Gå til innhold

Kan man bli friskmeldt fra bipolar?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
lavender skrev (1 minutt siden):

Mulig jeg spør dumt her, men når man har fått diagnose bipolar er det livslangt eller kan man bli friskmeldt om man har vært symptomfri lenge nok?

Ikke den rette til å svare,  men jeg tror nei.

Anonymkode: 53682...4d8

Med mindre en behandler endrer til annen diagnose er det vel heller usannsynlig. Det skjer kanskje at man blir sett på som tidligere feildiagnostisert og at bipolar derfor strykes, men tror ikke man kan bli kurert. Man kan derimot være velregulert på medisiner eller anses som frisk/stabil i mange år, selv om man har diagnosen fortsatt?

krøll9 skrev (Akkurat nå):

Med mindre en behandler endrer til annen diagnose er det vel heller usannsynlig. Det skjer kanskje at man blir sett på som tidligere feildiagnostisert og at bipolar derfor strykes, men tror ikke man kan bli kurert. Man kan derimot være velregulert på medisiner eller anses som frisk/stabil i mange år, selv om man har diagnosen fortsatt?

Er det det som kalles bipolar i remsjon?

lavender skrev (1 minutt siden):

Er det det som kalles bipolar i remsjon?

Remisjon er et begrep jeg har hørt men er usikker på om brukes om "frisk fase" eller "tilfriskningsfase."

Tror uansett at man har en sårbarhet for nye sykdomsperioder om diagnosen er reell. Men er godt å høre om at det finnes mennesker litt oppi åra som har relativt god kontroll på livet og symptomene. De eksemplene finnes jo, men i teorien kan de få tilbakefall og trolig har de "bare" funnet riktig preparat og dose for effektiv behandling. 

Drømmeautomat

Jeg tror ikke det, uavhengig av nye episoder. Formelt sett tror jeg faktisk det er nok at du har én manisk episode, så har du bipolar 1 resten av livet, uten å ha en eneste depressiv eller manisk episode igjen. Om du i praksis da lider av bipolar er en annen sak.

Annonse

krøll9 skrev (Akkurat nå):

Remisjon er et begrep jeg har hørt men er usikker på om brukes om "frisk fase" eller "tilfriskningsfase."

Tror uansett at man har en sårbarhet for nye sykdomsperioder om diagnosen er reell. Men er godt å høre om at det finnes mennesker litt oppi åra som har relativt god kontroll på livet og symptomene. De eksemplene finnes jo, men i teorien kan de få tilbakefall og trolig har de "bare" funnet riktig preparat og dose for effektiv behandling. 

Godt poeng. Jeg håper at jeg kan komme dit selv en dag at jeg blir helt symptomfri over tid.

Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det, uavhengig av nye episoder. Formelt sett tror jeg faktisk det er nok at du har én manisk episode, så har du bipolar 1 resten av livet, uten å ha en eneste depressiv eller manisk episode igjen. Om du i praksis da lider av bipolar er en annen sak.

Ja, jeg har bare hatt en eneste hypomani og har diagnosen bipolar type 2. Men har hatt mange depresjoner både før og etter at jeg fikk diagnosen da. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...