Gå til innhold

Er tidlig debut med depresjon vanlig ved bipolar/shizoaffektiv?

Anbefalte innlegg

Hadde første depresjon 9 år gammel. Prøvde meg hos privat psykolog da jeg var 18. Det var sånn ligge på divan imens behandler offet og sukket av det jeg fortalte uten å komme med innspill. Sluttet etter to timer. Neste gang jeg kom til psykolog var jeg 25-26 år. Da gikk jeg fra periodevis syk, men klarte å opprettholde daglig aktivitet, til å falle helt sammen. 

Er det vanlig å bli tidlig syk når man har bipolar, schizofreni og shizoaffektiv? 

Og når man går ubehandlet år etter år, er det vanlig å bli verre? 

Og hvor frisk kan man regne med å bli hvis man får riktig medisiner samt spise sunt, sove og trene? 

Er shizoaffektiv lidelse en lidelse som etter hvert brenner ut? 

Endret av Glitter

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Ja, det er vanlig. Men 9 år er tidlig. Jeg fikk selv symptomer da jeg var 14, men ikke uttalt før jeg var 17.  Vi er individuelle, men jeg har hørt mange si at de har opplevd at ting har tiet seg med årene. 

Det er nok logisk at sykdom forverres om man ikke får riktig behandling tidlig dessverre. Men det betyr ikke at det ikke finnes håp :)

Det kan godt tenkes. Mener å ha lest det faktisk. 

Første gang jeg reflekterte over at symptomene kunne være depresjon, var jeg i 15-16-års alderen. Mye mulig jeg var deprimert før den tid også. Mener å huske det. Min første kontakt med psykiatrien var da jeg var 18. 

FjellOgDalar skrev (1 time siden):

Ja, det er vanlig. Men 9 år er tidlig. Jeg fikk selv symptomer da jeg var 14, men ikke uttalt før jeg var 17.  Vi er individuelle, men jeg har hørt mange si at de har opplevd at ting har tiet seg med årene. 

Det er nok logisk at sykdom forverres om man ikke får riktig behandling tidlig dessverre. Men det betyr ikke at det ikke finnes håp :)

Håp har jeg. Heldigvis. Men synes 9 år er litt vel tidlig ja. 

Vendi skrev (45 minutter siden):

Det kan godt tenkes. Mener å ha lest det faktisk. 

Første gang jeg reflekterte over at symptomene kunne være depresjon, var jeg i 15-16-års alderen. Mye mulig jeg var deprimert før den tid også. Mener å huske det. Min første kontakt med psykiatrien var da jeg var 18. 

Jeg husker ikke første gang jeg reflekterte det over. Men ja. Vet ett år i strekk var jeg deprimert 9 år gammel. Vet jeg på nytt var deprimert 14 år gammel. Så på nytt 17-18. Etter hvert ble det mer hyppig. Symptomer på bipolar kom først da jeg var 29 år tror jeg. Psykose kom nok av rus og jeg var sånn 30 da begynte å vises sånn smått. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg var i tenårene. 

Anonymkode: 70d54...83d

Virker som det er vanlig ja. 

AnonymBruker
Glitter skrev (6 timer siden):

Hadde første depresjon 9 år gammel. Prøvde meg hos privat psykolog da jeg var 18. Det var sånn ligge på divan imens behandler offet og sukket av det jeg fortalte uten å komme med innspill. Sluttet etter to timer. Neste gang jeg kom til psykolog var jeg 25-26 år. Da gikk jeg fra periodevis syk, men klarte å opprettholde daglig aktivitet, til å falle helt sammen. 

Er det vanlig å bli tidlig syk når man har bipolar, schizofreni og shizoaffektiv? 

Og når man går ubehandlet år etter år, er det vanlig å bli verre? 

Og hvor frisk kan man regne med å bli hvis man får riktig medisiner samt spise sunt, sove og trene? 

Er shizoaffektiv lidelse en lidelse som etter hvert brenner ut? 

Høres mer ut som det var behandling som gjorde deg dårligere da når du skriver at du fungerte tilfredsstillende frem til du var 26år.

Anonymkode: 542cf...2f0

Annonse

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres mer ut som det var behandling som gjorde deg dårligere da når du skriver at du fungerte tilfredsstillende frem til du var 26år.

For en merkelig konklusjon. Det er direkte skadelig å skrive sånt. Mange med alvorlige psykiske lidelser sliter allerede med manglende innsikt i sykdommen. Det å lese sånt kan sette seg som et frø og gi tanker om å ikke være syk osv. og kan tilslutt føre til egen deponering av medikamenter. Livsviktige medikamenter faktisk! Nå blir jeg streng men det synes jeg må til her.

Endret av Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det var ikke det. Ble syk lenge før jeg havnet i psykiatrien. 

AnonymBruker

Jeg ble syk første gang da jeg var 13, depresjon. Hypomani/mani første gang da jeg var 17, ny alvorlig depresjon med innleggelse da jeg var 18. Og sånn har det fortsatt. Bipolar 1. Gift, barn og jobb. Går fint. 

Anonymkode: a7a89...481

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...