Gå til innhold

Er man alltid suicidal av en grunn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller er det mulig å bli det uten klar grunn også?

Anonymkode: 6f027...882

Hva mener du med "klar grunn" her?

Det er jo fullt mulig å bli suicidal uten at det foreligger faktorer som gjør situasjonen forståelig for utenforstående. 

AnonymBruker
frosken skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med "klar grunn" her?

Det er jo fullt mulig å bli suicidal uten at det foreligger faktorer som gjør situasjonen forståelig for utenforstående. 

Jeg bare er moderat deprimert og jeg tenker det er det som har gjort meg suicidal, at jeg ikke orker mer. Men det er eneste grunnen jeg har på en måte og ikke noe som kanskje er mer forståelig?

Anonymkode: 6f027...882

Jeg oppfatter spørsmålet som om det må være en objektiv forståelig grunn (f.eks. økonomisk ruin eller skilsmisse). Det trenger det ikke å være. Subjektiv lidelse, som i sykdom, forårsaker mange selvmord.

Men det er ikke sånn at man våkner en dag og har mistet livslysten totalt ut av det blå.

Annonse

psykedeliker
ISW skrev (4 minutter siden):

Subjektiv lidelse, som i sykdom, forårsaker mange selvmord.

Begrepsbruken henger ikke helt sammen her, men hovedpoenget ditt er forsåvidt riktig. Vitenskapelig sett kan sykdommer påvises objektivt, mens lidelser defineres ut fra subjektive kriterier.

Blir litt det samme som spørsmålet om depresjon alltid har en utløsende årsak. Det finnes tilfeller der det er slik og tilfeller der en ikke kan skjønne det utenfra, eller vet det selv. Blir nok for noen vanskelig å sette fingeren på "den éne grunnen hvorfor en er suicidal". Er nok sammensatt og noen ganger resultat av hva en alvorlig depresjon kan føre med seg av tankesett. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...