Gå til innhold

Hva har du lært om psykiatri på dette forumet opp gjennom tidene

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

- du som har vært her en stund?

Anonymkode: 4181f...8a0

Jeg har sett mange personer som en periode har hatt stort behov for å bruke forumet til å uttrykke sin smerte og drøfte problemstillinger, og som så gradvis har fått det så mye bedre at forumet ikke lenger er interessant for dem. 

Jeg har sett at enkelte med alvorlig psykisk lidelse klarer å håndtere livet sitt på måter som imponerer meg. 

Det har blitt tydelig for meg hvor store variasjoner det er i hvilke behandlingstilbud som gjøres tilgjengelig for den enkelte og at denne variasjonen ikke alltid er saklig begrunnet. 

Jeg har lært mye om ulike tilstander av folk som har brukt forumet mye. Noen av dem har kanskje brukt forumet litt mer enn hva som har vært godt for dem selv, men jeg som leser har hatt utbytte av å lese det de har skrevet. 

Jeg har også observert at en del av forumets brukere er raske til å ville påføre andre skyld for de vanskene de har; at konflikter med behandlere og manglende behandlingseffekter antas å skylde pasientene. Det er tankevekkende at det skjer såpass ofte på et forum som dette. 

Jeg har lært mye om diverse diagnoser og tilstander og litt om menneskene bak, så det blir på en mer personlig måte enn ved å lese om sykdommer på nettet eller i media.

Har rett og slett lært en del om mennesker og ulike evner til å takle utfordringer og sykdom.

Annonse

Nicklusheletida
Anonymos skrev (22 timer siden):

At ikke alle har godt av å lese om psykiatri og å ha muligheten til å spørre forumet om alt som rører seg i hodet deres.

Som påskelilje har jeg lært mye om andre menneskers utfordringer, men jeg har også tenkt det samme som deg. Jeg har sett brukere bli avhengige og tenkt at det umulig kan være sunt å ha så mye fokus på psykdom. 

Det er mye psykisk sykdom blant unge nå. Er det for stort fokus på det ? Det er jo bra med mer åpenhet, men jeg lurer på om det kan ha en bakside også. 

Annonse

Eva Sofie
Nicklusheletida skrev (11 timer siden):

Det er mye psykisk sykdom blant unge nå. Er det for stort fokus på det ?

Er det sykdom eller kalles det sykdom? At det mer er uhelse.

Det gjenspeiles kanskje også i språket: Hvor lite som skal til før noe defineres som en katastrofe, en krise, et traume... Varslingene av vær og vind følger for øvrig samme standard - og det er krise om varslene slår feil... Litt ironi på slutten der...

Worriesome Plenty 2

At det finnes mange slags gærninger. 

Jeg kunne en del om diagnoser fra før. Har lest flere bøker om emnet før jeg begynte å lese her.

Kjenner igjen handlingsmønster jeg så da jeg var innlagt selv for lenge siden.

Har også lagt merke til at det er noe overvekt av kvinner i psykiatrien og på psykiatriforumet. Med unntak av Asperger gjengen, der jeg innbiller meg de fleste er hannkjønn. Jeg kan ta feil.

AnonymBruker

Jeg har blant annet lært at alle her ikke er din venn eller vil deg godt. Synes det er mye motstand og motarbeidelse. Særlig den senere tid. Fra noen man skulle tro visste hvordan det var å slite, skal man altså måtte erfare dette. I stedet for å bygge hverandre opp, er noen her med på å rive andre ned. Man blir jo redd for å dele. 

Anonymkode: 4181f...8a0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...