Gå til innhold

Unyansert om utbrenthet

Anbefalte innlegg

Jeg opplever ofte at forståelsen av utbrenthet er unyansert, på den måten at det alltid fremstilles som at arbeid alene er årsaken. Man blir jo påvirket av alle sider av livet, så er det ikke rimelig å tro at stor nok belastning over tid, uavhengig om det kommer fra arbeid, familiære forhold eller hektisk "fritid", er årsaken til utbrenthet?

Jeg personlig har slitt med depresjon siste 1-2 årene, med noe angstproblematikk, noe som krever mye energi og påvirker en negativt store deler av tiden (vet jeg sparker inn vidåpne dører her). Det påvirker jo også hvordan jeg funker på jobb (som i seg selv kan være krevende til tider), ifht stressmestring, det så se det positive i jobben, forhold til kollegaer osv. Da er man fort inne i en ond sirkel, hvor jobben påvirker depresjonen og depresjonen påvirker jobben. Jeg er overbevist om at det er dette som har ført til utbrenthetsfølelsen jeg kjenner på om dagen og ikke jobben alene. Jobben i seg selv trives jeg med og det var/er et et slags fristed i form av at jeg blir tvunget til å tenke på noe annet og får litt struktur i hverdagen, så forholdet til jobb er i utgangspunktet positivt. 

Så det jeg undres litt over er hvorfor diskusjonen om utbrenthet nesten utelukkende handler om arbeidsbelastning, og ikke helheten i livssituasjonen? Eller er det slik at i situasjoner som mine at det er depresjonen som blir sett på som årsaken til den økte utmattelsen, siden det er depresjon som ligger til grunn og gjør det som ville vært håndterlig mer uhåndterlig? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489802-unyansert-om-utbrenthet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget er at innenfor et fag er noen ord og begreper allerede "opptatt". Et slikt begrep er utbrenthet. Det er beskrevet og studert om en bestemt type tilstand som igjen er en følge av visse arbeidsbelastninger.

For å gi et eksempel: Psykisk utviklingshemmet er "opptatt" og betyr lav IQ. Hadde det vært opp til meg, skulle det ha hatt navnet intelligenshandicapet. Da kunne det som i dag heter personlighetsforstyrrelse fått den riktigere betegnelsen psykisk utviklingshemmet.

nachnoo skrev (6 minutter siden):

Poenget er at innenfor et fag er noen ord og begreper allerede "opptatt". Et slikt begrep er utbrenthet. Det er beskrevet og studert om en bestemt type tilstand som igjen er en følge av visse arbeidsbelastninger.

For å gi et eksempel: Psykisk utviklingshemmet er "opptatt" og betyr lav IQ. Hadde det vært opp til meg, skulle det ha hatt navnet intelligenshandicapet. Da kunne det som i dag heter personlighetsforstyrrelse fått den riktigere betegnelsen psykisk utviklingshemmet.

Så vi med pf er psykisk utviklingshemmet? Er det sånn du ser på oss?

Anonymkode: c0207...1d9

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg visste at det spørsmålet ville komme, og at minst en ikke ville forstå svaret mitt.

Glem hva PU betyr i dag - glem det med lav IQ.

Utviklingshemmet mener jeg ville være en bedre beskrivelse av PF nettopp slik PF fremstår i dag. Det er noe i psyken som ikke er helt voksent utviklet når noen har en pf.

nachnoo skrev (3 minutter siden):

Jeg visste at det spørsmålet ville komme, og at minst en ikke ville forstå svaret mitt.

Utviklingshemmet mener jeg ville være en bedre beskrivelse av PF nettopp slik PF fremstår i dag. Det er noe i psyken som ikke er helt voksent utviklet når noen har en pf.

Minst en? At det er noe i psyken som ikke er utviklet forstår jeg, og det er jo derfor vi går i psykoterapi!

1 minute ago, nachnoo said:

Jeg ventet også på et slikt spørsmål. For det bekrefter antagelsen min, som helt sikkert du også har tenkt på, at etablerte ord og uttrykk kommer med visse assosiasjoner. Tror det vil bli veldig vanskelig å re-etablere uttrykk med nytt meningsinnhold. 

Ellers takk for første svaret. Vet du om det finnes et uttrykk for min og lignende situasjoner, eller vil det ganske enkelt havne inn under "depresjon"?

Annonse

Anonymos skrev (5 minutter siden):

Jeg ventet også på et slikt spørsmål. For det bekrefter antagelsen min, som helt sikkert du også har tenkt på, at etablerte ord og uttrykk kommer med visse assosiasjoner. Tror det vil bli veldig vanskelig å re-etablere uttrykk med nytt meningsinnhold. 

Ellers takk for første svaret. Vet du om det finnes et uttrykk for min og lignende situasjoner, eller vil det ganske enkelt havne inn under "depresjon"?

Ja, det blir nok ingen endring i begrepsbruken.

I tillegg til å være deprimert, er det fullt mulig å være utslitt (på trøndersk: klar)

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Intellektuelt utviklingshemmet = problematikk med intellektet/ IQ

Psykisk utviklingshemmet = problematikk med psyken/ mentalt

Personlighets-utviklingshemmet = problematikk med personlighet/ pf

Hva er det ikke å forstå her?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...