Gå til innhold

Hvorfor blir ungdom bare tynnere og tynnere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når jeg var ung så ungdommer normale og friske ut, det var 10 år tilbake.

I dag ser alle så tynne ut. Jeg ser det overalt rundt.

Er det slik at alle faster periodisk eller er det bare jeg som er blitt eldre? 

Er det andre som har lagt merke til det samme? 🙄

Anonymkode: 75d93...394

Fortsetter under...

Annonse

Det er lite statistikk på dette, fordi det ikke foretas rutinemessige målinger av ungdoms høyde og vekt. Det anbefales måling i 8. klasse, men skolehelsetjenesten er hardt presset på ressurser, så det droppes mange steder. Dessuten er det frivillig, så man må regne med at mange som synes det er ubehagelig, ikke deltar. Det blir derfor mye synsing, både i media og blant folk flest. Mange generaliserer noe voldsomt ut fra en tilfeldig observasjon. Dette er et veldig betent tema, det har vi sett her på DOL også. 

Jeg som har levd en stund, har inntrykk av at gruppene ytterst på skalaen har blitt større sammenliknet med da jeg selv var ung. Altså slik at de slankeste er veldig tynne, og de tyngste er mer overvektige. De som tidligere ble betegnet som å være "helt vanlige", dvs. "midt på treet" uten å være syltynne, er ikke like mange som før. Det er spesielt synlig blant jentene. De er vel på gruppenivå litt mer utsatt for kroppspress enn guttene også, og det starter veldig tidlig. Jeg tror ikke det er bra å leve med kurer og kalorifokus gjennom puberteten og tenårene, det kan fort slå feil vei, altså at man "slanker på seg" ekstra kilo. De færreste orker å leve på influensermenyer over tid, kropper i vekst trenger mat og ordentlige måltider, ikke bare plukktallerkner med grønnsaksbiter. 

Norske undersøkelser blant barn (gjentatte målinger blant barm i småskolen) har vist at overvekt er mest utbredt i landlige strøk. Det kan har sammenheng med at det nå mange steder blir regnet som for farlig eller for krevende å sykle eller gå til skolen og til fritidsaktiviteter der avstanden er litt større enn i byene. Alle husstander der har jo minst én bil som kan brukes til slik transport. 

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/ikke-smittsomme/overvekt-og-fedme/?term=#overvekt-og-fedme-hos-barn-og-ungdom

Dessuten ser man tendenser til det samme som i f.eks. USA - at overvekt er knyttet til inntekt, utdannelse og "klasse". 

Hvis man søker opp slike tall, er det viktig å være klar over at mange undersøkelser er basert på selvrapportert høyde og vekt, ikke målinger i helsevesenet. Noen av undersøkelsene begynner også å bli gamle, så vi vet ikke helt hvilken vei det går. 

Synes også jeg ser det stikk motsatte. Det som pleide å anses som litt chubby for noen år tilbake er for normalkropp å regne i dag. Gjelder for både barn og voksne, ut fra hva jeg har inntrykk av. Nå vil jeg ikke overdramatisere eller problematisere sunne kropper som bare er litt i øvre kurven innenfor normal BMI, eller rett over, særlig hos ungdom går det litt i rykk og napp imellom vekstspurter, men at folk eller ungdom i gjennomsnitt har blitt tynnere, nei langt der i fra... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...