Gå til innhold

Hvilken atferd innebærer selvskading?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Eldste var 11 sist det skjedde. 

Nei det skjedde flere ganger. Måtte operere og gå med gips. Måtte gjøre stor skade på meg selv. 

Går bedre nå. Lenge siden jeg fikk den type kommando.

Huff, så vondt du må ha hatt det. Har du arr?

Anonymkode: 1cfe2...fbb

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men hver gang du selvskadet så var det universet sin skyld fordi det ba deg gjøre det? 

Anonymkode: a01bb...714

Hva er det du vil fram til med å spørre så mye om dette? Jeg liker ikke å snakke sånn om det så stopper der. 

Man kan selvskade på utrolig mange måter. Risping og til dels kutting var noe jeg av og til gjorde som ganske ung, før jeg hadde mer reportoar. Men det at det var en synlig form for selvskading knyttet til masse stigma har gjort at det sjeldent er noe jeg gjør i voksen alder. I så fall gjør jeg det på andre steder enn armer og har dessuten desinfeksjon, plastre og diverse som gjør at ingen trenger å få vite det. Min selvskading er noe som er veldig privat og skambelagt og som jeg prøver å unngå, men behovet for selvstraff, selvsabotering og destruktivitet er der ofte. Ønsker ikke å gi eksempler og ideer på annen selvskading, men det finnes altså utrolig mange måter å gjøre det på. 

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Hva er det du vil fram til med å spørre så mye om dette? Jeg liker ikke å snakke sånn om det så stopper der. 

Bra at du setter grenser, det er noen som er litt for nysgjerrige på deg, føler jeg. 

Anonymkode: 338dc...e55

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kan jeg spørre om hvorfor man kutter seg om det ikke er for håndtering av vonde følelser? Vil gjerne lære.

Anonymkode: 1cfe2...fbb

Min subjektive erfaring er at det handlet om å føle noe intenst for å skifte fokus fra mental smerte. Det føltes også riktig fordi jeg kunne uttrykke et følt selvhat, og det har også vært et kick å se hvor langt jeg kan gå, se det visuelle resultatet, se blodet, kjenne på en fysisk smerte. Har i grunnen aldri tenkt ( i alle fall ikke bevisst) at kutting vil gi meg omsorg fra andre, tvert om har jeg alltid hatt inntrykk av at andre mennesker finner det frastøtende, uforståelig, eller nettopp tolker det som om man er ute etter oppmerksomhet. Jeg har aldri hatt skader som jeg har behøvd behandling for, så har ikke blitt utsatt for reaksjoner på det, men jeg vil anta at det ikke hadde gitt meg mer hjelp, snarere tvert om. Jeg har noen arr som er svært synlige som jeg skammer meg veldig for da jeg er en voksen dame med ansvarsroller og behov for å fremstå som et seriøst menneske. Arrene har aldri gitt meg annet enn skam og behov for å bortforklare eller fysisk maskere.

Vil være så kontroversiell at jeg vil komme med råd til unge som driver med dette: finn andre måter å uttrykke de vonde følelsene dine på. Det kan hende du trenger et eller annet, men det kommer trolig en tid senere der du vil skjemmes unødvendig for de merkene du har, så prøv å snakke med noen eller uttrykk deg på andre måter... Man bryr seg kanskje ikke om synlige arr i ung alder, men man kommer trolig til å bry seg senere! Og stikk i strid med det hjernen din forteller deg: Det finnes en morgendag og det finnes en eldre versjon av deg der fremme som trolig vil ha det bedre enn du har det nå, disclaimer: selv om livet fortsetter å være ganske bitch, så likeså som for tattoveringer: dont do it, for den greia er ikke like akseptabel i fremtiden. 

Endret av krøll9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...