Gå til innhold

Dårlig samvittighet for å ha det bra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter tidvis med depresjon og har noen sosiale utfordringer. Ofte når jeg har det bra og/eller har det vel i sosiale situasjoner så får jeg en følelse av å være falsk og at jeg ikke egentlig sliter med depresjon, siden jeg tross alt har det bra her og nå. Rasjonelt sett vet jeg at det ikke er sånn, men følelsen blir ganske sterk. Er dette vanlig når man først har fått en diagnose og begynt å få hjelp i psykiatrien? 

Det må likevel legges til at jeg ikke selv-saborterer når disse gode tingene kommer. Da lar jeg dem komme, men klarer ikke å sette særlig pris på det pga overnevnte følelse. 

Anonymkode: 5837c...9ce

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 20.03):

Ofte når jeg har det bra og/eller har det vel i sosiale situasjoner så får jeg en følelse av å være falsk og at jeg ikke egentlig sliter med depresjon, siden jeg tross alt har det bra her og nå.

Hvem får du dårlig samvittighet overfor? Deg selv, de du er sammen med, familie, terapeuten...? Kan du få tak i hvorfor du tenker tanker om å være falsk/ikke streve i hverdagen?

Jeg kan kjenne meg igjen i det, men ift. tanker om at jeg ikke fortjente å ha det bra. De tankene har jeg klart å kaste på skraphaugen...

Anonymkode: fe547...e81

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem får du dårlig samvittighet overfor? Deg selv, de du er sammen med, familie, terapeuten...? Kan du få tak i hvorfor du tenker tanker om å være falsk/ikke streve i hverdagen?

Jeg kan kjenne meg igjen i det, men ift. tanker om at jeg ikke fortjente å ha det bra. De tankene har jeg klart å kaste på skraphaugen...

Obs, beklager... det var E. S. som var u.t her...

AnonymBruker
36 minutes ago, AnonymBruker said:

Dårlig samvittighet er kanskje litt upresist, men får en følelse av å ha lurt til meg plass på dps, være falsk og en som ikke egentlig er deprimert og som nå har "avslørt" seg selv. Som en absurd variant av imposter syndrome. 

Godt å høre at du har greid å legge fra deg de tankene!

AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 20.03):

Jeg sliter tidvis med depresjon og har noen sosiale utfordringer. Ofte når jeg har det bra og/eller har det vel i sosiale situasjoner så får jeg en følelse av å være falsk og at jeg ikke egentlig sliter med depresjon, siden jeg tross alt har det bra her og nå. Rasjonelt sett vet jeg at det ikke er sånn, men følelsen blir ganske sterk. Er dette vanlig når man først har fått en diagnose og begynt å få hjelp i psykiatrien? 

Det må likevel legges til at jeg ikke selv-saborterer når disse gode tingene kommer. Da lar jeg dem komme, men klarer ikke å sette særlig pris på det pga overnevnte følelse. 

Vet ikke om jeg kan svare på spørsmålet ditt angående sammenheng med å ha fått en diagnose, men kjenner meg i alle fall igjen i den dårlige samvittigheten for å ha det bra. Jeg har noen ganske strenge "regler" for hva jeg tillater meg selv og ikke, og potensielt gode opplevelser som kun kommer meg selv til gode og ikke dem jeg er her for, det kjennes så vanskelig at jeg i perioder må unngå det får å ikke havarere i et tankekaos av dimensjoner, for å sette det litt på spissen. Når jeg overraskende opplever å ikke ha det ille, så tenker jeg ofte at jeg har tvil om diagnosen er riktig, men den dårlige samvittigheten gjelder noen mer grunnleggende livsbetingelser. 

Av nysgjerrighet: Hva slags konsekvenser har denne tankegangen for deg i praksis om du ikke selvsaboterer? (Det i seg selv er sikkert mye sunnere enn det motsatte altså!) Noen øyeblikk, timer eller dager med dårlig samvittighet? For å unngå denne dårlige samvittigheten så er det kanskje mulig å være åpen med behandler om gode dager også, ikke utelate dem fra narrativet. Så har du gjort det du kan for å gi det riktige bildet og kan leve med god samvittighet tenker jeg. Det er deg forunt. 

Annonse

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dårlig samvittighet er kanskje litt upresist, men får en følelse av å ha lurt til meg plass på dps, være falsk og en som ikke egentlig er deprimert og som nå har "avslørt" seg selv. Som en absurd variant av imposter syndrome.

Kan du kanskje tenke at du har en ønsket og forventet utvikling i terapien? Det er ikke snakk om å lure til seg noen plass, men at du nå har god virkning av terapien. Godt mulig det hjelper lite med fornuftige argumenter på følelsesmessig overbevisning... ;)  

PS: Da mine tanker om å ikke fortjene kom på skraphaugen, var det i starten ingen logikk bak - bare at jeg visste det skulle være slik. Jeg er fremdeles ikke like enig (følelsesmessig), men lar det ligge. Vet ikke om det ga mening... ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...