Gå til innhold

Det sies at når man har fått nok av seg selv at det er da man lykkes, men jeg feiler likevel gang på gang (om overspising)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det sies at når man har fått nok av seg selv at det er da man lykkes, men jeg feiler likevel gang på gang. Jeg har så mange ganger sittet helt oppgitt over meg selv, sint og nesten med tårer i øynene og har fått så jævlig nok av meg selv og problemet mitt med overspising. Gang på gang tenker jeg at: "NÅ er det nok, nå er det slutt og dette er siste gang", også kan det gå en stund men så feiler jeg likevel på nytt og på nytt og det ender med nye episoder med overspising. Hva er det som gjør det og hva kan jeg gjøre for å endelig lykkes med å slutte?

Anonymkode: a3e85...320

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må finne ut hvorfor du spiser for mye.

Mitt problem med overspising er kjedespising og nattspising. Kjedespising er lettere å beherske enn nattspising, på natt har jeg lite viljestyrke.

Anonymkode: c2f46...828

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du må finne ut hvorfor du spiser for mye.

Mitt problem med overspising er kjedespising og nattspising. Kjedespising er lettere å beherske enn nattspising, på natt har jeg lite viljestyrke.

Hm. Ja. Jeg tenker selv det er som en mestringsstrategi for meg + at jeg er veldig glad i mat da...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hm. Ja. Jeg tenker selv det er som en mestringsstrategi for meg + at jeg er veldig glad i mat da...

Mestre hva? Spise? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mestre hva? Spise? 

Hva mener du? Det jeg mente var at jeg kan bruke spising som en måte å f.eks håndtere vanskelige følelser på eller hvis jeg kjeder meg f.eks kan jeg ty til mat.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva mener du? Det jeg mente var at jeg kan bruke spising som en måte å f.eks håndtere vanskelige følelser på eller hvis jeg kjeder meg f.eks kan jeg ty til mat.

Da spiser du bort følelser. Da må du nesten lære deg å føle på de og godta følelser. Alle har vansklige følelser. Alle går igjennom tøffe tider. De aller fleste har følt seg, liten, mislykket, stygg, feit etc i løpet av livet. Men man må håndtere disse følelsene før eller siden

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da spiser du bort følelser. Da må du nesten lære deg å føle på de og godta følelser. Alle har vansklige følelser. Alle går igjennom tøffe tider. De aller fleste har følt seg, liten, mislykket, stygg, feit etc i løpet av livet. Men man må håndtere disse følelsene før eller siden

Godt poeng, men hvordan lærer man seg det?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt poeng, men hvordan lærer man seg det?

Når du tenker du skal spise så legg noen tanker i hvorfor spiser jeg nå? Er jeg sulten? Er jeg lei meg? Osv.

Er du lei deg må du ta tak i den delen. Gjøre noe som kan gi litt glede.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når du tenker du skal spise så legg noen tanker i hvorfor spiser jeg nå? Er jeg sulten? Er jeg lei meg? Osv.

Er du lei deg må du ta tak i den delen. Gjøre noe som kan gi litt glede.

Takk for forklaring!

Jeg også overspiser all mulig mat, både usunn og sunn mat. Åssen stanser enn det da? Når jeg spiser så er jeg glad, men etterpå føler jeg meg elendig.

Anonymkode: 24c55...87d

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg også overspiser all mulig mat, både usunn og sunn mat. Åssen stanser enn det da? Når jeg spiser så er jeg glad, men etterpå føler jeg meg elendig.

Anonymkode: 24c55...87d

Jeg vet det finnes en bok på temaet, husker dessverre ikke tittelen akkurat nå. Ellers så kan det også være mulig å få hjelp fra en behandler men der tror jeg man må ha litt flaks for å komme gjennom nåløyet (altså siden mange poliklinikker ikke tar inn pasienter bare pga overspising, i alle fall det jeg har hørt).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...