Gå til innhold

Kan hypnose hjelpe for å huske mine 3 første leveår?

Anbefalte innlegg

Adoptert anonym

Jeg er adoptert og har visst det helt siden jeg kom til mine adoptivforeldre. Nå har jeg funnet mitt biologiske opphav, men begge er døde. Jeg ønsker å finne ut en del ting fra mine 3 første leveår, men det er lite å hente ute i "den store vide verden"🙂

Kan hypnose hjelpe meg for å huske de 3 første leveår?

Fortsetter under...

Adoptert anonym skrev (2 timer siden):

Jeg er adoptert og har visst det helt siden jeg kom til mine adoptivforeldre. Nå har jeg funnet mitt biologiske opphav, men begge er døde. Jeg ønsker å finne ut en del ting fra mine 3 første leveår, men det er lite å hente ute i "den store vide verden"🙂

Kan hypnose hjelpe meg for å huske de 3 første leveår?

Underbevisstheten husker alt som har skjedd med oss helt siden vi ble født, så rent teoretisk så går det an. 

Jeg har jobbet sammen med en meget dyktig psykologspesialist som også drev med hypnose. Jeg husker at han en gang hypnotiserte en kvinne til å huske et navn hun hadde sett på et papir mange år tidligere.

Jeg vil tro at en meget dyktig fagperson kan hjelpe med å hente frem minner noe lengre tilbake enn det du selv husker i dag. Samtidig tror jeg det blir vanskeligere jo lengre bakover fra 3års alder dette er.

Den forsvunne diamanten
nachnoo skrev (59 minutter siden):

Jeg har jobbet sammen med en meget dyktig psykologspesialist som også drev med hypnose. Jeg husker at han en gang hypnotiserte en kvinne til å huske et navn hun hadde sett på et papir mange år tidligere.

Jeg vil tro at en meget dyktig fagperson kan hjelpe med å hente frem minner noe lengre tilbake enn det du selv husker i dag. Samtidig tror jeg det blir vanskeligere jo lengre bakover fra 3års alder dette er.

Hvordan vet man at det ikke er noe hyponose personen setter i hodet til personen? Hvis det gir mening. 

Annonse

Den forsvunne diamanten skrev (11 minutter siden):

Hvordan vet man at det ikke er noe hypnose personen setter i hodet til personen? Hvis det gir mening. 

False memory er alltid noe en skal være oppmerksom på og være på vakt mot.

Jeg tenker at det viktige er hvordan behandler opptrer. En må alltid stille åpne spørsmål - "kan du fortelle hva du nå opplever?"

Det er særlig fra en bestemt type "traumeterapi" at false memory har vært i fokus. Da har spørsmålene vært mer av denne typen "Kan du huske at far kom opp i sengen din da du var liten? Kan du huske at han tok under klærne dine? Kan du huske at du syntes det var ekkelt?"

En må aldri antyde hva pasienten eventuelt skal huske.

I eksempelet jeg nevnt i forrige innlegg, var det en kvinne som på en bar hadde sett passet til en mann hun kom i prat med.  Ni måneder senere fødte hun et barn, men hun husket ikke navnet på denne mannen. 10-15 år senere ønsket hun å finne navnet på sitt barns far. Hypnose gjenskapte minnet om da han så passet. Dermed kunne hun finne mannen 🙂 Her hadde selvsagt psykologen ingen påvirkning på innholdet i det hun husket.

Jeg har vært i noen hypnoseterapitimer. Da var det en dyktig spesialist som fikk meg i tilstanden mellom våkenhet og søvn - det vi jobbet med var å sortere tanker og få meg selv til å resonnere i den tilstanden. Han spurte aldri ledende spørsmål og jeg kunne når som helst stoppe behandlingen. Veldig behagelig terapi-metodikk hvor man selv er åpen for all utfall.

MEN det må en dyktig behandler til som kan det veldig godt. I riktige hender kan man gi det ett forsøk og se om man kommer noe vei ☺️

Generelt sett er det veldig vanskelig å hente frem minner fra veldig tidlig alder fordi man ikke har så mye minner å jobbe ut fra. Verdt ett forsøk synes jeg!

Endret av Trinity80
Den forsvunne diamanten
nachnoo skrev (40 minutter siden):

False memory er alltid noe en skal være oppmerksom på og være på vakt mot.

Jeg tenker at det viktige er hvordan behandler opptrer. En må alltid stille åpne spørsmål - "kan du fortelle hva du nå opplever?"

Det er særlig fra en bestemt type "traumeterapi" at false memory har vært i fokus. Da har spørsmålene vært mer av denne typen "Kan du huske at far kom opp i sengen din da du var liten? Kan du huske at han tok under klærne dine? Kan du huske at du syntes det var ekkelt?"

En må aldri antyde hva pasienten eventuelt skal huske.

I eksempelet jeg nevnt i forrige innlegg, var det en kvinne som på en bar hadde sett passet til en mann hun kom i prat med.  Ni måneder senere fødte hun et barn, men hun husket ikke navnet på denne mannen. 10-15 år senere ønsket hun å finne navnet på sitt barns far. Hypnose gjenskapte minnet om da han så passet. Dermed kunne hun finne mannen 🙂 Her hadde selvsagt psykologen ingen påvirkning på innholdet i det hun husket.

Wow så kult.

Nå er det ikke mange som har de 3 første årene i hukommelsen lengre. Man har fått alt for mye annen info som har overstrømmende minner. Noe mange av oss lever godt med, selv ble jeg seksuelt misbrukt opptil 4 år. Husker særdeles lite av det heldigvis.

Anonymkode: 36282...15d

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå er det ikke mange som har de 3 første årene i hukommelsen lengre. Man har fått alt for mye annen info som har overstrømmende minner. Noe mange av oss lever godt med, selv ble jeg seksuelt misbrukt opptil 4 år. Husker særdeles lite av det heldigvis.

Anonymkode: 36282...15d

Jeg husker en god del fra tiden mellom 2 og 4 år. Vi flyttet da jeg var 2 år. Tiden før det husker jeg ingen ting av. Så flyttet vi på nytt da jeg var 4 år og der jeg bodde mellom 2 og 4 husker en god del av. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...