Gå til innhold

Hvilken hjelp for depresjon finnes på legevakten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten

Det jeg har opplevd av legevakten er at det er best å dra dit hvis det ikke kan vente. Hjelp mot depresjon er best å få gjort hos fastlege/dps. Hvis du føler at nå kommer jeg til å ta livet mitt. Eller tenker at de kan hjelpe med noe spesifikt og det ikke kan vente så dra til legevakt! Er du usikker? Ring og spør om du burde komme. Grunnen til jeg sier dette er at legevakt kan gjøre bare noen få ting. Skrive ut resept på enkelte medisiner man ikke kan vente med eller rett å slett legge deg inn på akuttpost enten på tvang eller frivillig. 

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (17 timer siden):

Det jeg har opplevd av legevakten er at det er best å dra dit hvis det ikke kan vente. Hjelp mot depresjon er best å få gjort hos fastlege/dps. Hvis du føler at nå kommer jeg til å ta livet mitt. Eller tenker at de kan hjelpe med noe spesifikt og det ikke kan vente så dra til legevakt! Er du usikker? Ring og spør om du burde komme. Grunnen til jeg sier dette er at legevakt kan gjøre bare noen få ting. Skrive ut resept på enkelte medisiner man ikke kan vente med eller rett å slett legge deg inn på akuttpost enten på tvang eller frivillig. 

Kan de legge inn på DPS frivillig?

Anonymkode: 1350a...c31

AnonymBruker
nachnoo skrev (17 timer siden):

Ved depresjon skal en bruke fastlegen. 

Selv om det kan finnes svært sjeldne unntak, er det misbruk av legevakten å bruke denne ved depresjon. 

Med mindre det er krise?

Annonse

AnonymBruker

Jeg ble tatt med til legevakten da selvmordsplanene mine ble oppdaget (avskjedsbrevet ble funnet da jeg sto i dusjen for å være ren i kisten, det føltes helt logisk for meg), grunnet dyp depresjon. Ble lagt inn på akuttpsykiatrisk, så noen ganger kan legevakten hjelpe ved depresjon. 

Anonymkode: 0d030...967

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (2 timer siden):

Jeg tror de kan henviste til Akutteam også kan de henvise videre til frivillig dps innleggelse.

Her kan legevaktslege legge inn på akuttpost. Mulig det varierer fra sted til sted da.

Anonymkode: 612d7...ba0

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg mener jeg har sett et skilt hvor det står livskrisehjelpen e.l? Hva er det?

I Bergen har de noe de kaller "Livskrisehjelpen". De beskriver selv sin målgruppe slik:

"Livskrisehjelpen ved Bergen legevakt er kommunens tilbud til mennesker i akutte livskriser, for eksempel alvorlige livshendelser som ulykker, tap av nære personer i brå død eller selvmord, vanskelige samliv eller samlivsbrudd. "

Her kan du få samtale med sykepleier eller vernepleier med tilleggsutdannelse i psykisk helsearbeid. Se Bergen kommune - Hjelp til mennesker i livskrise

I Oslo har man psykiatrisk legevakt deler av døgnet, og overlegen der har også i intervjuet trukket frem mennesker i akutt livskrise som en del av deres målgruppe. Det er kun noen steder i landet hvor legevakten har egne folk som tar i mot mennesker som er fortvilet og i krise - uten at strengt forstått har behov for akutt psykisk helsehjelp. 

Eva Sofie
frosken skrev (13 timer siden):

Det er kun noen steder i landet hvor legevakten har egne folk som tar i mot mennesker som er fortvilet og i krise - uten at strengt forstått har behov for akutt psykisk helsehjelp. 

Jeg vet at Bergen legevakt hadde psykiatrisk legevakt om ettermiddagene og noen tidspunkter i helg. Hva som gjelder nå vet jeg ikke. For å komme til hos psykiater, måtte lege vurdere det nødvendig.

Om en har behandler innen psykiatrien, er det mer hensiktsmessig å gi beskjed der at en har behov for noe mer støtte. Fastlegen gir også tilbud om akutte timer på dagen. Da slipper en lang kø på legevakten...

Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Jeg vet at Bergen legevakt hadde psykiatrisk legevakt om ettermiddagene og noen tidspunkter i helg. Hva som gjelder nå vet jeg ikke. For å komme til hos psykiater, måtte lege vurdere det nødvendig.

Om en har behandler innen psykiatrien, er det mer hensiktsmessig å gi beskjed der at en har behov for noe mer støtte. Fastlegen gir også tilbud om akutte timer på dagen. Da slipper en lang kø på legevakten...

Trådstarter spurte spesifikt om hva Livskrisehjelpen var, og det var det jeg forsøkte å svare på. Såvidt jeg forstår, så er Livskrisehjelpen samlokalisert og samarbeider med Bergen legevakt, men målgruppen er ikke helt samsvarende med legevaktens. Samtalene er også gratis, så fremt det er sykepleier eller vernepleier man snakker med. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...