Gå til innhold

Blir man noen gang for gammel for terapi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Eva Sofie

Jeg fant denne tankevekkende og fine artikkelen fra Psykologtidsskriftet fra et 2017-nummer, og jeg tror dessverre at mange av de samme holdningene gjelder fremdeles i dag, så mange år senere...

"Å ikke se menneske for bare alder":

https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2017as01ae-Å-ikke-se-mennesket-for-bare-alder

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor går vanligvis grensa for når det er umulig å endre seg? Eller er det sånn at man kan endre seg uansett alder? 

Anonymkode: e6890...141

Jeg ble interessert i hvorfor du spør? Er du redd for å høre at du ikke kan endre deg? Nyere forskning viser at vi kan endre oss hele livet.

Jeg siterer et avsnitt fra artikkelen jeg lenket til: "Noen av de vanligste mytene om eldre handler om at de mangler endringsmulighet/-vilje (en kan ikke lære gamle hunder nye triks), vi ser psykiske plager og lidelser som en del av aldringen (tilbaketrekking er naturlig), og kanskje det mest sentrale: ensidige antagelser om det å bli eldre (de fleste eldre er ensomme, de vil som oftest ha piller og ikke tilbud om samtalebehandling, alle eldre ser frem til å bli pensjonister)."

Jeg synes det er forferdelig å anta dette om andre basert på myter, antakelser og uvitenhet. Igjen legges ansvaret på personen selv, som ikke vil, men hva om det er samfunnet...

Jeg vet at min gamle labrador ivret da hun fikk lære nye ting, men hun måtte med tiden ha litt mer pauser, og godt mulig vi måtte øve flere ganger... Hun var mer sta med alderen - men vi hadde det utrolig trivelig med innlæring av nye kunster. En hun blir aldri for gammel, om vi tar hensyn til hundens behov.

AnonymBruker

Jeg er 54 år gammel og har gått i terapi i lange perioder helt siden 20-årene. Jeg har hatt det så vanskelig at terapi bare er blitt et midlertidig plaster på såret. Først nå det siste året merker jeg på endring, det skjer ting inni meg og det føles som jeg er i bevegelse mot noe bedre. Det er en sterk og kraftfull følelse, jeg vet ikke hvorfor tiden plutselig var inne. Kanskje riktig tidspunkt, riktig behandler og riktig innfallsvinkel. Jeg håper det fortsetter slik en stund, så det kan bli varig og virkelig endring. 

Anonymkode: 7e2d1...532

Fra AI:

Answer
Forskning viser at eldre har god effekt av psykoterapi, på lik linje med yngre voksne. En stor metaanalyse som representerer over 36 000 voksne med depresjon, fant at eldre voksne har like stor nytte av behandling som yngre voksne. Dette motbeviser myten om at det er vanskeligere å endre seg når man blir eldre.

Fordeler for eldre i psykoterapi

• Eldre voksne har en tendens til å være bedre til å sette seg mål og forbli forpliktet til å nå dem.
  • De er flinkere til å sette mål basert på indre motivasjon og verdier.
  • All kunnskap og erfaring eldre voksne besitter kan brukes til å lære nye ferdigheter.

Utfordringer

Til tross for de positive effektene, er eldre voksne underrepresentert i kontakt med psykisk helsevern. Noen grunner til dette inkluderer:
  • Fastleger viderehenviser ofte ikke eldre pasienter med psykiske plager.
  • Privatpraktiserende psykologer har få eldre voksne i sin praksis.
  • Mange eldre blir behandlet utelukkende medikamentelt i stedet for med psykoterapi.

Effektivitet av psykoterapi for eldre

Studier har vist at psykoterapi er effektivt for eldre ved ulike tilstander:
  • Ved depresjon er psykoterapi, spesielt kognitiv og interpersonell terapi, like effektivt som for yngre pasienter.
  • En systematisk oversikt over 15 studier med 495 eldre viste at psykoterapi var signifikant mer effektiv enn ingen behandling for angst.
Konklusjonen er at alder i seg selv ikke er en begrensning for effekten av psykoterapi. Eldre kan ha like god nytte av psykologisk behandling som yngre, og i noen tilfeller kan deres livserfaring og motivasjon til og med være en fordel i terapiprosessen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...