Gå til innhold

Noen som har vært på flyskrekk-kurs her?

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar

Er lei av at jeg ikke klarer å legge fra meg denne totalt bortkasta angsten. Takket være krasjet i USA i går hadde jeg tidenes mest angstfulle flight på lenge i dag…  Og jeg har så lyst til å få has på dette en gang for alle nå. Har flydd en del siste året, men føler egentlig ikke at det alene funker. 

Ser Widerøe har opplegg, så jeg lurer på om noen her har prøvd det eller tilsvarende. Hva er erfaringen i så fall? Var det verdt pengene?

https://www.wideroe.no/om-selskapet/flyskrekk-kurs

Fortsetter under...

Jeg tror ikke flyskrekk-kurs hjelper så mye mot angst på flyet. Det er kurs som har som målsetning at du skal komme deg på et fly, jeg tror ikke de passer så godt for de som allerede flyr.

Min egen erfaring (som jo kan være feil) er at det egentlig bare er to ting som hjelper mot flyskrekk:

a) Aksept for at alt man foretar seg er beheftet med en eller annen grad av risiko (men fly er blant de mindre risikable tingene man kan foreta seg), og:

b) Å fly.

Som et tilleggsmoment, så er det jo ved å fly, som ved all annen angst, ganske typisk at man monitorerer flyturen for turbulens, lyder, etc. Som kan f.eks. sammenlignes med å sjekke pulsen hvis man er redd for sykdom. Det er en viktig erkjennelse at alle slike "øvelser" kun fører til at man får en dårligere flytur (eller liv) og påvirker risikoen for uønskede hendelser eksakt null prosent.

FjellOgDalar

Gode poenger det der. Jeg bare drømmer om å kunne sette meg på et fly med samme ro som jeg (irrasjonelt nok) stort sett alltid opplever når jeg setter meg i en bil eller på toget. 

Dette med å monitorere er vanskelig. Rett etter åpningen av Gardermoen var jeg med på å ta av etter det hadde dannet seg is i motorene pga underkjølt regn (lagde en ganske påfallende lyd da rotorbladene ble skadet). Det gikk jo bra, men fy F så redd jeg var! Etter det har jeg naturlig nok blitt veldig var på lyder, selv om jeg stort sett har fått gode forklaringer på det man vanligvis hører. Vært redd for å fly siden jeg var sju år (første gang, bare slo meg hvor innmari langt ned det var om man skulle styrte). Etter den opplevelsen var Sobril fast følge, men jeg må synes det koster mer enn det smaker totalt sett. Blir ufokusert og uproduktiv i flere timer, for jeg må ta ganske stor dose om det faktisk skal ha ønsket effekt. Nå bruker jeg betablokker om jeg føler meg spesielt nervøs, men i går virket ikke det godt heller. Kaldsvettet, var kvalm, skalv som et ospelauv og var glad jeg hadde seteraden for meg selv. 

Siden august har jeg flydd 15 enkeltturer med varierende angstnivå, men det er kanskje ikke nok for å få bukt med noe som sitter så dypt... Føler liksom jeg trenger noe mer, men er usikker på hvor jeg ev. kan søke hjelp uten å måtte betale skjorta av meg.  

FjellOgDalar skrev (46 minutter siden):

Etter den opplevelsen var Sobril fast følge, men jeg må synes det koster mer enn det smaker totalt sett. Blir ufokusert og uproduktiv i flere timer, for jeg må ta ganske stor dose om det faktisk skal ha ønsket effekt.

Slik opplever jeg også Sobril. Har du prøvd Valium/Vival? Jeg vil påstå at det gir en mye bedre angstdemping og mindre av den trøttheten.

Selv ble jeg redd for å fly etter å ha kommet litt nærme et annet fly slik at det virket som vi ut av det blå falt masse. Det var helt udramatisk, men for meg startet det flyskrekken.

Jeg har dessuten vært dum nok til å se alle program om flyulykker på Discovery eller hvor de gikk, og det har gjort meg bevisst på hvor lite(eller mye - alt etter hvordan man ser det… ) som skal til. 

Nå har det vært mange ulykker i desember og januar, noe som har økt min frykt for å fly igjen. 

FjellOgDalar

Jeg har gjennom tidene prøvd sgs alt av benzo man kan få på resept i Norge. Men jeg liker ikke å ta saker man blir ufokusert/sløv av - med mindre hensikten er å sove…Har og sett på Discovery, som jeg vil si er på godt og vondt. Man ser jo at man lærer noe av ulykker, og at det medfører forbedringer/økt sikkerhet.

Hadde flyskrekk frem til 2022. Det som gjorde at min forsvant var rett og slett det at når korona sto på fikk jeg ikke mine turer til sol og varme.

Første flytur etter var jeg livredd fordi jeg alltid har ment man må fly ofte for å holde skrekken i sjakk. 

Men jaggu var den borte, første gang jeg så ut av vindu både ved take off og landing.

Annonse

FjellOgDalar

Klaustrofobi har jeg ikke. For meg er det frykten for teknisk svikt, egentlig alt som kan få et fly til å styrte - det virker som en forferdelig angstfylt måte å dø på, og jeg føler meg alt annet enn klar til å dø nå! Så er det jo elementet med kontrolltap, mangelen på oversikt over hva som egentlig skjer. I en bil kan man som regel se hva sjåføren fortar seg. Men det som skjer i cockpit på et fly er man lykkelig uvitende om som passasjer. Jeg truet meg opp i seilfly en gang, og følte større grad av kontroll der siden jeg hele tida kunne snakke med piloten. How weird is that?! Men med tanke på kontrolltap kan jeg jo spørre meg om hvorfor jeg ikke er det minste redd for å ta tog, trikk eller T-bane. Man ser jo heller ikke der hva føreren foretar seg. 

Det er akkurat det samme her. 

Jeg tror det er lettere å akseptere kontrolltapet på tog ol fordi utfallet om noe skulle skje ikke er gitt like fatalt som på et fly. Samtidig er det noe med de sekundene katastrofen inntreffer på et fly som virker som tortur. Her får jeg igjen opp masse fly-ulykke-stoff på Instagram igjen nå. Det eneste som er bra med det,  er at lysten på å reise dempes litt. 

FjellOgDalar
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 16.07):

Jeg er redd for å fly pga klaustrofobi. Av samme grunn tør jeg ikke ta flytoget en gang. Får panikkanfall av å ikke kunne gå av, være innelåst selv om det bare er 12 minutter. Er det håp?

Anonymkode: e26d1...803

Ja, håp er det med mye. Det meste av fobier kan man jobbe seg ut av, men ikke nødvendigvis uten hjelp. 

FjellOgDalar
cilie skrev (22 minutter siden):

Det er akkurat det samme her. 

Jeg tror det er lettere å akseptere kontrolltapet på tog ol fordi utfallet om noe skulle skje ikke er gitt like fatalt som på et fly. Samtidig er det noe med de sekundene katastrofen inntreffer på et fly som virker som tortur. Her får jeg igjen opp masse fly-ulykke-stoff på Instagram igjen nå. Det eneste som er bra med det,  er at lysten på å reise dempes litt. 

Huff det gjør jeg og. Jeg søkte på fear of flying på YouTube, og fikk først gode treff. Men den infame algoritmen måtte jo etter hvert servere meg Air Crash Invenstigation o.l. i massevis. Ikke bra. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...