Gå til innhold

"Du har jo gått i mange år i terapi og har forsøkt det meste, men hva har egentlig hjulpet deg mest?" Et tankevekkende spørsmål jeg faktisk aldri har fått før nå etter 10 år i terapi...

Anbefalte innlegg

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Beste jeg har lest på Forum på lenge 👏👏 Flere av oss som tenker sånn. 

Ja, det kan jo faktisk bli for mye prat. Det har jeg innsett for egen del. Psykiateren jeg har her jeg er nå mener nok det samme. Vi sitter ikke og prater oss ihjel. Vi fokuserer på hva konkret jeg har behov for. :)

Endret av Glitter

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Det spørsmålet har jeg inntrykk av de er for lite flinke til å stille. Kommer problemstillingen opp blir det gjerne sagt på en måte som kan insinuere at "Sorry, deg kan vi ikke hjelpe." Da mener jeg det er lurt å være mer utforskende. Hvorfor funker ikke behandlingen? Er det riktig terapiform? Er man egentlig motivert, hva er det egentlig som motiverer til å jobbe med det som er vanskelig? Er det feil diagnose eller noe man har oversett? Er det en relasjon mellom behandler og pasient som ikke fungerer, eller et system som ikke fungerer (f.eks. stadig bytte av behandler, uenighet mellom behandlere osv?) Er det egentlig noe effekt av medisiner som er foreskrevet? Er den somatiske helsen/livsstilen ivaretatt, og er det et godt samarbeid mellom somatikk og psykisk helsevern? Finnes det andre tilnærminger? Er forholdene utenfor terapirommet ødeleggende? Er det heller kanskje noe å gå til, det å treffe folk, finne steder hvor man kan utfordre og bruke ressurser som trengs? Tilrettelegge for/finne skole/jobb/studier? Har man koblet på riktige yrkesgrupper? Er det økonomi og bosituasjon tilfredsstillende? Skadelige relasjoner? Har pasienten selv noen tanker om behandlingsmetoder som ikke har vært prøvd?

AnonymBruker
Glitter skrev (13 minutter siden):

Ja, det kan jo faktisk bli for mye prat. Det har jeg innsett for egen del. Psykiateren jeg har her jeg er nå mener nok det samme. Vi sitter ikke og prater oss ihjel. Vi fokuserer på hva konkret jeg har behov for. :)

Hva er det du konkret har behov for? Som du ikke har fått til nå?

Anonymkode: 82480...7d5

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det du konkret har behov for? Som du ikke har fått til nå?

ECT og riktig medisinering i all hovedsak. Og riktig diagnose. Jeg er mer på plass psykisk enn på lenge. 

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

ECT og riktig medisinering i all hovedsak. Og riktig diagnose. Jeg er mer på plass psykisk enn på lenge. 

Fint å høre!

Glitter skrev (2 timer siden):

Veldig forfriskende å lese det. Jeg er veldig glad for at du er på riktig vei som du har banet for selv i grunn. Bra jobbet så langt! 👏👏👏

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...