Gå til innhold

Hvordan få en person av tvang? (psykiatrisk avdeling)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det kun behandler, psykologspesialister som bestemmer om en person skal få gå av tvang?

Har ikke fastlege noenting de skulle ha sagt?

Er at behandlingen ikke er forsvarlig, forhåndsmessig, nødvendig gode nok argumenter for å få en person av tvang?

Del gjerne dine erfaringer! 🙂

Anonymkode: 60946...1d1

AnonymBruker
Skrevet

Del gjerne dine meninger, erfaringer eller generelle råd 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en person er blitt mer samtykkekompetent, kan vedkommende da si nei til fortsettelsen av tvang og bli tatt helt av tvang?

Skrevet

Dere må ha en samtale med behandler og hvis det ikke hjelper sende klage til kontrollkommisjonen. Tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de bryr seg ikke om at pasienten blir verre av medisineringen eller av innleggelsen. De ser kun sin egen side. Det er mange maktsyke leger som tiltrekkes til psykiatrien fordi de i psykiatrien kan herse med og bruke makt på pasienter så mye de vil. 

Anonymkode: c615f...e39

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er mange maktsyke leger som tiltrekkes til psykiatrien fordi de i psykiatrien kan herse med og bruke makt på pasienter så mye de vil. 

Har du noen eksempler eller dokumentasjon på dette?

Ellers kan man bistå pasienten med å rømme fra institusjonen og leve i skjul en periode. Et tvangsvedtak varer ikke evig.

Skrevet

Det er to veier:

1. Pasienten blir friskere slik at kriteriene for tvang ikke lenger er oppfylt. "Ansvarlig for vedtak" opphever da tvangen.

2. Klage til Kontrollkommisjonen. Saken blir da behandlet, og det er KKom som bestemmer om tvangen skal fortsette eller oppheves.

Fastlegen har ingen innflytelse på dette.

Skrevet (endret)

Tror ikke helsepersonell flest er veldig fan av å bruke tvang. Det beste er når en kan ansvarliggjøre pasienten og at denne er samtykkekompetent. Det er nok den foretrukne varianten for alle parter! 

Når vedtak om tvang tas i bruk så er det utløst av en hjelpeplikt, ut av oppfyllelsen av 2 av 3 kriterier, som gjør helsepersonell pliktig å fatte vedtak. 

Det er ikke til å stikke under en stol at det finnes pasientfortellinger om maktbruk i psykiatrien som høres helt forferdelige ut - de eksemplene finnes jo! Og helt sikkert finnes det råtne epler i enhver bransje, men det er ikke slik at det automatisk ble begått urett (juridisk eller medisinsk) fordi om en pasient ble traumatisert av behandling under tvang. Traumaet kan være ille, men det betyr ikke at helsepersonellet som sto bak vedtak eller utøvelse handlet ut av egeninteresse på noe som helst måte eller at behandlingen objektivt sett var "feil". Men det er sikkert helt jævlig for dem som får en fæl opplevelse, der det fester seg. Når alt det er sagt:

Tvang kan oppheves når ikke lenger 2 av 3 kriterier for bruk av tvang oppfylles. 

Er man innlagt på tvang, behandling eller observasjon sender man inn en klage til kontrollkommisjonen som dukker opp ukentlig eller hver annen. Personalet hjelper deg om du trenger. Men er det det du skal bruke energi på? 

Jeg brukte 2 eller 3 runder med mas og kjas på KK under en innleggelse for mange år siden. Bortkasta tid selv om jeg synes jeg hadde rett. De som har fatta vedtaket har gjort det for en grunn, og før eller siden blir der opphevet eller man kommer på frivillig - når tiden er inne. 

Gjelder det tvangsmedisinering i frisk fase hadde jeg derimot steilet. 

Endret av krøll9
AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (16 minutter siden):

Tror ikke helsepersonell flest er veldig fan av å bruke tvang. Det beste er når en kan ansvarliggjøre pasienten og at denne er samtykkekompetent. Det er nok den foretrukne varianten for alle parter! 

Når vedtak om tvang tas i bruk så er det utløst av en hjelpeplikt, ut av oppfyllelsen av 2 av 3 kriterier, som gjør helsepersonell pliktig å fatte vedtak. 

Det er ikke til å stikke under en stol at det finnes pasientfortellinger om maktbruk i psykiatrien som høres helt forferdelige ut - de eksemplene finnes jo! Og helt sikkert finnes det råtne epler i enhver bransje, men det er ikke slik at det automatisk ble begått urett (juridisk eller medisinsk) fordi om en pasient ble traumatisert av behandling under tvang. Traumaet kan være ille, men det betyr ikke at helsepersonellet som sto bak vedtak eller utøvelse handlet ut av egeninteresse på noe som helst måte eller at behandlingen objektivt sett var "feil". Men det er sikkert helt jævlig for dem som får en fæl opplevelse, der det fester seg. Når alt det er sagt:

Tvang kan oppheves når ikke lenger 2 av 3 kriterier for bruk av tvang oppfylles. 

Er man innlagt på tvang, behandling eller observasjon sender man inn en klage til kontrollkommisjonen som dukker opp ukentlig eller hver annen. Personalet hjelper deg om du trenger. Men er det det du skal bruke energi på? 

Jeg brukte 2 eller 3 runder med mas og kjas på KK under en innleggelse for mange år siden. Bortkasta tid selv om jeg synes jeg hadde rett. De som har fatta vedtaket har gjort det for en grunn, og før eller siden blir der opphevet eller man kommer på frivillig - når tiden er inne. 

Gjelder det tvangsmedisinering i frisk fase hadde jeg derimot steilet. 

KK?

Anonymkode: 67246...0aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

KK?

Anonymkode: 67246...0aa

Kontrollkommisjonen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...