Gå til innhold

Noen andre her som overspiser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når det skjer ting som er så vonde at jeg ikke klarer å forholde meg til dem, og jeg bruker sukker for å "flykte" fra følelsene mine. Det er nesten som en rus. I dag hadde jeg ingenting tilgjengelig så det ble en nødløsning med 3 store skåler med risengrynsgrøt med masse smør og sukker. Det dempet det vonde litt men var langt fra nok. Så i morgen må jeg på butikken og kjøpe inn det jeg trenger for å overspise skikkelig. Gleder meg, planlegger hva jeg skal kjøpe og føler forventning. Herregud, dette er jo ikke normalt 😪

Anonymkode: 235da...216

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489692-noen-andre-her-som-overspiser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror jeg vil svare nei. Mister noen ganger fokuset på hva som er nei-mat og kan spise mer enn jeg har planlagt ut av stress, men har veldig skarpe bremser og spiser ikke sykelig masse eller ofte, men så får jeg også dårlig samvittighet ut av å spise noe som helst, så en ekte overspising ville vært helt katastrofe for meg psykisk. Forstår likevel mekanismen i det og hvordan det kan skje at man bruker mat som stressdemper. Men du virker nesten glede deg? Eller leser jeg innlegget feil? Jeg har ikke skjønt at det går an å planlegge å overspise, men det gjør det vel? 

Anonymkode: e2291...7bd

Fant ut i en depresjonsperiode jeg hadde tilbake i 2001, at det hjalp å opp å spise om natta når jeg ikke fikk sove. Det har jeg ikke klart å slutte med, så hver kveld/natt overspiser jeg som regel på melk kombinert med noe søtt. Det fortsatte selv i depresjonfrie perioder, så har endt opp med ett overvektsproblem/spiseforstyrrelse i tillegg.

Endret av kaNor
AnonymBruker
kaNor skrev (1 minutt siden):

Fant ut i en depresjonsperiode jeg hadde tilbake i 2001, at det hjalp å opp å spise om natta når jeg ikke fikk sove. Det har jeg ikke klart å slutte med, så hver kveld/natt overspiser jeg som regel på melk kombinert med noe søtt. Det fortsatte selv i depresjonfrie perioder.

Ser den. Jeg har en helt uvitenskapelig teori at jeg kan ta en obsession å bytte den ut med noe annet, men blir ikke kvitt den. Hva kunne du byttet ut din med? Og hadde det vært ønskelig å gamble, drikke eller spisevegring istedenfor? Det blir bare pest eller kolera-valget uansett. Hvis du blir veldig overvektig ville jeg allikevel vurdert en annen avhengighet som ikke synes så godt. 

Annonse

AnonymBruker

Siden jeg har fått overvekt så overspiser jeg ja. 

Blir aldri mett. 

Begynte for mange år siden mwd Remeron og 30kg opp pga ulvehunger. Sluttet på den, raste ned 30kg før jeg igjen gikk opp pga annen medisin. Når jeg sluttet på den gikk jeg ikke ned av meg selv. Så da har nok kroppen blitt vant med all mat og vil ha de ekstra kgene. 

Spiser sunt. Men MYE.

Har satt igang prosess med fedmeklinikk.

Anonymkode: 4a9d3...4d1

AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

Hvordan føler du deg etterpå? 

Jeg føler meg nesten litt "høy" en stund og så hvis det har blitt altfor mye føler jeg meg kvalm og lei meg. Men det hjelper på de vonde følelsene i første omgang, det er jo derfor jeg gjør det. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser den. Jeg har en helt uvitenskapelig teori at jeg kan ta en obsession å bytte den ut med noe annet, men blir ikke kvitt den. Hva kunne du byttet ut din med? Og hadde det vært ønskelig å gamble, drikke eller spisevegring istedenfor? Det blir bare pest eller kolera-valget uansett. Hvis du blir veldig overvektig ville jeg allikevel vurdert en annen avhengighet som ikke synes så godt. 

BMI på 42, så svært alvorlig fedme. Tok grep i 2023 og deltok i livsstilsendringsgruppe med fokus på trening, gikk på ozempic og reduserte litt på AD. Gikk ned 30kg på ett år, med det resultat at jeg gikk inn i den værste depresjonen ever og ble innlagt for første gang i mitt liv. Nå har jeg lagt på meg 22kg igjen og depresjonen er behandlingsresistent.

Endret av kaNor
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siden jeg har fått overvekt så overspiser jeg ja. 

Blir aldri mett. 

Begynte for mange år siden mwd Remeron og 30kg opp pga ulvehunger. Sluttet på den, raste ned 30kg før jeg igjen gikk opp pga annen medisin. Når jeg sluttet på den gikk jeg ikke ned av meg selv. Så da har nok kroppen blitt vant med all mat og vil ha de ekstra kgene. 

Spiser sunt. Men MYE.

Har satt igang prosess med fedmeklinikk.

Jeg begynte med nattespising etter å ha starta på Tolvon, nesten det samme som remeron.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må bare ta dere sammen. Bare å skjerpe seg har jeg lest så ofte her inne. Så det må jo gjelde dere og.

Anonymkode: 9c5c4...a4f

Jeg har da svært sjelden lest noen som har skrevet at man bare må skjerpe seg her inne på DOL.

Anonymkode: 2b367...2c8

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Må bare ta dere sammen. Bare å skjerpe seg har jeg lest så ofte her inne. Så det må jo gjelde dere og.

Anonymkode: 9c5c4...a4f

Ja, så lett og så vanskelig. Heldigvis så finnes det medisiner for denne lidelsen også.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har da svært sjelden lest noen som har skrevet at man bare må skjerpe seg her inne på DOL.

Anonymkode: 2b367...2c8

Jo, den senere tid har det vært noen som ofte har sagt at man bare må komme seg videre. Ikke lulle seg inn i egne problemer, ikke være opptatt av terapi, osv. Men altså heller bare skjerpe seg og komme seg videre. 

Det kan nok stemme i noen tilfeller, men det finnes de lidelser som det ikke går an å skjerpe seg ut av. 

AnonymBruker

Jeg synes det er så unødvendig at det alltid er noen som må avspore. Hvis du ikke har noe relevant å bidra med kan du jo bare holde kjeft/ignorere tråden. Det er ikke nødvendig å alltid lage dårlig stemning. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Når det skjer ting som er så vonde at jeg ikke klarer å forholde meg til dem, og jeg bruker sukker for å "flykte" fra følelsene mine. Det er nesten som en rus. I dag hadde jeg ingenting tilgjengelig så det ble en nødløsning med 3 store skåler med risengrynsgrøt med masse smør og sukker. Det dempet det vonde litt men var langt fra nok. Så i morgen må jeg på butikken og kjøpe inn det jeg trenger for å overspise skikkelig. Gleder meg, planlegger hva jeg skal kjøpe og føler forventning. Herregud, dette er jo ikke normalt 😪

Kjenner meg overhodet ikke igjen i det å "glede seg" til en overspisning. 

Anonymkode: 5983e...568

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...