Gå til innhold

Hvilke sykdommer er godkjente for aktiv dødshjelp i Sveits?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har faktisk hørt om ei ung kvinne som dro til Sveits. Grunnet psykisk sykdom. Vet ikke om hun var norsk. Er helt imot Sveits når det gjelder psykiske lidelser. Det finnes god hjelp å få, og det utvikles stadig bedre medisiner. 
Når folk har uhelbredelig kreft så får de god palliativ behandling og omsorg her i Norge. Gode medisiner med god smertelindring og beroligende. Ved høyere doser morfin blir man smertelindret, men kroppen vil til slutt ikke tåle store doser og vil til slutt sovne inn. 
Min farmor fikk så mye morfin at det fremskyndet nok døden. Men kanskje snakk om timer eller et døgn. Det viktigste var smertelindring og verdig død. 
De som lever med ALS og begynner å nærme seg et punkt der man ikke kan puste selv mener jeg de kan få et valg. 
Forskning viser også at de som benytter seg av aktiv dødshjelp i usa, gjorde det fordi de følte seg presset grunnet belastningen det fikk for familien å hanskes med en som er så syk. Veldig vanskelig spørsmål og det er både feil og ikke feil. 
øk heller helsepersonell og nok folk til å ivareta våre fine gode folk mot livets slutt 

Anonymkode: b94fa...4d5

Har vært med på både på kreft, als og karsykdommer siste mnd. Og nei, de får ikke god nok smertelindring

Anonymkode: b5c10...da8

Fortsetter under...

Aktiv dødshjelp er en flott ting, men skal så klart kun brukes til de som vil dø en smertefull død i løpet av rimelig tid. 

Psykisk syke kommer ikke til å dø av sin sykdom, og det er alltid en sjanse for at man blir frisk. Vil de dø, ja så må de ordne dette selv.

Kunne tatt en avstemning på hvor mange er for/ i mot tvangsmedisinering eller tvangsbehandling generelt og hvor mange som er for/ mot aktiv dødshjelp. For de tallene bør matche.

Eller kan man jobbe ut ifra autonome utgangspunkt - og da er det ikke noe å diskutere. Alle bestemmer over seg selv. 

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Kunne tatt en avstemning på hvor mange er for/ i mot tvangsmedisinering eller tvangsbehandling generelt og hvor mange som er for/ mot aktiv dødshjelp. For de tallene bør matche.

Eller kan man jobbe ut ifra autonome utgangspunkt - og da er det ikke noe å diskutere. Alle bestemmer over seg selv. 

Jeg er for tvangsmedisinering/behandling der det er nødvendig og for aktiv dødshjelp.

Tvangsmedisinering/behandling er jeg for når pasienten ikke er tilregnelig pga sykdommen. På samme måte er jeg mot aktiv dødshjelp hvis pasienten ikke er tilregnelig.

Så tilregnelighet er for meg viktig når det kommer til det å være autonom.

AnonymBruker
Trinity80 skrev (12 minutter siden):

Jeg stemmer for personlig autonomi😉

Anonymkode: 09f09...428

Annonse

AnonymBruker
Adeie skrev (37 minutter siden):

Aktiv dødshjelp er en flott ting, men skal så klart kun brukes til de som vil dø en smertefull død i løpet av rimelig tid.

Mange av disse kan jo også selv ta saken i egne hender..

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange av disse kan jo også selv ta saken i egne hender..

Nei. Ved selvmord er det en sjanse for å bli reddet, og det er ulovlig. Man skal ikke måtte ta en slik sjanse eller bryte loven.

Vhanja skrev (12 minutter siden):

Jeg er for tvangsmedisinering/behandling der det er nødvendig og for aktiv dødshjelp.

Tvangsmedisinering/behandling er jeg for når pasienten ikke er tilregnelig pga sykdommen. På samme måte er jeg mot aktiv dødshjelp hvis pasienten ikke er tilregnelig.

Så tilregnelighet er for meg viktig når det kommer til det å være autonom.

Da tenker vi veldig likt. Etikk er et spørsmål her: hvor og hvordan setter man grensen på tilregnelighet og hvordan skal man vite om pasienten ikke er ekstern påvirket - feks av familie og venner og i verste fall av noen med onde hensikt.

Interessant diskusjon, men veldig vanskelig med grenser. 

Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Da tenker vi veldig likt. Etikk er et spørsmål her: hvor og hvordan setter man grensen på tilregnelighet og hvordan skal man vite om pasienten ikke er ekstern påvirket - feks av familie og venner og i verste fall av noen med onde hensikt.

Interessant diskusjon, men veldig vanskelig med grenser. 

Enig, det er en vanskelig og komplisert situasjon. Jeg håper myndighetene i Norge tar kontakt med land som Sveits og Nederland og hører hvordan de jobber med disse utfordringene.

Vhanja skrev (6 minutter siden):

Enig, det er en vanskelig og komplisert situasjon. Jeg håper myndighetene i Norge tar kontakt med land som Sveits og Nederland og hører hvordan de jobber med disse utfordringene.

Medisinsk etikk er noe som hadde vært interessant å studere. Og erfaringsdeling og lessons-learned er veldig viktig!

AnonymBruker
Adeie skrev (16 minutter siden):

Nei. Ved selvmord er det en sjanse for å bli reddet, og det er ulovlig. Man skal ikke måtte ta en slik sjanse eller bryte loven.

Eh jo. Satt på spissen så har de fleste som får uhelbredelige sykdommer et valg de også. Nå skjønte jeg forøvrig ikke helt hva du mente med det du skrev. Er det ulovlig å bli reddet? Bryte loven? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eh jo. Satt på spissen så har de fleste som får uhelbredelige sykdommer et valg de også. Nå skjønte jeg forøvrig ikke helt hva du mente med det du skrev. Er det ulovlig å bli reddet? Bryte loven? 

Nei var at de skulle få slippe å gjøre dette selv.

Var jeg som ordla meg litt feil. Og så jeg hadde feil, trodde selvmord var ulovlig også i Norge.

Jeg har prøvd å gjøre det selv. Var mildt sagt en traumatisk opplevelse. 

Annonse

AnonymBruker
Adeie skrev (5 minutter siden):

Nei var at de skulle få slippe å gjøre dette selv.

Var jeg som ordla meg litt feil. Og så jeg hadde feil, trodde selvmord var ulovlig også i Norge.

Jeg har prøvd å gjøre det selv. Var mildt sagt en traumatisk opplevelse. 

Ok, da skjønner jeg. Alle kan ordlegge seg feil😊 Håper du har det bedre nå enn du hadde det da.

Worriesome Plenty 2

Jeg så en dokumentar på vg tv om ei jente på rundt 20. hun satt i rullestol selv om det var ingen grunn til det annet enn at hun følte seg lam. Hun hadde store psykiske problemer og ville dø. Hun samtaler med psykiater og hun kunne få aktiv dødshjelp. Da tenker jeg det har gått altfor langt.. hun var somatisk helt frisk. Vi skulle følge henne frem til hun skulle dø. Heldigvis ombestemte hun seg. Men jeg synes hele opplegget virket perverst.

Endret av Worriesome Plenty 2
laban skrev (5 timer siden):

Her er det nok noen som har vært litt raske. Det er i underkant av 5% (4,7%), og journalistikken har "oversatt" det til ett av 20 dødsfall for å forklare saken til de som ikke forstår prosent. Så har noen tolket det som 20%, som faktisk er langt mer. 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2024/12/12/rapport-ett-av-20-dodsfall-i-canada-i-fjor-skyldtes-aktiv-dodshjelp/

Jeg skjønner at jeg var trøtt i går kveld  🙈

40 minutes ago, Worriesome Plenty 2 said:

Jeg så en dokumentar på vg tv om ei jente på rundt 20. hun satt i rullestol selv om det var ingen grunn til det annet enn at hun følte seg lam. Hun hadde store psykiske problemer og ville dø. Hun samtaler med psykiater og hun kunne få aktiv dødshjelp. Da tenker jeg det har gått altfor langt.. hun var somatisk helt frisk. Vi skulle følge henne frem til hun skulle dø. Heldigvis ombestemte hun seg. Men jeg synes hele opplegget virket perverst.

"Følte seg lam"? Som i at hun egentlig kunne gå for egen maskin men var overbevist om at hun var lam, eller at hun var svekket fysisk men overdrev det betydelig? 

Begge deler er helt hinsides og ja, da har det gått altfor langt. 

Anonymos skrev (27 minutter siden):

"Følte seg lam"? Som i at hun egentlig kunne gå for egen maskin men var overbevist om at hun var lam, eller at hun var svekket fysisk men overdrev det betydelig? 

Slik jeg har oppfattet det så er hun ikke lam, det er bare noe hun tror/føler. 

AnonymBruker
Adeie skrev (3 timer siden):

Det er ikke særlig sjanse for å bli reddet med mindre man blir fotfulgt. De som blir reddet er oftest de som varsler i forkant hva de tenker å gjøre og så stikker de av med mobilen slik at folk kan ringe. 

Anonymkode: c75f1...b51

Worriesome Plenty 2
Anonymos skrev (55 minutter siden):

Hun identifiserte seg som lam. Men kunne gå. Merkelig dame.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...