Gå til innhold

Noen her som har erfaring med arbeidsrettet rehabilitering gjennom Nav?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sånn for å svare på noe helt annet enn det du spør om:

Jeg synes du er utrolig flink til å prioritere jobben din. Du er en av de (dessverre ikke altfor mange) som innser at det, for å oppnå varig bedring i en krevende tilstand, er viktig å verne om arbeidsevnen sin, som igjen er evnen til å forsørge seg selv og familien sin på en god måte. Du verner om jobben og arbeidsevnen din helt til noe annet er komplett umulig. Det står det stor respekt av. Jeg er sikker på at du har både belastninger og symptomtrykk som er vesentlig høyere enn mange som ikke er i arbeid.

Jeg tenker kanskje det er dette som er viktig å jobbe mer med i samråd med NAV. Hvordan du kan redusere egne belastninger for å verne om arbeidsevnen din. Dessverre synes jeg det er litt mye fokus i samfunnet på hvordan man kan unngå at jobben er en belastning for resten av livet. Du må få eliminert åpenbare dårlige faktorer, f.eks. dårlig ledelse og urettferdig behandling. Men dernest; hvordan redusere plagene dine som både griper inn i arbeidet og livet ditt?

ISW skrev (9 minutter siden):

hvordan redusere plagene dine som både griper inn i arbeidet og livet ditt?

For noen så er plagene av en slik art at de nødvendigvis ikke lar seg redusere. Det kan være at det enten skyldes faktorer ved  personen selv, det helsemessige eller en kombinasjon.  

Hadde jeg hatt økonomi til det, og om jeg ser bort fra samfunnets og egne forventninger, vil jeg påstå at jeg hadde hatt et bedre liv ved å slutte eller i hvert fall jobbe mye mindre. Jobben er både utviklende og givende og interessant når formen er der. 

cilie skrev (6 minutter siden):

vil jeg påstå at jeg hadde hatt et bedre liv ved å slutte eller i hvert fall jobbe mye mindre

Det er det nok mange som vil, i alle fall en periode. Utfordringen, som er en felles utfordring for Staten, arbeidsgivere, helsevesen og arbeidstakere, er hvordan man best mulig kan settes i stand til å gjøre jobben, for det er ikke bærekraftig at alle som ikke vil jobbe slutter å jobbe. 

Jeg merker selv at jeg gleder meg intenst til ferier. Det er egentlig i og for ferier og helger jeg lever. Jeg vet imidlertid at etter 3-4 uker går jeg på veggen.

Endret av ISW
AnonymBruker
ISW skrev (17 minutter siden):

Jeg synes du er utrolig flink til å prioritere jobben din. Du er en av de (dessverre ikke altfor mange) som innser at det, for å oppnå varig bedring i en krevende tilstand, er viktig å verne om arbeidsevnen sin, som igjen er evnen til å forsørge seg selv og familien sin på en god måte. Du verner om jobben og arbeidsevnen din helt til noe annet er komplett umulig. Det står det stor respekt av. Jeg er sikker på at du har både belastninger og symptomtrykk som er vesentlig høyere enn mange som ikke er i arbeid.

Jeg tenker kanskje det er dette som er viktig å jobbe mer med i samråd med NAV. Hvordan du kan redusere egne belastninger for å verne om arbeidsevnen din. Dessverre synes jeg det er litt mye fokus i samfunnet på hvordan man kan unngå at jobben er en belastning for resten av livet. Du må få eliminert åpenbare dårlige faktorer, f.eks. dårlig ledelse og urettferdig behandling. Men dernest; hvordan redusere plagene dine som både griper inn i arbeidet og livet ditt?

Klarer ikke helt land være å svare, selv om det har ingenting med TS sitt spørsmål å gjøre.

Noen av oss har blitt ufør fordi vår sykdom blomstrer mer når man står i jobb. Er faktisk ikke stolt av alle årene mine i arbeidslivet. All den tid jeg prøvde å leve livet slik du mener det bør være. Fordi det har faktisk gjort meg sykere enn jeg burde være. Hadde jeg tatt hensyn til meg selv før, ville jeg hatt flere funksjoner enn jeg har i dag mentalt.

Anonymkode: 4bf90...78b

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klarer ikke helt land være å svare, selv om det har ingenting med TS sitt spørsmål å gjøre.

Noen av oss har blitt ufør fordi vår sykdom blomstrer mer når man står i jobb. Er faktisk ikke stolt av alle årene mine i arbeidslivet. All den tid jeg prøvde å leve livet slik du mener det bør være. Fordi det har faktisk gjort meg sykere enn jeg burde være. Hadde jeg tatt hensyn til meg selv før, ville jeg hatt flere funksjoner enn jeg har i dag mentalt.

Anonymkode: 4bf90...78b

Noen mennesker burde ikke jobbe. Og skal ikke jobbe. Om du er i denne kategorien er selvfølgelig høyst mulig, men ikke noe jeg kan mene noe om annet enn ut fra det du selv skriver.

Det jeg imidlertid ønsker å påpeke, er at arbeid KAN og SKAL være krevende, og at for at samfunnet skal gå rundt, så må mennesker påregne å ofre en del for å gå på jobb, selv om det er slitsomt. Derfor må det også være visse økonomiske insentiver til å jobbe, fordi helsevesen/NAV ikke klarer behovsprøvingen bedre enn de gjør. Jeg skulle ønske det ikke var sånn og at alle på trygd kunne leve gode og verdige liv, men det vil som sagt kreve en helt annen kontroll.

Annonse

ISW skrev (11 minutter siden):

for det er ikke bærekraftig at alle som ikke vil jobbe slutter å jobbe. 

Det er jo en annen diskusjon. Ingen snakker om at man skal slutte å jobbe fordi man vil, men fordi de ikke kan. Det er ganske ydmykende alle rundene mange faktisk går med arbeidsgiver, lege, NAV, utprøvinger osv og til slutt ende opp med lite penger og samfunnets kritiske, voktende blikk. Derfor tror jeg mange hadde hatt et bedre liv uten jobb om plagene er i stort nok omfang. Altså at jobben tar mer enn den gir. 

Endret av cilie
cilie skrev (1 minutt siden):

Det er jo en annen diskusjon. Ingen snakker om at man skal slutte å jobbe fordi man vil, men fordi det totalt sett ville gitt bedre livskvalitet. Det er ganske ydmykende alle rundene mange faktisk går med arbeidsgiver, lege, NAV, utprøvinger osv og til slutt ende opp med lite penger og samfunnets kritiske, voktende blikk. 

Jeg er (som beskrevet i forrige innlegg) enig i at det burde vært slik du beskriver. Jeg tror dessverre konsekvensen av det ville blitt at halve verden, inkl. en del afrikanske land, gikk på trygd i Norge. Som igjen ville ført til at trygden måtte reduseres for at samfunnet skulle klare å bære kostnaden.

I fravær av fornuftige kontrolltiltak, så må det nesten bare være sånn..

ISW skrev (6 minutter siden):

Jeg er (som beskrevet i forrige innlegg) enig i at det burde vært slik du beskriver. Jeg tror dessverre konsekvensen av det ville blitt at halve verden, inkl. en del afrikanske land, gikk på trygd i Norge. Som igjen ville ført til at trygden måtte reduseres for at samfunnet skulle klare å bære kostnaden.

I fravær av fornuftige kontrolltiltak, så må det nesten bare være sånn..

Jeg endret innlegget mitt litt, mens du skrev- det kom litt feil ut;) 

Jeg skjønner at samfunnet må være bærekraftig. Derfor satser jeg på å bli rik, så jeg kan begrave stress med søvn og annet i nåværende jobb og heller dra frivillig rundt på sykehjem med en snill hund f.eks. 

Endret av cilie
cilie skrev (4 minutter siden):

Jeg endret innlegget mitt litt, mens du skrev- det kom litt feil ut;) 

I gamle dager gikk du på jobb fordi du sultet ihjel hvis du lot være.

Det jeg synes er litt symptomatisk med 2025, er at man i nokså stor grad lar være å jobbe fordi det føles bedre (eller gir bedre livskvalitet - i alle fall for en stund) om man ikke jobber. Og at jobben skal være en arena for å bidra til selvrealisering, og hvis den ikke gjør det, er den feil, osv. osv. 

For meg virker det som samfunnet er tatt over av influensere og fjas. Ja, å jobbe suger balle til tider. Men jeg ønsker ikke et samfunn der å jobbe blir et valg, fordi trygdeordningene er så gode og tilgjengelige. Det skal være en siste utvei.

ISW skrev (1 minutt siden):

Det jeg synes er litt symptomatisk med 2025, er at man i nokså stor grad lar være å jobbe fordi det føles bedre (eller gir bedre livskvalitet - i alle fall for en stund) om man ikke jobber.

Det er en annen diskusjon. Det er nok lettere å stå i jobber som har stor grad av autonomi med fleksitid og hjemmekontor, lønninger og ordninger som gir valgmuligheter. 

1 hour ago, ISW said:

Det er det nok mange som vil, i alle fall en periode. Utfordringen, som er en felles utfordring for Staten, arbeidsgivere, helsevesen og arbeidstakere, er hvordan man best mulig kan settes i stand til å gjøre jobben, for det er ikke bærekraftig at alle som ikke vil jobbe slutter å jobbe. 

Jeg merker selv at jeg gleder meg intenst til ferier. Det er egentlig i og for ferier og helger jeg lever. Jeg vet imidlertid at etter 3-4 uker går jeg på veggen.

Hva skal man gjøre når ingen vil ansette en?

Anonymkode: 9ec4d...696

Annonse

ISW skrev (1 time siden):

Tusen takk for så fine ord 🥹 og for tilbakemelding om hva som kan være viktig å jobbe med i samråd med nav. Det var en svært viktig og nyttig tilbakemelding for meg å få som jeg skal jobbe videre med ❤️

NAV ringer meg i neste uke for å fortelle meg mer om tilbudet. Jeg kunne ikke forstå hvordan et slikt tilbud kan hjelpe meg fordi jeg allerede får så god hjelp, er i behandling og er på vei tilbake til jobb. Men jeg har sagt at jeg gjerne vil høre om hva de kan tilby og om det er noe jeg kan ha nytte av.

Slik det er nå står jeg kanskje i fare for å ikke å klare å stå i full jobb, iallefall på nåværende tidspunkt - og jeg har en mistanke om at det er derfor jeg har fått tilbudet. Så det jeg kan se for meg at de kanskje kan hjelpe meg med er å finne ut av og få til en avtale om tilrettelegging på arbeidsplassen for at jeg skal kunne stå i full jobb. Jeg har allerede gjort meg noen tanker som jeg skal foreslå i tillegg til de tiltak jeg allerede gjør selv.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...