Gå til innhold

Hvor krise må det være før det er ok å kontakte behandler og be om time tidligere?

Anbefalte innlegg

Hvor krise må det være før det er ok å kontakte behandler og be om time tidligere? Behandler har tidligere sagt at jeg kan/bør ringe ved forverring, men jeg er litt usikker på hvor dårlig man må være eller hvor krise det må være før det er ok?

Anonymkode: 9ff37...1e0

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Noen som har konkrete eksempler på ganger det er ok å kontakte beehandler?

Er det ikke bedre at du får hjelp og råd av denne behandleren din til hvordan du skal klare å håndtere krisene dine alene enn at du må dra til en psykolog for å snakke hver gang? 

Anonymkode: f3a5a...818

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke bedre at du får hjelp og råd av denne behandleren din til hvordan du skal klare å håndtere krisene dine alene enn at du må dra til en psykolog for å snakke hver gang? 

Anonymkode: f3a5a...818

Jo. Men du får det til å høres ut som jeg gjør dette ofte, har aldri ringt før...

Jeg har gått til min behandler i 4,5 år og aldri tatt kontakt utenom timene. Men akkurat nå står jeg midt i en krise som jeg ikke klarer å håndtere uten å ty til veldig dårlige mestringsstrategier. Så jeg sendte faktisk en sms i dag, til og med utenom arbeidstid, og spurte om det var mulig å ha en telefonsamtale. Jeg beklager, sa at jeg ikke forventet svar før i arbeidstiden i morgen, og at jeg taklet det hvis det ikke var mulig. Fikk svar etter 10 minutter, hvor hun skrev at det var fint at jeg tok kontakt og ga meg en time i morgen! Jeg ble så lettet og glad. Så hvis dette er noe som bare skjer i krise og svært sjelden, kan det hende at du også blir møtt på en god måte. Du kan jo bakepulver, det verste som skjer er at du får beskjed om at det ikke er mulig. 

Anonymkode: 32764...cdd

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gått til min behandler i 4,5 år og aldri tatt kontakt utenom timene. Men akkurat nå står jeg midt i en krise som jeg ikke klarer å håndtere uten å ty til veldig dårlige mestringsstrategier. Så jeg sendte faktisk en sms i dag, til og med utenom arbeidstid, og spurte om det var mulig å ha en telefonsamtale. Jeg beklager, sa at jeg ikke forventet svar før i arbeidstiden i morgen, og at jeg taklet det hvis det ikke var mulig. Fikk svar etter 10 minutter, hvor hun skrev at det var fint at jeg tok kontakt og ga meg en time i morgen! Jeg ble så lettet og glad. Så hvis dette er noe som bare skjer i krise og svært sjelden, kan det hende at du også blir møtt på en god måte. Du kan jo bakepulver, det verste som skjer er at du får beskjed om at det ikke er mulig. 

Anonymkode: 32764...cdd

Så fint å høre at du ble møtt på en god måte. Nå har jeg ikke mobil nummer da, så må ringe men håper det går greit...

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så fint å høre at du ble møtt på en god måte. Nå har jeg ikke mobil nummer da, så må ringe men håper det går greit...

Er det DPS du går til? Jeg har i løpet av 3 år ringt inn 2-3 ganger med medisinspørsmål. Da ringer jeg resepsjonen og ber dem legge igjen en beskjed fra meg. Så har behandler ringt meg opp igjen. Husk at dette er jobben deres og at de gjerne vil hjelpe.

Anonymkode: 2399f...2b4

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det DPS du går til? Jeg har i løpet av 3 år ringt inn 2-3 ganger med medisinspørsmål. Da ringer jeg resepsjonen og ber dem legge igjen en beskjed fra meg. Så har behandler ringt meg opp igjen. Husk at dette er jobben deres og at de gjerne vil hjelpe.

Det er DPS ja. Bare gruer meg veldig til å forklare situasjonen min for en tilfeldig ansatt i resepsjonen jeg ikke kjenner. Men har jo ikke noe valg akkurat, regner med det ikke holder å si at jeg ønsker å snakke med behandler og at jeg må begrunne hvorfor?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er DPS ja. Bare gruer meg veldig til å forklare situasjonen min for en tilfeldig ansatt i resepsjonen jeg ikke kjenner. Men har jo ikke noe valg akkurat, regner med det ikke holder å si at jeg ønsker å snakke med behandler og at jeg må begrunne hvorfor?

Du trenger ikke å si noe om hvorfor til resepsjonisten. Du kan feks si at du har det veldig vanskelig og ber om at behandler ringer deg opp? Eller bare spørre om behandler kan ta kontakt uten å beskrive noe nærmere. Dette går bra!

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du trenger ikke å si noe om hvorfor til resepsjonisten. Du kan feks si at du har det veldig vanskelig og ber om at behandler ringer deg opp? Eller bare spørre om behandler kan ta kontakt uten å beskrive noe nærmere. Dette går bra!

Åja, trodde jeg måtte det. Da forsøker jeg å bare si kort at jeg har det vanskelig.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Åja, trodde jeg måtte det. Da forsøker jeg å bare si kort at jeg har det vanskelig.

Ja, gjør det! Lykke til!

Det er vel bare å sende en melding/ mail og spør om behandler har mulighet til en time tidligere enn avtalt? Ofte får de avbestillinger og kan bytte på timer. Det er jo bare å si at du har behov for en raskere time så tar dere det derfra 

Anonymkode: 86d6e...c4d

Annonse

Jeg mener at det er nok at du føler et sterkt behov for det. Det er alltid lov å spørre.

Så kan dere jo diskutere akkurat dette spørsmålet også i en av timene. Personlig synes jeg det er noe som behandler bør ta initiativ til å drøfte allerede i starten av terapien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...