Gå til innhold

Når man ikke er direkte suicidal, men likevel redd for å plutselig miste kontrollen og ta selvmord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har time hos psykiater i morgen og skal da begynne på en ny medisin som omtales som svært giftig hvis man tar for mye (jeg vet dette fordi jeg har brukt den før). Jeg må jo hente denne ut på apoteket, og jeg er dermed blitt litt redd for at jeg bare skal ta alle tablettene... Dette selv om jeg ikke er direkte suicidal nå, for jeg har erfaring fra tidligere at jeg på en merkelig grunn bare mistet kontrollen. Så er redd for dette nå også. Samtidig må jeg vel lære meg å stå i det eller hva gjør jeg?

Anonymkode: ed12e...768

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 22.55):

Jeg har time hos psykiater i morgen og skal da begynne på en ny medisin som omtales som svært giftig hvis man tar for mye (jeg vet dette fordi jeg har brukt den før). Jeg må jo hente denne ut på apoteket, og jeg er dermed blitt litt redd for at jeg bare skal ta alle tablettene... Dette selv om jeg ikke er direkte suicidal nå, for jeg har erfaring fra tidligere at jeg på en merkelig grunn bare mistet kontrollen. Så er redd for dette nå også. Samtidig må jeg vel lære meg å stå i det eller hva gjør jeg?

Ekspander  

Hva mener du med at du på en merkelig grunn mistet kontrollen? Skjedde det noe før som gjorde at du mistet? 

Anonymkode: 3665a...f59

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 1.09):

Hva mener du med at du på en merkelig grunn mistet kontrollen? Skjedde det noe før som gjorde at du mistet? 

Ekspander  

Nei, det skjedde vel ikke noe spesielt tror jeg. Det var bare som at jeg mistet kontrollen og en skummel del av meg tok over og gjorde at det ble ett selvmordsforsøk. Om du skjønner? Ikke lett å forklare...

AnonymBruker

Ekspander  

Dette er bare en tvangstanke. Mange som kan tenke slik uten at det er farlig. Når man kjører bil kan man også tenke når man møter en lastebil.. tenk hvis jeg svinger nå, da er det over. Bare tanken tenker alle, men det betyr ikke at man ønsker å gjøre det. Vi tenker mye rart, tanker er bare tanker 

Anonymkode: ec4c5...c39

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 2.52):

Dette er bare en tvangstanke. Mange som kan tenke slik uten at det er farlig. Når man kjører bil kan man også tenke når man møter en lastebil.. tenk hvis jeg svinger nå, da er det over. Bare tanken tenker alle, men det betyr ikke at man ønsker å gjøre det. Vi tenker mye rart, tanker er bare tanker 

Anonymkode: ec4c5...c39

Ekspander  

Men jeg har jo gjort det før i tilsvarende situasjon? Da er det ikke bare noe man tenker...

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 5.47):

Hva slags medisin er dette??

Anonymkode: 336f4...b6c

Ekspander  

Det er en psykiatrisk medisin, mer har jeg ikke lyst å si i tilfelle det skulle gi andre ideer.

Ekspander  

Den der kjenner jeg til! Det er sikkert viktig og riktig å starte på ny medisin, men skjønner tankekverna går når du også kjenner til skadepotensialet. Anbefaler deg å spørre psykiater om å få hente ut ukesdosett på apotek fremfor å administrere hjemme. 

Jeg har ikke benyttet meg av det, men det var fordi det kun ble nevnt nå nylig ifm at jeg til tider glemmer medisiner, det å legge dosett, også ender jeg med dobbel dose eller uteblitt dose. Men det har jeg skjerpet meg på nå. Da jeg hadde din problemstilling for noen år siden ante jeg ikke at den muligheten fantes. I en periode overdoserte jeg og hadde flere tilfeller med overdoser, en gang det nesten gikk helt galt, uten at dette ble nevnt... så nevner det for deg nå. Det går an å ha en viss innsikt og være oppegående og allikevel vite at stemningsskifter og indre destruktive krefter kan få deg til å gjøre ting du egentlig ikke ønsker. Be om multidose eller dosett til henting på apotek med noen dagers eller et par ukers intervall. Behandler kan vurdere frekvens ut fra hvor farlig tablettene potensielt er. Vær åpen om dette. 

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.2.2025 den 2.18):

Nei, det skjedde vel ikke noe spesielt tror jeg. Det var bare som at jeg mistet kontrollen og en skummel del av meg tok over og gjorde at det ble ett selvmordsforsøk. Om du skjønner? Ikke lett å forklare...

Ekspander  

Du mister ikke bare plutselig kontrollen og gjør ting DU IKKE VIL. Du må bare bestemme deg for at du ikke skal gjøre det. Hva tenkte du at du skulle oppnå den dagen du gjorde det sist? Ringte du ambulanse eller ble innlagt på psykiatrisk f. Eks? Var det noe sånt du ønsket? 

AnonymBruker

Var slik i lengre tid. Det er jo angst. Angst for å ikke ha kontroll. Hos meg kom det etter mye opp og ned med BP. Turde ikke løfte en kniv, var livredd jeg skulle stikke den i magen min.

Anonymkode: 3c008...f73

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...