Gå til innhold

Gamle dager og psykiatri.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
laban skrev (Akkurat nå):

Vi som var barn på 60-tallet og kunne den sangen, visste at Gaustad var et "sinnssykehus". Men vi hadde ingen klar oppfatning av hvem som var der eller hva som foregikk på innsiden. 

nei det var det da, vi visste jo og at det var et sykehus men ikke hva som foregikk der nei. 

Fortsetter under...

Drømmeautomat
stjernestøv skrev (1 time siden):

Min bestemor sa man skal tukte den man elsker for det står i bibelen, og de tuktet og tuktet. Folk tok vel skade av det? 

Garantert.

Kristendommen er en sadomasochistisk kult som har gjort enorm skade på vår kultur og psyke.  

stjernestøv
Worriesome Plenty 2 skrev (32 minutter siden):

Ja psykiatri har funnets lenge. Ofte med barbariske behandlingsmetoder. Det var først på 50 tallet det kom medisiner som virket. Før de store sykehusene var det mer vanlig de ble satt bort på en gård som tok til seg sinnsyke som ekstrainntekt. Da var de ofte lenket fast. Vet ikke om det var dårekister på den tiden men tror det. Psykiatri før var mest oppbevaring. På 1800 tallet og utover prøvde de seg med behandlinger.

Jeg har en besteforelder som blant annet ble behandlet med insulin sjokk på 50 og 60 tallet.

Ja det var vel ikke rare greiene veldig tidlig, ja da kom vel ap kanskje og ad? Glad jeg ikke levde da. 

Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

Garantert.

Kristendommen er en sadomasochistisk kult som har gjort enorm skade på vår kultur og psyke.  

I visse i miljøer til visse tider kanskje ja, men du kan jo ikke si at kristendommen er sånn. 

Endret av Vendi
snusmumeriken96
stjernestøv skrev (1 time siden):

Var det slik at i gamle dager fantes ikke psykiatri? Min far er 88 år og det fantes ikke i hans verden før jeg kom inn i psykiatrien, var det en skam? Han snakket jo ned om folk som hadde nerveproblemer som han kalte det. Lurer jo på om folk bakover i slekta slet med nervene men det får jeg jo aldri vite, da jobbet de fra morgen til kveld. Hva om jeg hadde levd på den tiden? Blitt stuet bort på loftet? 

Min mormor er 85. Tror ikke de snakket stort mye om psykiartri i dems oppvekst. Var vel mer snakk om å tjene til mat på bordet, og ut ble hun sendt som 14 år for å bo hos en annen familie og hjelpe til der, dette var i danmark.

Hun har forståelse med neg som sliter med depresjon og skjønner seg pp en gid del forskjellige ting, men de snakket aldri åpent om sånt før.

Hun jobbet på et sykehjem og der var det grusomt - altså måten de behandlet folk på. Men hun turte ikke si noe eller si ifra til noen for hun var jo bare 19 den gang...( de ble sikkert behandlet langt værre på psyk)

stjernestøv
Vhanja skrev (15 minutter siden):

Min mor er i slutten av 70-årene og hennes mor (da min mormor) var det de kalte "gal". Eller mer rettere: hun hadde "nerver".

Hun ble innlagt på psykiatrisk sykehus, Jeg har forsøkt å prate med min mor om hva slags diagnose hun hadde, men hun blir litt kort og virker ikke som om hun vil prate om det. Sier bare at de ikke hadde diagnoser på den tiden (noe jeg ikke tror helt på, men det var jo selvsagt ikke som i dag).

Eneste jeg vet av symptomer var at det startet med en overdreven sjalusi mot sin mann (min bestefar). Han ble beskyldt for å være utro bare han var i butikken, etterhvert vandret hun om natten, sov ikke, tok seg ikke av barna osv. 

Min mor ble mobbet på skolen pga dette.

Uff ja det var jo tragisk, høres jo ut som om hun var psykotisk. Kan ikke ha vært lett for din mor det. 

Annonse

Drømmeautomat
Vendi skrev (4 minutter siden):

I visse i miljøer til visse tider kanskje ja, men du kan jo ikke si at kristendommen er sånn. 

Jo, jeg mener faktisk at dette er essensen i kristendommen, selv om det har vært mange forsøk på å unnskylde/forskjønne den. Og jeg har brukt en del tid på å studere bibelen i det siste.

stjernestøv
snusmumeriken96 skrev (5 minutter siden):

Min mormor er 85. Tror ikke de snakket stort mye om psykiartri i dems oppvekst. Var vel mer snakk om å tjene til mat på bordet, og ut ble hun sendt som 14 år for å bo hos en annen familie og hjelpe til der, dette var i danmark.

Hun har forståelse med neg som sliter med depresjon og skjønner seg pp en gid del forskjellige ting, men de snakket aldri åpent om sånt før.

Hun jobbet på et sykehjem og der var det grusomt - altså måten de behandlet folk på. Men hun turte ikke si noe eller si ifra til noen for hun var jo bare 19 den gang...( de ble sikkert behandlet langt værre på psyk)

nei det var vel ikke vanlig å snakke om psykiatri, det var mer snakk om å få mat på bordet og jobb ja. Min far reiste til sjøs som fjorten åring. Min bestemor bare snakket om hvor lett vi hadde det, de måtte slite de fra morgen til kveld. 

stjernestøv
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Men hva er kristendom? Er det essensen i Bibelens ord (som varierer fra versjon til versjon), er det hva kristenheten til enhver tid sier og gjør, eller er det noe annet?

Mener det som står i bibelen og jehovas vitner siterte jo game testamentet. 

Annonse

Worriesome Plenty 2

Kristendommen ala DNK, har ikke så mye med historisk kristendom å gjøre. Men de er Legitimert av den despotiske fortiden, hvor likene hoper seg opp takket være hekseprosessene, teokrati, avlatshandel og inkvisisjoner. Kristendommen før var like ille som streng sharia i dag.

44 minutes ago, Drømmeautomat said:

Garantert.

Enig. De gode budskapene man finner i kristendommen regnes som selvfølgeligheter for etthvert anstendig menneske. De fleste av disse har riktignok blitt tolket på forskrudde måter utallige ganger og blitt brukt til å gjøre ondt og slår man de sammen med de ondsinnede budskapene som naturligvis også blir brukt til å gjøre ondt, da er det plutselig ikke så mye godt religion i seg selv kan ta æren for. Syns det oppsummeres godt av Atle Antonsen i Dag-serien hvor han konfronterer Jon Øigarden, som spiller en islamist (angrepet er rettet mot Islam, men kan i høyeste grad også overføres til kristendommen): 

"Gi meg et eksempel på en god gjerning som en troende kan gjøre, men som en ikke-troende ikke kan gjøre".

*Stillhet*

"Dere kommer ikke på noen. Gi meg et eksempel på en ond gjerning som springer ut av religion? Vi kan holde på til i morgen". 

I mine øyne har kristendommen nærmeste totalt utspilt sin rolle i samfunnet. Et tydelig symptom på det er deres stadige knefall for strømninger i tiden, kanskje mest aktuelt ifht den økende aksepten for homofili som vi heldigvis har hatt de siste tiårene. Motstanden mot homofili er nærmest en kjernesak i kristendommen historisk sett. At da kirken plutselig går bort fra en så viktig del av budskapet sitt bare for å "henge med i tiden" og tviholde på sin aktualitet, virker om manglende ryggrad. 

Misforstå meg rett, jeg har aldri hatt et problem med homofili. Har venner og familie som "alltid" har vært homofile eller bifile, og det er ikke noe jeg ofrer en tanken. Det er den "snu kappen etter vinden"-praksisen i kirken jeg reagerer på. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...