Gå til innhold

Foretrekker vi forfattere av samme kjønn som oss selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lagt merke til at jeg nesten utelukkende leser bøker skrevet av mannlige forfattere. Unntaket er noen krimromaner av Karin Fossum, men ellers trekker jeg mest mot forfattere som Lars Saabye Christensen, Ingvar Ambjørnsen og Torgrim Eggen. Det får meg til å lure: Er det vanlig å foretrekke forfattere av samme kjønn som en selv?

Kanskje handler det om identifikasjon – at man lettere kjenner seg igjen i historier eller perspektiver som speiler ens eget liv eller kjønn. Eller kanskje det er tilfeldig, påvirket av hvilke forfattere som er mest tilgjengelige eller anbefales i min omgangskrets. Samtidig har litteraturhistorien tradisjonelt løftet fram flere mannlige forfattere, noe som også kan spille inn.

Hva med dere andre? Leser dere mest forfattere av samme kjønn, eller er det noe dere ikke legger merke til? Finnes det spesifikke grunner til deres valg?

Anonymkode: 8e676...adf

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har lagt merke til at jeg nesten utelukkende leser bøker skrevet av mannlige forfattere. Unntaket er noen krimromaner av Karin Fossum, men ellers trekker jeg mest mot forfattere som Lars Saabye Christensen, Ingvar Ambjørnsen og Torgrim Eggen. Det får meg til å lure: Er det vanlig å foretrekke forfattere av samme kjønn som en selv?

Kanskje handler det om identifikasjon – at man lettere kjenner seg igjen i historier eller perspektiver som speiler ens eget liv eller kjønn. Eller kanskje det er tilfeldig, påvirket av hvilke forfattere som er mest tilgjengelige eller anbefales i min omgangskrets. Samtidig har litteraturhistorien tradisjonelt løftet fram flere mannlige forfattere, noe som også kan spille inn.

Hva med dere andre? Leser dere mest forfattere av samme kjønn, eller er det noe dere ikke legger merke til? Finnes det spesifikke grunner til deres valg?

Anonymkode: 8e676...adf

Jeg tror faktisk det er vanligere at menn leser mannlige forfattere, mens kvinner leser begge deler. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...