Gå til innhold

Er man som psykiater alltid spesialist i psykiatri

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blir alle leger spesialister? Man utdanner seg til lege (6 års studie) og spesialiserer seg innen et felt når man begynner å jobbe? Hvor mange år må til i arbeidslivet før man kan kalle seg spesialist? 

Anonymkode: 949a1...884

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir alle leger spesialister? Man utdanner seg til lege (6 års studie) og spesialiserer seg innen et felt når man begynner å jobbe? Hvor mange år må til i arbeidslivet før man kan kalle seg spesialist? 

Dette er ett lett googlesøk. 

Anonymkode: 52219...229

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Psykiater og spesialist i psykiatri er egentlig det samme. En spesialistutdanning tar vanligvis 5-6 år.

Nei, alle leger blir ikke spesialister, men trenden er at en stadig større andel av legene velger å spesialisere seg.

Hvordan kan en spesialistutdanning se ut? Er det kun i form av å jobbe i feltet eller må man gjennom eksamener?

Annonse

Det er kontinuerlig jobbing i feltet på ulike seksjoner som akutt, poliklinikk, psykose osv osv.

I tillegg er det mange obligatoriske kurs, ukentlig klinisk veiledning, ukentlig psykoterapiveiledning, ukentlig internundervisning osv osv.

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det er kontinuerlig jobbing i feltet på ulike seksjoner som akutt, poliklinikk, psykose osv osv.

I tillegg er det mange obligatoriske kurs, ukentlig klinisk veiledning, ukentlig psykoterapiveiledning, ukentlig internundervisning osv osv.

Vil det være mye mer krevende enn å "bare" jobbe som lege?

nachnoo skrev (1 time siden):

Det høres ut som mye jobb (og ansvar) 🙈 jeg er glad jeg bare vasker, for å si det slik 😅

Endret av Emoji
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det er litt rart med de som er spesialist i allmennmedisin. Det burde de vel egentlig være alle sammen etter endt utdanning. 

Anonymkode: 92d6c...60f

Nei? De har vel alle samme grunnutdanning, men som spesialist har man en bredere og dypere kunnskap.

Annonse

Emoji skrev (23 minutter siden):

Det høres ut som mye jobb (og ansvar) 🙈 jeg er glad jeg bare vasker, for å si det slik 😅

Det er et stort ansvar det også. Om renholderne ved et sykehus e.l. hadde tatt seg fri i en uke eller tre, hadde det sykehuset stoppet opp... En snakker om samfunnskritiske jobber og tenker på barnehageansatte, helsepersonell m.m., men jeg hører sjelden noen nevne renholdernes innsats.

Der jeg jobber, er det en selvfølge at renholdernes dag markeres 2. desember.

PS: En liten off topic... ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...