Gå til innhold

Kan barn be DPS om å få lese journalen sin etter ens død?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Nei. Behandler vet hvor det skal stå.

I de fleste journalsystemer under  "Kritisk informasjon"

Har jeg tilgang til "kritisk informasjon" via Helsenorge.no? Så jeg kan sjekke om det står.

Anonymkode: 5bbf2...dbd

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sa i fra til min fastlege om at ett individ ikke skal ha innsyn i, eller bli kontaktet hvis noe skjer meg.

Står også på helsenorge

Anonymkode: 0b671...4a3

Hvor står det hen? Takk for svar.

Anonymkode: 5bbf2...dbd

AnonymBruker

Dette tror jeg ikke er lov, av personvernet. En død person har også et personvern. 
Hva om en pasient forteller psykolog om overgrep eller dype familie hemmeligheter, skal etterkommere da få ut dette? 
Jeg kjenner en som døde brått for kort tid siden. Politiet prøvde få ut innhold på tlf men pga personvern når person er over 18 år får ikke pårørende innsyn. 

Anonymkode: 3c531...be1

AnonymBruker

Leste om det nå, det er visst lovlig. 
veldig rart. Jeg vet bestemor slet psykisk og var ofte hos lege og hadde medisiner. Hun holdt det skjult for oss barnebarna. Jeg hadde følt jeg tråkket på henne om jeg leste hennes journal etter hennes bortgang. Disse tingen kan hun få ha med seg i graven. Hadde hun ville delt det med oss hadde hun gjort det. 

Anonymkode: 3c531...be1

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...