Gå til innhold

Influencere – Symbolet på samfunnets forfall


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

La oss snakke om influencere, denne særskilte kasten av mennesker som ser ut til å personifisere alt som er galt med moderne kultur. Disse individene har klart å bygge karrierer på å ta bilder av seg selv, promotere overpriset hudpleie, og la seg sponse av alt fra tannblekingssett til diett-te. De kaller seg selv entreprenører, kreative sjeler og "content creators," men hva skaper de egentlig? En gjeng bimboes med fillers og botox, og en overdreven bruk av sminke. En verden av overfladiskhet og konsumisme.

Det er en slags ironisk tragedie i at vi lever i en tid der ekte arbeid og kunnskap ofte verdsettes mindre enn evnen til å redigere bilder og skrive meningsløse bildetekster. Influencere har gjort Instagram til en scene for et konstant skuespill der de fremstiller et liv som verken er oppnåelig eller autentisk. 

Produktene de promoterer, er ofte ubrukelige eller direkte skadelige. "Magiske" slankeprodukter, skjønnhetsbehandlinger som ikke holder hva de lover, eller svindelaktige investeringsmuligheter – alt blir pushet på en ung og lettpåvirkelig følgerbase. Det moralske kompasset mangler totalt, men så lenge pengene tikker inn, er alt greit.

Så hva kan vi gjøre? For det første, slå av telefonen. Gå ut. Les en bok. For det andre, lær deg å være kritisk. Spør deg selv hva slags verdier du ønsker å støtte. Og til slutt, krev bedre regulering av plattformer og markedsføring. Vi kan ikke la denne overfladiske kulturen fortsette å definere hva vi verdsetter som samfunn.

Influencere er ikke kreative genier eller kulturelle ikoner. De er et symptom på et samfunn som har glemt hva som virkelig betyr noe. Og hvis vi ikke gjør noe med det, vil vi ende opp med å se tilbake på denne epoken med skam.


 

Anonymkode: d94d0...c88

Fortsetter under...

Jeg er influenser-vaksinert og følger ingen. "Bransjen" ville ikke overlevd hvis alle ga like få klikk som det jeg gjør. Men her i landet er det rikelig med stoff om dem i andre media, så noe får man jo med seg uansett. 

Jeg synes noe av det verste er at de fremmer et avskyelig høyt forbruk. Vanlige folk får oppfordringer fra alle kanter om å gjenbruke "alt", tenke på hvor varene er produsert og av hvem, reise mindre og generelt fokusere på miljø og bærekraft. Samtidig sponses disse reklameselgerne med dyre reiser og overprisede produkter som skal dyttes videre på oss. I denne prosessen er det følgerne som er den egentlige varen, ikke det rælet de viser fram. 

Jeg håper denne "bransjen" er blant de første som blir erstattet av KI. Det kan umulig kreve så mye intelligens for å gjøre det de gjør.

Ovenstående handler om de som lever av å vise fram seg selv og sin overforbruks-livsstil, ikke de som har et fagfelt eller henvender seg til en bestemt gruppe, f.eks. innenfor trening eller hobbyvirksomhet. 

Jeg følger ingen influencere, men har ikke noe problem med det heller. Jørgine er den som tjener mest i Norge. Hun har skrevet flere bøker om trening. Hun lager treningsvideoer etc. Hun har tydeligvis et talent i formidling og hun får folk til å trene. Hun gjør en jobb.

Det er kansje noen influencere som bare driver med glitter og fjas, men hvis noen blir underholdt av det så har det verdi for dem. 

Endret av Grendel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...