Gå til innhold

Å være et menneske jeg liker.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Noen ganger må man ta hensyn til seg selv også og høre på seg selv. 

Men jeg kan ikke se at å slutte med medisin igjen er å ta hensyn til seg selv. Blir nesten selvskading. Mtp tidligere forsøk. 

Annonse

stjernestøv skrev (18 minutter siden):

men jeg gjør ikke alltid som helsepersonell anbefaler, ville ikke bli innlagt på sykehus heller for å dreneres selv om kirurgen anbefalte det. 

Nei, man er fri til å ta egne avgjørelser, og å gå imot helsepersonells anbefalinger.

Så får man selv ta konsekvensene av det, på godt og vondt.

Ellers klarer jeg ikke se hvordan det å stoppe og ta medisiner er å ta hensyn til deg selv, når det beviselig har gjort deg dårligere hver gang du prøver. Det er jo stikk motsatt, det er å gjøre deg selv verre. 

Ja, noen ganger bør man høre på seg selv. Og noen ganger bør man høre på andre. Det er ikke alltid lett å skille når det ene vs det andre er det riktige.

Men når det ene er prøvd gjentatte ganger med negativt resultat, så kan det være en ganske god indikator på at det akkurat her kan være lurt å høre på andre.

Glitter skrev (8 minutter siden):

Men jeg kan ikke se at å slutte med medisin igjen er å ta hensyn til seg selv. Blir nesten selvskading. Mtp tidligere forsøk. 

jeg vil jo bare ha et liv der jeg fungerer, gjør ikke det nå. Å ikke være psykotisk betyr ikke å fungere. 

Vhanja skrev (5 minutter siden):

Nei, man er fri til å ta egne avgjørelser, og å gå imot helsepersonells anbefalinger.

Så får man selv ta konsekvensene av det, på godt og vondt.

Ellers klarer jeg ikke se hvordan det å stoppe og ta medisiner er å ta hensyn til deg selv, når det beviselig har gjort deg dårligere hver gang du prøver. Det er jo stikk motsatt, det er å gjøre deg selv verre. 

Ja, noen ganger bør man høre på seg selv. Og noen ganger bør man høre på andre. Det er ikke alltid lett å skille når det ene vs det andre er det riktige.

Men når det ene er prøvd gjentatte ganger med negativt resultat, så kan det være en ganske god indikator på at det akkurat her kan være lurt å høre på andre.

Tar jo konsekvensene av det selv og det er meg det gjelder og jeg er samtykkekompetent. 

Men jeg håper jo at det en gang skal gå bra, det er jo derfor jeg har sluttet så mange ganger. Det må jo en gang gå bra, må vel en gang klare meg og være kvitt det verste. 

stjernestøv skrev (8 minutter siden):

Skal tenke på det. 

Spør dine nærmeste, som husker hvordan det har gått tidligere - og lytt til det de råder deg til.

Du kan også kjøre dette søket, så finner du mange sider med tråder om temaet der du selv har deltatt:

https://forum.doktoronline.no/search/?&q=slutte ap&type=forums_topic&author=stjernestøv&nodes=7&search_and_or=and&sortby=relevancy

Men ta deg god tid når du blar i søkeresultatet, ellers får du feilmeldinger. 

laban skrev (6 minutter siden):

Spør dine nærmeste, som husker hvordan det har gått tidligere - og lytt til det de råder deg til.

Du kan også kjøre dette søket, så finner du mange sider med tråder om temaet der du selv har deltatt:

https://forum.doktoronline.no/search/?&q=slutte ap&type=forums_topic&author=stjernestøv&nodes=7&search_and_or=and&sortby=relevancy

Men ta deg god tid når du blar i søkeresultatet, ellers får du feilmeldinger. 

Ja skal spørre min mann. 

stjernestøv skrev (19 minutter siden):

jeg vil jo bare ha et liv der jeg fungerer, gjør ikke det nå. Å ikke være psykotisk betyr ikke å fungere. 

Ja, det forstår jeg jo veldig godt. 

Er bare redd du blir veldig dårlig igjen. 

Annonse

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Tar jo konsekvensene av det selv og det er meg det gjelder og jeg er samtykkekompetent. 

Men jeg håper jo at det en gang skal gå bra, det er jo derfor jeg har sluttet så mange ganger. Det må jo en gang gå bra, må vel en gang klare meg og være kvitt det verste. 

Hvorfor må det gå bra en gang? 

Vhanja skrev (12 minutter siden):

Hvorfor må det gå bra en gang? 

Har drømt om det i mange mange år, at jeg skal klare meg uten medisiner. De har bivirkninger og jeg var jo frisk i to år. vil ha tilbake det. 

stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Har drømt om det i mange mange år, at jeg skal klare meg uten medisiner. De har bivirkninger og jeg var jo frisk i to år. vil ha tilbake det. 

Jeg skjønner at du har drømt om det, og det ville jo selvsagt vært det beste. Alle ønsker jo å kunne fungere uten medisiner.

Men ditt ønske og din drøm om dette betyr ikke at det "må" gå bra en gang? Det er det jeg forsøker å si.

Det er forskjell på drøm og realitet. Dessverre. 

Jeg tror du har større sjanse for et bedre liv om du aksepterer realiteten og så heller jobber aktivt med å få et så bra som mulig innenfor dine forutsetninger der du er i dag. Fremfor å jage en drøm som ikke er realistisk og som bare ødelegger for deg.

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at du har drømt om det, og det ville jo selvsagt vært det beste. Alle ønsker jo å kunne fungere uten medisiner.

Men ditt ønske og din drøm om dette betyr ikke at det "må" gå bra en gang? Det er det jeg forsøker å si.

Det er forskjell på drøm og realitet. Dessverre. 

Jeg tror du har større sjanse for et bedre liv om du aksepterer realiteten og så heller jobber aktivt med å få et så bra som mulig innenfor dine forutsetninger der du er i dag. Fremfor å jage en drøm som ikke er realistisk og som bare ødelegger for deg.

Ok. Får vel bare akseptere det da, hadde bare et håp om at det skulle gå bra en gang og at jeg skulle vokse det fra meg. 

Ja dessverre. 

Syns ikke jeg har så gode forutsetninger og det virker som om sykepleieren aksepterer det, at jeg klarer så lite. Det går ikke fremover med meg, det har stått stille i mange år men sånn er nå livet. Jeg lider jo ikke hver dag heller, er bare apatisk og lat. 

Til syvende og sist er det kun du som kan endre ditt liv. I bittebittesmå steg om gangen om så. :)

Det betyr ikke at det er enkelt, men bare det å aktivt jobbe med det betyr jo i seg selv at du har noe å fylle dagene med som gir det mening. Det å jobbe mot å bli bedre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...