Gå til innhold

Dere som er bedre fra langvarig depresjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg alltid vært sårbar, så for min del er det ikke ett sykdomsbilde.

Anonymkode: c3425...e19

Etter at jeg skrev teksten tenkte jeg på hva det å være sårbar egentlig betyr. Hva legger du i begrepet?

Anonymkode: 88afa...adf

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Etter at jeg skrev teksten tenkte jeg på hva det å være sårbar egentlig betyr. Hva legger du i begrepet?

Man gråter lett av såre ting, av fine ting, reagerer med vond følelse når man hører kjefting osv.

Anonymkode: c3425...e19

stjernestøv
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har alltid fått høre i psykiatrien at jeg er født med en sårbarhet, vet ikke hva de mener med det. 

Annonse

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kjennes det ut som en robust fremgang/tilfriskning eller er skille mellom det å være syk/frisk et tynt skille og du kjenner deg sårbar?

Jeg har ikke hatt noen langvarig depresjon i flere år, men tilbakefall av en varighet på 2 til 5 måneder av gangen med stort funksjonstap når det har pågått. Jeg husker jeg følte det usikkert i starten. Jeg hadde nærmest en forventning om å få tilbakefall av depresjon ca. hvert 3 år. Det var basert på tidligere erfaringer gjennom 17 år. Jo flere år som har gått, jo mer kan jeg senke skuldrene.

Jeg er aldri helt symptomfri lenger og føler at det gikk et klart skille i 2019, mellom relativ friskhet og stadig symptomtrykk og endring av personlighet og følelser. Noe er endret for alltid siden da men har absolutt perioder der jeg vil si jeg er vel- og til og med høytfungerende. Jeg har begynt å lure på om jeg har en svulst i hjernen som gjør at jeg forandrer meg så og er grunnen for endringer. Det ble kontrollert én gang tror jeg, nettopp i 2019 men da kunne man ikke fastslå noe og har ikke kontrollert siden. Tror dere på at forandringer i hjernen kan være årsak til depresjon? 

Hva er din egen erfaring og status nå TS? 

AnonymBruker

Takk som spør. Jeg har gått fra alvorlig til moderat (i nedre sjiktet)depresjon. Jeg synes det å leve krever knallhard jobbing dvs at jeg MÅ trene, gå på jobb, være sosial osv for å holde hodet over vannet. Er jeg inne en hel dag blir jeg betraktelig dårligere. Kjenner meg sterkere samtidig som det kjennes som om jeg henger i en tynn tråd. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk som spør. Jeg har gått fra alvorlig til moderat (i nedre sjiktet)depresjon. Jeg synes det å leve krever knallhard jobbing dvs at jeg MÅ trene, gå på jobb, være sosial osv for å holde hodet over vannet. Er jeg inne en hel dag blir jeg betraktelig dårligere. Kjenner meg sterkere samtidig som det kjennes som om jeg henger i en tynn tråd. 

Kjenner til den følelsen du beskriver til slutt der. Det går, men så skal det lite til for at hele korttårnet faller sammen. 

Hvor lenge har depresjonen vart hittil og hvordan vet du dette med grensene mellom moderat, mild, alvorlig? Har legen sagt dette? 

Jeg har opplevd alle deler av skalaen er jeg sikker på men det er ikke noe en lege har fastslått. Får sykemelding nå pga depresjon, står bare "affektiv lidelse" på min sykemelding, men har ikke vært inne på noen time eller tatt noen form for test. Dette var en bestillingssykemelding der jeg sendte melding der jeg beskrev situasjonen og legen ringte tilbake og skrev meldingen via telefon. Om jeg er mildt, moderat eller alvorlig deprimert vet jeg ingenting om egentlig. Bare at det er kommet så langt, et eller annet, at jeg ikke går på jobb. 

Tar du antidepressiva eller er der livsstil og rutiner alene du sverger til? Det er fint at du føler det går bedre, og håper det fortsetter i den retning. Har du hatt det slik tidligere også eller er det første gang? 

Annonse

AnonymBruker
krøll9 skrev (17 timer siden):

Kjenner til den følelsen du beskriver til slutt der. Det går, men så skal det lite til for at hele korttårnet faller sammen. 

Hvor lenge har depresjonen vart hittil og hvordan vet du dette med grensene mellom moderat, mild, alvorlig? Har legen sagt dette? 

Jeg har opplevd alle deler av skalaen er jeg sikker på men det er ikke noe en lege har fastslått. Får sykemelding nå pga depresjon, står bare "affektiv lidelse" på min sykemelding, men har ikke vært inne på noen time eller tatt noen form for test. Dette var en bestillingssykemelding der jeg sendte melding der jeg beskrev situasjonen og legen ringte tilbake og skrev meldingen via telefon. Om jeg er mildt, moderat eller alvorlig deprimert vet jeg ingenting om egentlig. Bare at det er kommet så langt, et eller annet, at jeg ikke går på jobb. 

Tar du antidepressiva eller er der livsstil og rutiner alene du sverger til? Det er fint at du føler det går bedre, og håper det fortsetter i den retning. Har du hatt det slik tidligere også eller er det første gang? 

Jeg vet hvilken grad av depresjon jeg har pga tester jeg tar/har tatt hos psykiater på DPS. Jeg tar medisiner og opprettholder rutiner for dagen. Takk for oppmuntring! Jeg har vært syk i 3 år. Ble først syk som voksen og har aldri hatt det slik før. Hvor lenge har du vært sykemeldt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...