Gå til innhold

Hente ut giftige medisiner på apoteket og overdose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg opprettet en annen tråd, men følte overskriften og det jeg skrev ble ikke helt rett, så jeg prøver på nytt nå...

Jeg skal hente ut medisiner på apoteket i morgen og jeg er litt redd for å miste kontrollen og bare ta alle sammen på en gang, selv om jeg egentlig ikke har spesielt suicidale tanker nå. Er bare litt på vei inn i en depresjon. Og disse tablettene er ganske giftige fikk jeg høre sist jeg brukte dem, så man skal egentlig være veldig forsiktig, selv med normale doser fordi man lett kan bli forgiftet. 

Anonymkode: d5085...6d9

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da bør du stille deg spørsmålet om du egentlig ønsker å dø eller skade deg selv alvorlig og uopprettelig. Hvis svaret på det er nei, så bare la være å gjøre det. Så enkelt. 

Anonymkode: eabda...563

Ja, det er jo en god måte å tenke på for svaret er jo nei. Er bare at jeg har havnet i en situasjon tidligere der jeg bare tok alt nesten uprovosert uten at jeg egentelig var reelt suicidal så derfor er jeg litt redd for det samme skal skje nå og.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jo en god måte å tenke på for svaret er jo nei. Er bare at jeg har havnet i en situasjon tidligere der jeg bare tok alt nesten uprovosert uten at jeg egentelig var reelt suicidal så derfor er jeg litt redd for det samme skal skje nå og.

Snakk med legen din om hjemmesykepleien kan dele ut medisinene dine? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk med legen din om hjemmesykepleien kan dele ut medisinene dine? 

Jeg har hatt den ordningen for noen år siden og det fungerte veldig dårlig for meg. For det varierte veldig når de kom, så jeg måtte være hjemme typ kl 18-23 og det ble alltid styr de gangene jeg skulle vekk og måtte ha med medisiner.

Annonse

Jeg mener det skal være mulig at legen noterer på resepten at kun X antall tabl. leveres ut pr. uttak, og at det må gå en viss tid før du får hente resten av medisinene dine.

Ring til legekontoret og spør om forespørselen kan behandles raskt. Et annet alternativ er også multidose fra apoteket. Disse er ferdig dosert, og jeg tror du kan velge hvor ofte de skal leveres ut, f.eks. annenhver uke eller månedlig.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (Akkurat nå):

Jeg mener det skal være mulig at legen noterer på resepten at kun X antall tabl. leveres ut pr. uttak, og at det må gå en viss tid før du får hente resten av medisinene dine.

Ring til legekontoret og spør om forespørselen kan behandles raskt. Et annet alternativ er også multidose fra apoteket. Disse er ferdig dosert, og jeg tror du kan velge hvor ofte de skal leveres ut, f.eks. annenhver uke eller månedlig.

Det er psykiater som skriver ut medisinene. Men jeg er redd for at det skal bli oppfattet som en trussel hvis jeg f.eks sier: "Jeg er redd jeg kommer til å ta overdose etter å ha hentet ut medisinene". Eller? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er også litt redd for å si dette til noen IRL, for jeg tenker det kan oppfattes som en trussel? Eller?

Det kommer veldig an på hvordan du presenterer det. Jeg vil si at dette viser at du tar ansvar for at det samme ikke skal skje igjen, og det kan du gjerne nevne når du spør om løsning. Det er verre om du henter ut alle medisinene og senere formidler at du har trang til å ta de. Nå tar du ansvar for egen situasjon. Veldig bra!

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (Akkurat nå):

Det kommer veldig an på hvordan du presenterer det. Jeg vil si at dette viser at du tar ansvar for at det samme ikke skal skje igjen, og det kan du gjerne nevne når du spør om løsning. Det er verre om du henter ut alle medisinene og senere formidler at du har trang til å ta de. Nå tar du ansvar for egen situasjon. Veldig bra!

Hvordan burde jeg si det da for å fremstå best mulig?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er psykiater som skriver ut medisinene. Men jeg er redd for at det skal bli oppfattet som en trussel hvis jeg f.eks sier: "Jeg er redd jeg kommer til å ta overdose etter å ha hentet ut medisinene". Eller? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg?

Jeg synes den setningen er helt grei. Ingen trussel i å si den setningen 

Anonymkode: 1c091...5ce

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan burde jeg si det da for å fremstå best mulig?

At for å unngå at det skal skje samme som tidligere, i tilfelle du skulle få impulser om å ta for mye medisiner, ønsker du å finne en løsning der du får utdelt et mindre antall tabl. hver gang. At du nå ønsker å ligge litt i forkant for å kunne forebygge - for du ønsker ikke å ta overdose. Du må finne din måte å si det på... ;) 

Og du og psykiater må sammen komme frem til hvilken løsning og hvor mange tabl. som kan være greit for deg å ta hånd om av gangen. Dette er ingen trussel. Overhodet ikke.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (7 minutter siden):

At for å unngå at det skal skje samme som tidligere, i tilfelle du skulle få impulser om å ta for mye medisiner, ønsker du å finne en løsning der du får utdelt et mindre antall tabl. hver gang. At du nå ønsker å ligge litt i forkant for å kunne forebygge - for du ønsker ikke å ta overdose. Du må finne din måte å si det på... ;) 

Og du og psykiater må sammen komme frem til hvilken løsning og hvor mange tabl. som kan være greit for deg å ta hånd om av gangen. Dette er ingen trussel. Overhodet ikke.

Takk! Det å fremstå som en trussel er en av mine største frykter. For det er så feil som det kan bli, men godt det ikke høres sånn ut da.

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk! Det å fremstå som en trussel er en av mine største frykter. For det er så feil som det kan bli, men godt det ikke høres sånn ut da.

Det forstår jeg godt. Om du opplever det er riktig for deg, kan du f.eks. starte med det, at du er redd for at dette skal oppfattes som en trussel, men det er absolutt det siste det er ment somt e.l. - men dropp mitt byråkratiske språk... :P  Eller si det dersom det føles nødvendig i samtalen. Jeg vil tro dette går helt fint.

Jeg har hatt en tilsvarende samtale med helsepersonell for en god del år siden. Da ble det formidlet at de mente jeg tok ansvar for eget liv og helse. Dette tiltaket er ikke for alltid - det regulerer du i samarbeid med helsepersonell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...