Gå til innhold

Hva er det med pasienten som gjør at behandlere strekker seg ekstra langt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er selv pasient i psykiatrien, men har aldri opplevd at en behandler har gjort noe spesielt for meg. Men jeg har en venninne som også er i psykiatrien og etter det hun forteller så opplever jeg at flere av behandlerne hun har hatt har strukket seg ekstra langt for henne flere ganger.

Eksempler på dette er: * Behandler på poliklinikken fulgte henne til innleggelse på akuttposten * Behandler på DPS døgnposten kjørte henne hjem for å være med å hente medisiner hun hadde samlet opp. * Behandler fikk under korona åpnet en ekstra sengeplass som egentlig var stengt slik at hun kunne bli akuttinnlagt på DPS i stedet for Akuttposten. *Hun har fått fortsette å ha kontakt med behandler som egentlig jobber på døgn etter utskrivelse.

Jeg unner selvfølgelig min venninne alt dette, men. Jeg lurer veldig på hva det er med henne som pasient (og andre pasienter i lignende scenarioer) som gjør at behandler(e) strekker seg ekstra langt? 

Anonymkode: 835c6...0b9

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Eksempler på dette er: * Behandler på poliklinikken fulgte henne til innleggelse på akuttposten * Behandler på DPS døgnposten kjørte henne hjem for å være med å hente medisiner hun hadde samlet opp. * Behandler fikk under korona åpnet en ekstra sengeplass som egentlig var stengt slik at hun kunne bli akuttinnlagt på DPS i stedet for Akuttposten. *Hun har fått fortsette å ha kontakt med behandler som egentlig jobber på døgn etter utskrivelse.

Tror du at dette hjelper din venninne på lang sikt...? Jeg tenker at dette er misforstått omsorg, men utad ser det svært omsorgsfullt ut. Din venninne lærer trolig minimalt av det.

Hva som ligger bak at din venninne får denne "omsorgen", blir bare spekulasjoner, men vær glad og takknemlig for at du er i stand til å kommunisere ditt behov for hjelp på en mer konstruktiv måte 🫶

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

Tror du at dette hjelper din venninne på lang sikt...? Jeg tenker at dette er misforstått omsorg, men utad ser det svært omsorgsfullt ut. Din venninne lærer trolig minimalt av det. Hva som ligger bak at din venninne får det til, blir bare spekulasjoner, men vær glad for at du er i stand til å kommunisere ditt behov for hjelp på en mer konstruktiv måte 🫶

Om jeg tror hva hjelper min venninne på lang sikt?

Jeg tenker at du kan nok ha ett poeng i det du skriver, men jeg tror nok ikke at behandlerne hennes innser at det kanskje ikke er så bra for henne?. Samtidig tenker jeg at det må da være noe spesielt med henne (og andre tilsvarende pasienter) som utløser dette hos behandler som gjør at de strekker seg ekstra langt utover det som er normalt og forventet? Uten at jeg helt klarer å forstå/sette fingeren på akkurat hva...

AnonymBruker

Jeg er en sånn pasient som har fått litt ekstra hjelp, fått være lenger i behandling, fikk være innlagt i 6 mnd når 3 mnd egentlig var hovedregelen, blitt oppringt og fått sms utenfor timene osv. Tror det rett og slett var fordi lidelsestrykket var så stort, samtidig som jeg har noen ressurser som kunne realiseres. Jeg er evig takknemlig for hjelpen jeg har fått, og har fått et bedre liv takket være dette. 

Anonymkode: f1504...75d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er en sånn pasient som har fått litt ekstra hjelp, fått være lenger i behandling, fikk være innlagt i 6 mnd når 3 mnd egentlig var hovedregelen, blitt oppringt og fått sms utenfor timene osv. Tror det rett og slett var fordi lidelsestrykket var så stort, samtidig som jeg har noen ressurser som kunne realiseres. Jeg er evig takknemlig for hjelpen jeg har fått, og har fått et bedre liv takket være dette. 

Jeg forstår. Og veldig fint å høre at du har fått ett bedre liv nå.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nydelig å høre!

Anonymkode: 5b294...cee

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er du i full jobb nå? Ref ressursene du nevner.

AnonymBruker

Kan være din venninne har vært veldig syk, og mulig hun har vansker med å forholde seg til mange ulike, derfor får hun beholde behandler osv. kanskje uttrykker hun at at hun trenger at noen er med henne o.l 

Anonymkode: c57f3...110

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er du i full jobb nå? Ref ressursene du nevner.

Ressurssterk er ikke nødvendigvis synonymt med å være i full jobb, da. Men å ha gode, iboende ressurser kan bidra til økt grad av utbytte av behandling og dermed bedre livskvalitet. 

Anonymkode: d9296...3ef

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ressurssterk er ikke nødvendigvis synonymt med å være i full jobb, da. Men å ha gode, iboende ressurser kan bidra til økt grad av utbytte av behandling og dermed bedre livskvalitet. 

Anonymkode: d9296...3ef

Takk for støtten, det er sånn det er for meg. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syns psykiatrien strekker seg langt når en og samme pasient får gå der i årevis. Andre får bare avslag fordi alle har gitt en opp. 

Anonymkode: dfdc0...c06

Er ikke det ganske vanlig å få gå til DPS i flere år? Og mitt inntrykk er at de som får avslag hos DPS får tilbud i kommunen? Kan ikke si at jeg noen gang har hørt om noen som står helt uten tilbud fordi "alle har gitt en opp"?

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Tror du at dette hjelper din venninne på lang sikt...? Jeg tenker at dette er misforstått omsorg, men utad ser det svært omsorgsfullt ut. Din venninne lærer trolig minimalt av det.

Jeg har aldri opplevd at høflighet, vennlighet og hjelpsomhet har skadet noen pasient.

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er ikke det ganske vanlig å få gå til DPS i flere år? Og mitt inntrykk er at de som får avslag hos DPS får tilbud i kommunen? Kan ikke si at jeg noen gang har hørt om noen som står helt uten tilbud fordi "alle har gitt en opp"?

Jo mange blir henvist til kommunen. Men på dps vil de kun ha de som profiterer på behandling, altså som kan bli bedre eller friske. Du kan lese om kost/nytte. Hvis man er så dårlig at man ikke klarer å komme seg til psykolog ukentlig så funker ikke dps heller. 

Anonymkode: dfdc0...c06

nachnoo skrev (13 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd at høflighet, vennlighet og hjelpsomhet har skadet noen pasient.

Det ser ikke bare omsorgsfullt ut, det ER det. Godhet når langt og nærer.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er selv pasient i psykiatrien, men har aldri opplevd at en behandler har gjort noe spesielt for meg. Men jeg har en venninne som også er i psykiatrien og etter det hun forteller så opplever jeg at flere av behandlerne hun har hatt har strukket seg ekstra langt for henne flere ganger.

Jeg unner selvfølgelig min venninne alt dette, men. Jeg lurer veldig på hva det er med henne som pasient (og andre pasienter i lignende scenarioer) som gjør at behandler(e) strekker seg ekstra langt? 

Alt du nevner ovenfor kan være faglig godt begrunnede tiltak. Kanskje hennes behandlere ser at hun har potensiale for bedring og forsøker å tilrettelegge for dette. 

nachnoo skrev (57 minutter siden):

Hver og en, ikke bare i en behandlingssituasjon, men i dagliglivet, kan jo tenke gjennom hva som får oss til å bli vennlige og hjelpsomme, og hva som får frem det motsatte i oss.

At personen er sårbar og i behov for hjelp og samtidig åpen og en bra person?

frosken skrev (27 minutter siden):

Alt du nevner ovenfor kan være faglig godt begrunnede tiltak. Kanskje hennes behandlere ser at hun har potensiale for bedring og forsøker å tilrettelegge for dette. 

Ja, jeg skjønner jo for så vidt det. Hun har faktisk blitt ganske mye bedre siste året så det er jo veldig bra. Om det er akkurat de nevnte tingene som har bidratt til det kan jo hende?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...