Gå til innhold

Gamle dager og psykiatri.

Anbefalte innlegg

stjernestøv skrev (16 timer siden):

Ok, takk. Stakkars folk. 

Ja, stakkars folk vil jeg også si... Det var et middel for å gjøre urolige og engstelige/utilpasse pasienter lettere å håndtere. Om pasientene fikk komplikasjoner i etterkant, ble det ikke nødvendigvis tatt hånd om. Statistikken over uforventede virkninger og død var høye ved alle former for sjokkbehandling.

Jeg har hørt på en podcast for ikke lenge siden, som satte et historisk tilbakeblikk på hvordan forholdene egentlig hadde vært inne på en psykiatrisk avdeling. Der handlet det mye om innelåsing/isolasjon, beltelegging og ulike former for sjokkbehandling... Dette skjedde før de antipsykotiske medisinene ble tatt i bruk. Slik jeg har forstått det, revolusjonerte  medisinene behandlingen enormt.

Jeg leser   boken "Skammens historie: den norske stats mørke sider 1814-2014" tar for seg i korte trekk hva som er gjort i statlig regi og som sjelden nevnes på festtaler.

Fortsetter under...

stjernestøv
Eva Sofie skrev (43 minutter siden):

Ja, stakkars folk vil jeg også si... Det var et middel for å gjøre urolige og engstelige/utilpasse pasienter lettere å håndtere. Om pasientene fikk komplikasjoner i etterkant, ble det ikke nødvendigvis tatt hånd om. Statistikken over uforventede virkninger og død var høye ved alle former for sjokkbehandling.

Jeg har hørt på en podcast for ikke lenge siden, som satte et historisk tilbakeblikk på hvordan forholdene egentlig hadde vært inne på en psykiatrisk avdeling. Der handlet det mye om innelåsing/isolasjon, beltelegging og ulike former for sjokkbehandling... Dette skjedde før de antipsykotiske medisinene ble tatt i bruk. Slik jeg har forstått det, revolusjonerte  medisinene behandlingen enormt.

Jeg leser   boken "Skammens historie: den norske stats mørke sider 1814-2014" tar for seg i korte trekk hva som er gjort i statlig regi og som sjelden nevnes på festtaler.

Uff ja. det var godt vi ikke levde da. Skammen var stor og skumle metoder ble brukt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...