Gå til innhold

Takknemlighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette innlegget er ikke ment for å støte noen eller bagatellisere andres problemer på noen som helst måte. 
Mange i Norge synes livet er kjipt og tungt å leve. Hvorfor? Vi bor i verdens rikeste land. Vi trenger ikke bo på gata eller leve i krig. 
Jeg kjenner flere som kom som flyktninger til Norge. De har sett ekstreme ødeleggelser, mistet familie og hjem og alt de eier. De flykter og vet ikke hvor de skal bo eller noe. De ender i iskalde Norge midt på vinteren. De får brukte klær av frivillige, og bor i mottak. Noen er gravide, og andre sitter der uten familie. Ikke kan de språket, og mange kan heller ikke skrive / lese. 
Likevel klarer de å starte på norsk skole, og  få barna sine i barnehager. De lærer seg norske regler og oppdrar barna sine etter det norske systemet. De spiser norsk mat de ikke er vant til, og de jobber beinhardt for å integrere seg i nytt land. Mange er redd og bekymret for familien i hjemlandet. 
De har all grunn til å legge seg fore å synes livet er dritt og alt er kjipt. Men de er takknemlige for å leve i fred, få mat og klær og de bygger seg opp et nytt liv. Mange av de har det vanskelig men de står på. 
Synes vi skal tenke ekstra på disse flotte folka når vi selv går i kjelleren når vi har en vond rygg eller er deppa fordi man ikke har funnet seg en partner. Få litt perspektiv på livet, og kom ut av egen boble. 
jobb som frivillig på et flyktnings mottak og du vil gå hjem mer glad enn å sitte hjemme å gruble over hvor fælt livet er. 

Anonymkode: e0104...62c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489826-takknemlighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I Norge har vi det så godt at vi har privilige av å "sutre" for alt. Nåe vi begynner å klage på hva vi får av staten, at vi betaler for mye skatt etc, så bør man se hva vi får.

Tviler på de som lever fra hånd til munn har tid til å føle all urettferdigheten mange føler på i Norge.

Jeg er ufør, heldigvis bor jeg i Norge, jeg får penger slik jeg kan holde neg friskeste mulig. Hadde vært død uten den muligheten.

Anonymkode: 0a9c4...79b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489826-takknemlighet/#findComment-4350158
Del på andre sider

Kjenner du mange som oppriktig sutrer? Altså ikke de som med rette ønsker å bedre ting i samfunnet, men de som rett og slett sutrer over småting? Jeg føler det er svært få av de. Faktisk virker det som de aller fleste biter tenna sammen og gjør sitt beste, enten det er i jobb, på skole eller ved å være i fysisk aktivitet og ta gode valg ved alvorlig, kronisk sykdom. 

Ja, vi har det godt i Norge. Materielt sett og at vi er født i den fredeligste delen av verden, i den fredeligste tiden. Det betyr likevel ikke at vi er skånet for sykdom, genfeil, ulykker, overgrep, mobbing, vold og traumer. Alt som kan skape vanskelige liv og fysisk eller psykisk sykdom. 

Husk også på at det i mange kulturer er mindre tradisjon for å snakke om vanskelige ting, enn i Norge. Spesielt blant menn. Da kommer dette ofte ut på andre måter, som alkoholmisbruk blant annet. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489826-takknemlighet/#findComment-4350181
Del på andre sider

Anonymos skrev (21 timer siden):

Kjenner du mange som oppriktig sutrer? Altså ikke de som med rette ønsker å bedre ting i samfunnet, men de som rett og slett sutrer over småting? Jeg føler det er svært få av de. Faktisk virker det som de aller fleste biter tenna sammen og gjør sitt beste, enten det er i jobb, på skole eller ved å være i fysisk aktivitet og ta gode valg ved alvorlig, kronisk sykdom. 

Ja, vi har det godt i Norge. Materielt sett og at vi er født i den fredeligste delen av verden, i den fredeligste tiden. Det betyr likevel ikke at vi er skånet for sykdom, genfeil, ulykker, overgrep, mobbing, vold og traumer. Alt som kan skape vanskelige liv og fysisk eller psykisk sykdom. 

Husk også på at det i mange kulturer er mindre tradisjon for å snakke om vanskelige ting, enn i Norge. Spesielt blant menn. Da kommer dette ofte ut på andre måter, som alkoholmisbruk blant annet. 

Det er klart, og vi har jo andre problemer her enn i andre land. Velferd og vellykkethet kan skape mer problemer for de som ikke har det. Men i Afrika har de fleste samme problemer. Det handler om å få tak i mat og vann og overleve. 

Anonymkode: e0104...62c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489826-takknemlighet/#findComment-4350373
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...