Gå til innhold

Ny dokumentar på tv 2 anbefales

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Såg en dokumentar på TvV2 i dag. «Uten synlige tegn» om unge jenter som blir syke og får alvorlige symptomer uten at det foreligger noe fysisk galt. Dette programmet gav meg så mye mening og traff meg veldig. Spesielt da jeg har en tenåring selv som sliter. Anbefaler å se denne. Når man er overbelastet av vonde og vanskelige ting skriker kroppen. Noen blir deppa, mens andre mister følelsen i beina 

Anonymkode: 35d80...fc2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489569-ny-dokumentar-p%C3%A5-tv-2-anbefales/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi så også denne i går, og synes den var veldig bra. Det handlet om barn/tenåringer som bla var veldig slitne og hadde vært utredet uten å finne noe fysisk galt. 

En ting jeg synes var så bra sagt av legen, var sånn ca sånn:

«når det ikke er noe galt inni kroppen, kan det være noe galt utenfor kroppen». 

Inni kroppen = fysisk sykdom 

Utenom kroppen = psykisk belastning eller psykdom 

Endret av Emoji
Eva Sofie
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når man er overbelastet av vonde og vanskelige ting skriker kroppen. Noen blir deppa, mens andre mister følelsen i beina 

Ja,  kropp og hodet er snedig. Det er gjort interessante studier på dette i det siste, hvor de ser på hvordan signalene i hodet jobber/ikke jobber sammenholdt med et friskt hode/kropp. Igjen møtes nevrologi og psykologi for å finne sammenhenger.

Og det som er viktig med funksjonelle lidelser, er at de behandles på riktig måte. Jeg håper at ditt tenåringsbarn får god hjelp og behandling. Det finnes...

PS: Med forbehold om at jeg ikke har sett dokumentaren enda, men jeg skal...

Eva Sofie skrev (2 minutter siden):

Ja,  kropp og hodet er snedig. Det er gjort interessante studier på dette i det siste, hvor de ser på hvordan signalene i hodet jobber/ikke jobber sammenholdt med et friskt hode/kropp. Igjen møtes nevrologi og psykologi for å finne sammenhenger.

Hvor finner man informasjon om disse studiene? Skulle gjerne lest meg opp litt.

Når det kommer til dokumentaren skal jeg definitivt få sett den.

lavender skrev (30 minutter siden):

Hvor finner man informasjon om disse studiene? Skulle gjerne lest meg opp litt.

Når det kommer til dokumentaren skal jeg definitivt få sett den.

Her er en artikkel av de to legene vi møter i dokumentaren, om deres biomedsinske metode. Nederst vises det også til en publikasjon av Hans Petter Fundingsrud, som er den ene legen.

https://issuu.com/brataas/docs/paidos-2020-01/s/10483366

Si fra hvis dette ligger bak en betalingsmur, jeg tror ikke det.

Jeg har sett alle tre episodene, og kan også anbefale denne dokumentaren. Den gjør inntrykk, og ikke minst viser den hvordan "livet" kan gi sterke fysiske symptomer.

Hovedbuskapet i deres metode er dette, sitert fra artikkelen:

CL-arbeid i landets barne- og ungdomsavdelinger handler i mindre grad om psykiatri, men i større grad om hvordan livshendelser (sykdom, dødsfall, tap av relasjoner og vennskap, skilsmisser, stress i ulike varianter, og lignende) har betydning for barn, unge og familiers helse.

Og dette kurerer man ikke med piller! (min merknad)

Endret av Babette
Babette skrev (18 minutter siden):

Her er en artikkel av de to legene vi møter i dokumentaren, om deres biomedsinske metode. Nederst vises det også til en publikasjon av Hans Petter Fundingsrud, som er den ene legen.

https://issuu.com/brataas/docs/paidos-2020-01/s/10483366

Si fra hvis dette ligger bak en betalingsmur, jeg tror ikke det.

Jeg har sett alle tre episodene, og kan også anbefale denne dokumentaren. Den gjør inntrykk, og ikke minst viser den hvordan "livet" kan gi sterke fysiske symptomer.

Hovedbuskapet i deres metode er dette, sitert fra artikkelen:

CL-arbeid i landets barne- og ungdomsavdelinger handler i mindre grad om psykiatri, men i større grad om hvordan livshendelser (sykdom, dødsfall, tap av relasjoner og vennskap, skilsmisser, stress i ulike varianter, og lignende) har betydning for barn, unge og familiers helse.

Og dette kurerer man ikke med piller! (min merknad)

Takk for link til artikkelen, den var ikke bak betalingsmur så fikk lest den. Har også begynt å se dokumentaren nå. Må si det er veldig bra at disse legene tilbyr hjelp.

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (På 14.1.2025 den 21.36):

Det er krevende å være frisk i dagens samfunn. Det var en kommentar jeg likte.

Helt enig! Jeg er frisk, men har masse utfordringer jeg må stå i. Og som medfører både slitenhet, sykmelding og indre uro og angst. Det kalles «livet» alle som står i slike ting har det tøft. Men må bare holde hodet kaldt og jobbe meg gjennom. 
Jeg har kuttet ned på det sosiale, gjør ting som gir meg energi. Man må prioritere når man står i en vanskelig situasjon 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...