Gå til innhold

Trang til å selvsabotere nå når det går så bra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er bare redd jeg skal føle at behandler ikke bryr seg for det hadde trigget meg.

Anonymkode: 8e095...348

Behandler bryr seg i de 45 minutter dere har til rådighet, ikke utover det. 

Anonymkode: a2e18...4db

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er bare redd jeg skal føle at behandler ikke bryr seg for det hadde trigget meg.

Hun bryr seg på den måten at hun kan hjelpe deg ved å gi deg noen nye strategier/tanker. 

Anonymkode: b0d82...9a0

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Behandler bryr seg i de 45 minutter dere har til rådighet, ikke utover det. 

Anonymkode: a2e18...4db

Men man kan risikere at behandler ikke bryr seg de 45 minuttene en gang? Kjenner ikke behandler så godt enda så.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun bryr seg på den måten at hun kan hjelpe deg ved å gi deg noen nye strategier/tanker. 

Det er ikke sikkert, det kan jo være behandler ikke bryr seg i det hele tatt i verste fall.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men man kan risikere at behandler ikke bryr seg de 45 minuttene en gang? Kjenner ikke behandler så godt enda så.

I mitt hode vil behandler bry seg.

Annonse

AnonymBruker

Det at du føler du ikke fortjener å ha det bra et et symptom på din lidelse. Hvis du klarer å se på det sånn, så kan det være lettere å distansere deg fra det. Det er ikke en sannhet, bare et symptom.

Anonymkode: 26a2a...398

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det at du føler du ikke fortjener å ha det bra et et symptom på din lidelse. Hvis du klarer å se på det sånn, så kan det være lettere å distansere deg fra det. Det er ikke en sannhet, bare et symptom.

Det er vel ett poeng, selv om det føles veldig som en sannhet for meg.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja behandlere bryr seg ikke privat om deg. Det har de ikke kapasitet til med alle de sikkert 30 andre pasientene sine han har akkurat nå. For han er du bare en jobb. 

Hvis du virkelig vil snakke med noen som bryr seg så snakk med venner eller familie. 

Anonymkode: f79f9...c94

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er vel ett poeng, selv om det føles veldig som en sannhet for meg.

Du føler det er en sannhet. Dvs at det er bare en følelse. Det er ikke gitt at det en føler automatisk er sant.

I tillegg er det et så vanlig symptom. Alle andre som tenker slik føler det like sterkt som deg. Mener du at alle andre som føler at de ikke er verdt hjelp faktisk ikke er verdt den hjelpen? Hvis du mener at de fortjener hjelp, hva da med at de føler at de ikke gjør det like sterkt som deg?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja behandlere bryr seg ikke privat om deg. Det har de ikke kapasitet til med alle de sikkert 30 andre pasientene sine han har akkurat nå. For han er du bare en jobb. 

Hvis du virkelig vil snakke med noen som bryr seg så snakk med venner eller familie. 

Anonymkode: f79f9...c94

Jeg tenker nok at det er i terapirommet hi grubler på om hun vil få omtanke. Ikke privat.

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det går bra for meg for tiden og det gir meg en trang til å selvsabotere fordi jeg tenker at: 1) Jeg fortjener ikke å ha det bra og 2) Jeg er redd for å bli dårlig = det er tryggere å forårsake det selv...

Men innerst inne vil jeg jo ikke egentlig selvsabotere så hva kan man gjøre?

Det kan være mange grunner, men hørte noen få minutter av en lydbok i går der en fortalte om at noen etter å ha akseptert en diagnose kommer i skade for å tolke alt inn i rammen av denne. Man blir på vakt for alle følelser og handlinger og tilpasser vurderingen av seg selv til en ramme som styres av det man har lært om en diagnose. Jeg kjenner meg litt igjen i det, at frykten for at mønsteret som beskrives i diagnosene mine på en måte blir en "sannhet" jeg alltid fortolker meg selv inn i. Da kan man ved tilbakevendende depresjoner, bipolar eller diverse personlighetsforstyrrelser og alt annet som også fluktuerer for den saks skyld  også, alltid forutsi et mønster som tilsier at alt kommer til å gå i dassen igjen før eller senere, og som i en selvoppfyllende profeti gjør vi forarbeidet selv idet vi gjør ting som ikke er bra og til og med kan komme til å fremskynde et spådd tilbakefall... som for å dempe fallet? 

Lett påvirkelig som jeg er, har jeg etter ti minutter med denne "konspirasjonsteorien" på øret (jeg hadde ikke fokus eller interesse til å høre videre) allerede tenkt at jeg bevisst må bestemme meg for å IKKE sykeliggjøre alle følelser, tendenser og alt ved meg selv som bare går i en retning; tanken om at jeg er på vei inn i den ene eller andre bipolare perioden, men rett og slett lære meg å gå ut fra at min tilstand eller emosjoner fort vekk kan være logisk resultat av ting jeg opplever, og ikke alltid varselsignaler på noe sykt. 

I en annen tråd driver jeg flittig med å analysere hvorvidt jeg er i blandet eller depressiv fase, eventuelt på bedringens vei, så kan ikke si jeg selv har nådd langt i dette tankearbeidet selv ennå ;) Men det er sikkert flere enn meg som kan tenkes å selvsabotere (og gjøre andre ting også) fordi man alltid tenker psykdom. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...