Gå til innhold

Hvordan vet man om man er avhengig av vival?

Anbefalte innlegg

snusmumeriken96

Bruker hvert 5 døgn 10 mg. Dette har jeg gjort i 8 måneder. Men tror det etter hvert med tiden har begynt å miste sin effekt. Tok 15 i går ig plutselig etter lange tider ga det en effekt igjen - er det fordi jeg har utviklet tolrranse? Og hvis man har utviklet toleranse så vil det da si man er avhengig? Fysisk og  psykisk?

Fortsetter under...

Avhengighet er ikke et svart/hvitt begrep. Det er ikke enten eller. 

Jeg er sikker på at størstedelen av den norske befolkningen (for ikke å si den franske) ville hatt store problemer med å gå et år uten alkohol. Er størstedelen av befolkningen alkoholavhengige da? Fordi de vil savne de positive (men kanskje ikke de negative) effektene av alkohol?

At du får angstsymptomene tilbake når du ikke bruker benzo, betyr ikke at du er avhengig. At du føler at du har det bedre når du bruker benzo, betyr heller ikke at du er avhengig. Men det betyr kanskje at du på sikt trenger en annen behandling enn benzo, for benzo kan ikke brukes som eneste angstbehandling. Til det er risikoen for stor.

Fysisk avhengighet av benzo krever store doser over lang tid. Det har du nok ikke. Men om du har kommet i en tilstand hvor du oftere og oftere føler at du må ty til benzo (du kjøpte kanskje dette illegalt?) for symptomlindring er noe annet.

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (11 timer siden):

Avhengighet er ikke et svart/hvitt begrep. Det er ikke enten eller. 

Jeg er sikker på at størstedelen av den norske befolkningen (for ikke å si den franske) ville hatt store problemer med å gå et år uten alkohol. Er størstedelen av befolkningen alkoholavhengige da? Fordi de vil savne de positive (men kanskje ikke de negative) effektene av alkohol?

At du får angstsymptomene tilbake når du ikke bruker benzo, betyr ikke at du er avhengig. At du føler at du har det bedre når du bruker benzo, betyr heller ikke at du er avhengig. Men det betyr kanskje at du på sikt trenger en annen behandling enn benzo, for benzo kan ikke brukes som eneste angstbehandling. Til det er risikoen for stor.

Fysisk avhengighet av benzo krever store doser over lang tid. Det har du nok ikke. Men om du har kommet i en tilstand hvor du oftere og oftere føler at du må ty til benzo (du kjøpte kanskje dette illegalt?) for symptomlindring er noe annet.

Nei, fpr det av legen

Anonymkode: 1fef8...6c2

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (4 minutter siden):

Toleranse har du nok utviklet. Hvordan ser du for deg, fysisk og psykisk, at det ville gått å gå 2-4 uker uten å bruke beroligende?

Jeg hadde rablet totalt om. På det fjerde døgn etter vival begynner heg å rable.. så tar jeg 15 mg dagen etter. Sånn har jeg holdt på i 8 måneder. Men staret opp på 5, hadde aldri effekt av 2mg. 

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (22 timer siden):

Hvorfor valgte du å ta 15 mg og ikke 10 mg?

Hvor lenge opplever/føler du at medisinene gir deg virkning?

Fordi opplever ikke 100 prosent effekt av 10. Dermed tok jeg 15 sist. 

Første døgn er jeg tungt sløvet ned. Andre døgn er jeg rolig. Tredje døgn er jeg litt urolig. Fjerde døgn begynner jeg å rable om. Sinneutbrudd og angst.

Annonse

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi opplever ikke 100 prosent effekt av 10. Dermed tok jeg 15 sist. 

Første døgn er jeg tungt sløvet ned. Andre døgn er jeg rolig. Tredje døgn er jeg litt urolig. Fjerde døgn begynner jeg å rable om. Sinneutbrudd og angst.

Jeg er ts her. 

Jeg forbinder avhengighet med at en får abstinenser om en ikke tilfører stoffet. Toleranse kan også være et tegn.

Men tilbakefall av symptomer faller ikke under det jeg kaller medikamentavhengighet. Slik ser jeg ikke på høyt blodsukker som medikamentavhengighet av insulin. Ei heller tilbakefall av angst når en slutter med benzo.

Eva Sofie
nachnoo skrev (3 timer siden):

Jeg forbinder avhengighet med at en får abstinenser om en ikke tilfører stoffet. Toleranse kan også være et tegn.

Men tilbakefall av symptomer faller ikke under det jeg kaller medikamentavhengighet. Slik ser jeg ikke på høyt blodsukker som medikamentavhengighet av insulin. Ei heller tilbakefall av angst når en slutter med benzo.

Interessant vinkling, men det gir mening.

Jeg har forholdt meg stille til TS etter siste spørsmål, siden jeg har lite å komme med. Jeg håpet andre kunne gi svar. Reaksjonen som TS beskriver på 4. dag, stemmer ikke overens med abstinenser av beroligende, hva jeg vet.

Tenker at du i det minste har en psykisk avhengighet, eller et behov som må dekkes der det føles som om Vival er det som skal gjøre jobben.

Det at du fortsetter selv om effekten avtar er vel et tegn på at du har håp om at det skal virke slik som du har erfart det tidligere. Veldig forståelig synes jeg, men veien videre blir usikker. Over tid kan du bli fysisk avhengig også, og sjansen for det øker vel ettersom du nå muligens hadde behøvd høyere doser for å dempe symptomtrykket på samme måte som hittil. Det er sikkert klokt å se etter andre måter å møte behovet for symptomlindring men der må vi vel vise til kontakt med helsevesenet. Hva som er best for deg nå er jo vanskelig å si. 

snusmumeriken96
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Tar du antipsykotika i tillegg? Vival kan gjøre deg forvirret ved psykoselidelse. 

Nei, tar det ikke. Brukte abilify men fikk grusom uro av de. Nei, ikke forvirett uten bare mer angst. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...