Gå til innhold

Hvordan unngå utvikle spiseforstyrrelse/anoreksi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har hørt at det er 'vanlig' at enkelte går fra overspising og til å utvikle anoreksi når man skal begynne å slanke seg/begynne med livsstilsendring. Jeg skal fra i morgen av begynne på min vektnedgangsprosess og jeg har hørt at det kan skje enkelte at man ender opp med å utvikle anoreksi da, så jeg bare lurer på hvilke grep jeg kan ta for å unngå det?

Anonymkode: 6693d...b4b

Fortsetter under...

AnonymBruker

De fleste utvikler ikke spiseforstyrrelser av å slanke seg. Finnes vel nesten ikke ett menneske som ikke har slanket seg

Hva som fungerer for deg, fungerer for deg. 

For meg fungerte det å gå raskt ned. Jeg er ikke av den tålmodig typen, så sakte vektnedgang hadde vært for umotiverende.

Anonymkode: 41bc0...c1e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste utvikler ikke spiseforstyrrelser av å slanke seg. Finnes vel nesten ikke ett menneske som ikke har slanket seg

Hva som fungerer for deg, fungerer for deg. 

For meg fungerte det å gå raskt ned. Jeg er ikke av den tålmodig typen, så sakte vektnedgang hadde vært for umotiverende.

Jeg tenkte bare at siden man (jeg) har ett problematisk forhold til mat den ene veien så ville det være lett å også utvikle ett problematisk forhold til mat andre veien også? Selv om de fleste ikke utvikler spiseforstyrrelse av å slanke seg, så føler jeg jo at jeg er litt i riskosonen for det om du skjønner?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenkte bare at siden man (jeg) har ett problematisk forhold til mat den ene veien så ville det være lett å også utvikle ett problematisk forhold til mat andre veien også? Selv om de fleste ikke utvikler spiseforstyrrelse av å slanke seg, så føler jeg jo at jeg er litt i riskosonen for det om du skjønner?

Tenker du på det så kan du garantere du ikke vil klare å slanke deg. Da vil du overfokusere på det.

Du må finne din vei, er det lavkalori, telle kalorier, kutte sukker, mindre måltider, faste o.l har liten betydning.

Jeg har hatt anoreksi som ung. Fikk ikke den tilbake fordi jeg bråslankey meg.

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg har lett for å bli for opphengt i slanking og mat hvis jeg går raskt ned i vekt. Holder meg på matta med et mer moderat matinntak. Typ 500-700 g nedgang i uken. Teller ikke kalorier da det er triggende. 

Det er jo kjempebra å gå ned 500-700g i uka. Skjønner at kalorier kan være triggende, men jeg tenkte kanskje bare telle for en periode så jeg vet hvor mye jeg faktisk spiser. Hva tenker du om det? Kan det være dumt uansett?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker du på det så kan du garantere du ikke vil klare å slanke deg. Da vil du overfokusere på det.

Du må finne din vei, er det lavkalori, telle kalorier, kutte sukker, mindre måltider, faste o.l har liten betydning.

Jeg har hatt anoreksi som ung. Fikk ikke den tilbake fordi jeg bråslankey meg.

Hva skulle det stå i siste setningen? At du ikke fikk den tilbake fordi du bråslanket deg? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo kjempebra å gå ned 500-700g i uka. Skjønner at kalorier kan være triggende, men jeg tenkte kanskje bare telle for en periode så jeg vet hvor mye jeg faktisk spiser. Hva tenker du om det? Kan det være dumt uansett?

Joda det kan sikkert være greit å bevisstgjøre seg selv. Jeg har telt kalorier så har sånn isj kontroll på hvor mye jeg får i meg. 

AnonymBruker

Ja. 

Okei, det er jo bra da. Men folk er jo forskjellige, tenkte bare jeg skulle forsøke være bevisst på det for har ikke lyst til å ta med meg det usunne forholdet mitt til mat i prosessen. Jeg bare ser for meg jeg er en person som lett kan tippe over liksom, om du skjønner?

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Joda det kan sikkert være greit å bevisstgjøre seg selv. Jeg har telt kalorier så har sånn isj kontroll på hvor mye jeg får i meg. 

Du mener at du husker hva de ulike matvarene inneholder av kalorier siden du har telt kalorier før? Hvordan klarer du å holde deg til å ikke bli opphengt i å tenke på det?

Du mener at du husker hva de ulike matvarene inneholder av kalorier siden du har telt kalorier før? Hvordan klarer du å holde deg til å ikke bli opphengt i å tenke på det?

Husker det sånn ca. Nei altså jeg tenker jo på det, men ikke like mye som før. Har klart å roe ned fokuset på det for det mentale fengselet med anorektiske tendenser vil jeg ikke være i. 

AnonymBruker
Glitter skrev (6 minutter siden):

Husker det sånn ca. Nei altså jeg tenker jo på det, men ikke like mye som før. Har klart å roe ned fokuset på det for det mentale fengselet med anorektiske tendenser vil jeg ikke være i. 

Det er bra du har klart det. Fikk du hjelp av behandler til å komme deg ut av det?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...