe i lovverket som dekker det.

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Nei, ikke som jeg vet om desverre. Det jeg har funnet er at vi er pliktig å betale for det som byggherre har brukt. Det går greit siden huset har steget så mye i pris. Men regningene fra øvrige leverandører har begynt å komme og jeg finner ikke noe i lovverket som dekker det.

Har dere eierskifteforsikring? Står det noe der om dette?

Ekstra skrev (15 minutter siden):

Hva har eierskifteforsikring med dette å gjøre? Slik forsikring skal vel dekke skjulte feil og mangler ved eiendommen.

Ah, beklager. Tenkte om det fantes en type forsikring som dekket hvis man ble permittert.

Endret av Vhanja
Vhanja skrev (12 minutter siden):

Ah, beklager. Tenkte om det fantes en type forsikring som dekket hvis man ble permittert.

Jeg tror ikke det finnes en slik forsikring.  Dette er så kjipt. Men det kan fremdeles ordne seg.  Vi har enda litt tid på oss. 

AnonymBruker
Fru2020 skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke det finnes en slik forsikring.  Dette er så kjipt. Men det kan fremdeles ordne seg.  Vi har enda litt tid på oss. 

Definitivt et stresselement . Men arbeidsmarkedet er jo godt nå og dere har allerede fått oppsving i verdi.

Anonymkode: f6d02...c43

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...