AnonymBruker Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Jeg vet om en ung mann på 21 år som hele sitt liv har strevd med språket. Hans mor fortalte at de opp gjennom barne-og ungdomsårene har vært ut og inn av alle hjelpetiltak, uten at han har fått hjelp til å forbedre det han strever med. Han har fått diagnosen f.80 (og 2 underpunkter, men jeg har glemt hvilke). Mor sier at han har veldig godt ordforråd (på 3 språk), god uttale, men han strever veldig med å sette sammen ordene til meningsfylte setninger, og å gi logisk og fornuftig respons i dialoger, han strever også med å oppfatte hva som egentlig menes i en samtale. Dette går selvsagt utover hans sosiale liv, både i jobb og privat, og det gikk utover sosialt liv i skoletiden. Det jeg lurer på: Er det noen som vet om noen spesialister på språkvansker på Sørlandet? Ikke logoped, men noe annet? Jeg tenker at det med vel finnes noen teknikker en kan øve på, kanskje noe som likner de som mister språkvansker ved hjerneslag eller demens? De kan jo uttalen, har ordene inni seg, men klarer ikke å sette det samme riktig. @nachnoo? Andre? Anonymkode: bf98a...6cd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490112-spr%C3%A5kforstyrrelsespr%C3%A5kvansker-f80-voksen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Det er vel kun logopeder som jobber med det. Hvorfor skulle han ikke gå til logoped, som jo er eksperten på språkvansker? Det er jo det som tilbys til de med afasi etter slag eller annen hjerne trauma, i tillegg til sånne problemer du nevner ovenfor. Anonymkode: a713e...93d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490112-spr%C3%A5kforstyrrelsespr%C3%A5kvansker-f80-voksen/#findComment-4353732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg vet om en ung mann på 21 år som hele sitt liv har strevd med språket. Hans mor fortalte at de opp gjennom barne-og ungdomsårene har vært ut og inn av alle hjelpetiltak, uten at han har fått hjelp til å forbedre det han strever med. Han har fått diagnosen f.80 (og 2 underpunkter, men jeg har glemt hvilke). Mor sier at han har veldig godt ordforråd (på 3 språk), god uttale, men han strever veldig med å sette sammen ordene til meningsfylte setninger, og å gi logisk og fornuftig respons i dialoger, han strever også med å oppfatte hva som egentlig menes i en samtale. Dette går selvsagt utover hans sosiale liv, både i jobb og privat, og det gikk utover sosialt liv i skoletiden. Det jeg lurer på: Er det noen som vet om noen spesialister på språkvansker på Sørlandet? Ikke logoped, men noe annet? Jeg tenker at det med vel finnes noen teknikker en kan øve på, kanskje noe som likner de som mister språkvansker ved hjerneslag eller demens? De kan jo uttalen, har ordene inni seg, men klarer ikke å sette det samme riktig. @nachnoo? Andre? Anonymkode: bf98a...6cd Det høres ut som om han har både ekspressive og impressive språkvansker, og at han har hatt det siden han var barn. Dette er et fagfelt som spesialpedagogene - og da særlig logopeder - har som sitt spesialfelt. Ikke sikkert det er mulig å gi ham hjelp som gjør det lettere for ham å uttrykke seg eller forstå språk, men som voksen kan han kanskje ha stort utbytte av å lære seg strategier for hvordan leve best mulig med utfordringene. Statped kan ha nyttig informasjon om både problematikken og fagfolk lokalt. Kanskje han kan finne noe nyttig her: Å leve med DLD 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490112-spr%C3%A5kforstyrrelsespr%C3%A5kvansker-f80-voksen/#findComment-4353783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel kun logopeder som jobber med det. Hvorfor skulle han ikke gå til logoped, som jo er eksperten på språkvansker? Det er jo det som tilbys til de med afasi etter slag eller annen hjerne trauma, i tillegg til sånne problemer du nevner ovenfor. Anonymkode: a713e...93d Jeg trodde logopeder jobbet med uttale, ikke språkforståelse. Men da tok jeg jo feil! Anonymkode: bf98a...6cd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490112-spr%C3%A5kforstyrrelsespr%C3%A5kvansker-f80-voksen/#findComment-4353816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden frosken skrev (1 time siden): Det høres ut som om han har både ekspressive og impressive språkvansker, og at han har hatt det siden han var barn. Dette er et fagfelt som spesialpedagogene - og da særlig logopeder - har som sitt spesialfelt. Ikke sikkert det er mulig å gi ham hjelp som gjør det lettere for ham å uttrykke seg eller forstå språk, men som voksen kan han kanskje ha stort utbytte av å lære seg strategier for hvordan leve best mulig med utfordringene. Statped kan ha nyttig informasjon om både problematikken og fagfolk lokalt. Kanskje han kan finne noe nyttig her: Å leve med DLD Takk for veldig god informasjon! Jeg skal videresende dette til hun mora jeg kjenner. Anonymkode: bf98a...6cd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490112-spr%C3%A5kforstyrrelsespr%C3%A5kvansker-f80-voksen/#findComment-4353818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.