Gå til innhold

Jeg ser at enkelte skriver at DPS ikke hjalp noenting

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

PLUHF = Peace, Love, Unity, Having Fun

?

Anonymkode: bf834...7ef

Var det jeg også googlet meg til. En slags musikk kultur. Ble ikke klok på det... 

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Det er uansett ikke relevant lengre nå, og de som er unge i den subkulturen idag har en voksengenerasjon i ryggen som kan veilede dem i vanskelige dilemmaer og verdispørsmål. (Det hadde ikke vi, siden vi var første generasjon av den i Norge og måtte finne ut av det meste på egen hånd.)

Dessuten er det ikke min plikt som pasient å vite hva behandler trenger av informasjon for å kunne gi meg de beste verktøyene for å håndtere min situasjon. Jeg vil ikke bidra til en praksis der det forventes at pasienter skal være tankelesere, med alt det medfører.

Neida. Men hvis du vet det er relevant og er klar over at det er noe ikke alle har kjennskap til....

psykedeliker
krøll9 skrev (Akkurat nå):

Men hvis du vet det er relevant og er klar over at det er noe ikke alle har kjennskap til....

Det er ikke min jobb i behandlingssituasjonen å uoppfordret informere behandler om dette, og det er én av tingene som skulle vært avklart FØR vi satte i gang.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg undrer meg over det. Hva går galt når man ikke får noe ut av behandlers råd og veiledning?

Anonymkode: b058a...539

Fordi ikke alle evner å ta i mot hjelp og behanling, og dermed nyttiggjøres det ikke.

Anonymkode: 74790...9e6

AnonymBruker
2 hours ago, psykedeliker said:

Dessuten er det ikke min plikt som pasient å vite hva behandler trenger av informasjon for å kunne gi meg de beste verktøyene for å håndtere min situasjon. Jeg vil ikke bidra til en praksis der det forventes at pasienter skal være tankelesere, med alt det medfører.

Igjen kverulere du noe voldsomt. Du har ingen plikt til det nei, men hva med å være litt behjelpelig og fortelle litt om hva slags liv du lever/levde, og på den måten gi behandler litt informasjon om denne subkulturen? Jeg tilhører også en subkultur, hovedsaklig musikalsk, som det finnes en del fordommer mot. De fordommene er jeg fullt klar over og jeg vet da at det gjør livet til alle litt lettere dersom jeg forklarer litt hva det dreier seg om, og at det slettes ikke er så farlig som noen skal ha det til. Jeg kan ikke forvente at at utenforstående, inkludert profesjonelle behandlere,vet hvordan det er å vanke i et slikt miljø og hvilke utfordringer man møter på, da må jeg forklare litt. 

Anonymkode: 598a9...677

AnonymBruker

DPS er jo det offentlige psykologtilbudet i hele landet, og alle som jobber der er kvalifiserte psykologer.  Man kan ha flaks - uflaks med behandler, og det er mange faktorer som spiller inn for at man skal få skikkelig utbytte av hjelpen. 
jeg hadde ei på dps, hun var i 60 åra. Hun ville bare snakke på overflaten og virket ikke som hun hadde overskudd eller ork til å  gå dypere under huden. Jeg tok opp ting jeg trengte jobbe med, men hun bare svarte at dette er normalt eller dette greier du. 
Jeg ville ha faste avtaler, men det ville hun ikke låse seg til. Så det var alt fra 2-4 uker mellom timene. 
Så fikk jeg en privat med avtale også dame samme alder. Der hadde vi mål, faste avtaler hver uke til samme tid, og hun var motsatt. Overflateprat orket hun ikke, hun ville jobbe. Da kom jeg meg ut bedre enn på lenge. Hun var tydelig og direkte, som igjen førte til at jeg ble dirkete og vi hadde en jobb og gjøre, ikke en «relasjon» 

Anonymkode: 0b639...b8c

Annonse

AnonymBruker

En spesialist med opp til 10 års studie skal kunne vite hvordan man får pasienten i tale, både i form av tester, undersøkelser, skjema osv. det er jobben deres. Pasienten må være motivert til å ta i mot hjelp, men mange er ikke frisk nok til å forstå hv a de trenger. 
Barneleger kan få barn til å fortelle om vondtene sine på en helt annen måte enn en allmennelege, nettopp fordi de er spesialisert på barn. 
Hva med BUP? Mange barn og unge sitter der bare å ser ned i gulvet og sier «vet ikke» Barne spesialister er ekspert på å få barna i prat. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ble ikle forstått der. Føltes som samlebånd/standard behandling og avr bare tomprat og jeg følte det var noe feil med meg

Anonymkode: d2f88...22e

Det må være en vond opplevelse! Hva gjorde du så?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

DPS er jo det offentlige psykologtilbudet i hele landet, og alle som jobber der er kvalifiserte psykologer.  Man kan ha flaks - uflaks med behandler, og det er mange faktorer som spiller inn for at man skal få skikkelig utbytte av hjelpen. 
jeg hadde ei på dps, hun var i 60 åra. Hun ville bare snakke på overflaten og virket ikke som hun hadde overskudd eller ork til å  gå dypere under huden. Jeg tok opp ting jeg trengte jobbe med, men hun bare svarte at dette er normalt eller dette greier du. 
Jeg ville ha faste avtaler, men det ville hun ikke låse seg til. Så det var alt fra 2-4 uker mellom timene. 
Så fikk jeg en privat med avtale også dame samme alder. Der hadde vi mål, faste avtaler hver uke til samme tid, og hun var motsatt. Overflateprat orket hun ikke, hun ville jobbe. Da kom jeg meg ut bedre enn på lenge. Hun var tydelig og direkte, som igjen førte til at jeg ble dirkete og vi hadde en jobb og gjøre, ikke en «relasjon» 

Litt av problemet er at så mange niholder på dps selvom de vet selv at de ikke blir bedre av å gå der. Kanskje de går der i månedsvis og år selvom de vet det ikke funker. Da kunne man sluttet og latt noen som faktisk får noe ut av det komme til. 

Anonymkode: eb808...766

I en DPS poliklinikk er personer som er utdannet i diagnostikk, psykoterapi (og farmakoterapi) i klart mindretall. Jeg antar at maks 1 av 3 er leger eller psykologer og enda færre psykiatere og psykologspesialister. Det er for meg åpenbart at det betyr noe for kvaliteten på behandlingen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt av problemet er at så mange niholder på dps selvom de vet selv at de ikke blir bedre av å gå der. Kanskje de går der i månedsvis og år selvom de vet det ikke funker. Da kunne man sluttet og latt noen som faktisk får noe ut av det komme til. 

Hva vet du om at noen niholder på DPS?

psykedeliker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De fordommene er jeg fullt klar over og jeg vet da at det gjør livet til alle litt lettere dersom jeg forklarer litt hva det dreier seg om, og at det slettes ikke er så farlig som noen skal ha det til.

Dette har ingenting med fordommer å gjøre, men bl.a. om tilstedeværelsen av folk med skjulte agendaer, og hvordan man skal håndtere at disse menneskene ødelegger et tillitsbasert miljø gjennom å skape frykt og mistenksomhet.

Jeg er ikke pliktig til å være tankeleser, behandler må spørre dersom det er noe h*n lurer på, istedenfor å gi inntrykk av at h*n vet.

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen kan niholde på DPS og kreve å få gå der. Hvor lenge og hvor ofte en person får gå der, bestemmes av DPS og ikke pasienten. Pasienten kan velge å slutte der (så sant hen ikke er under tvang), men kan ikke velge å begynne der. Det søkes om plass (som regel av fastlegen), så er det DPS som enten gir plass, eller avslår plass. 

Vil tro at hvis en person går der uten å ha  utbytte av det, så vil behandlingen kunne avsluttes fra begges side. Pasienten kan altså ikke gå der mot DPS sin vurdering og vilje. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...