Gå til innhold

Har løyet om selvmordstankene mine fordi jeg var redd for å bli misforstått, hvordan tilstå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Behandler som jeg går til spør stort sett på slutten av hver time om jeg har noen mørke tanker/selvmordstanker. Jeg har siste ukene svart nei på dette, selv om sannheten er at jeg har det. Grunnen til at jeg har løyet er at jeg er redd for å bli misforstått. Jeg føler på mange måter at jeg er tvunget til det å ta selvmord og jeg har tenkt på flere konkrete metoder også. Jeg ønsker nå å tilstå for behandler i timen neste uke, men hvordan legger jeg det frem og hva burde jeg si helt konkret for å ikke bli misforstått? 

Anonymkode: b8323...a09

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Behandler som jeg går til spør stort sett på slutten av hver time om jeg har noen mørke tanker/selvmordstanker. Jeg har siste ukene svart nei på dette, selv om sannheten er at jeg har det. Grunnen til at jeg har løyet er at jeg er redd for å bli misforstått. Jeg føler på mange måter at jeg er tvunget til det å ta selvmord og jeg har tenkt på flere konkrete metoder også. Jeg ønsker nå å tilstå for behandler i timen neste uke, men hvordan legger jeg det frem og hva burde jeg si helt konkret for å ikke bli misforstått? 

Bare si der som det er. Hen vil forstå.

Anonymkode: e5837...566

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare si der som det er. Hen vil forstå.

Så: "Jeg har løyet om at jeg ikke har hatt selvmordstanker fordi jeg var redd du skulle misforstå og tenke at det var mer alvorlig enn det er"

Gir det mening? Samtidig har jeg jo tenkt en god del på metode, så kanskje det er litt alvorlig likevel? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Så: "Jeg har løyet om at jeg ikke har hatt selvmordstanker fordi jeg var redd du skulle misforstå og tenke at det var mer alvorlig enn det er"

Gir det mening? Samtidig har jeg jo tenkt en god del på metode, så kanskje det er litt alvorlig likevel? 

Du trenger bare å si at du har selvmordstanker og har hatt det en tid. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du trenger bare å si at du har selvmordstanker og har hatt det en tid. 

Men tror ikke du behandler vil konfrontere meg med å ha løyet da? Da er det vel bedre å si det selv? Eller hva tenker du?

psykedeliker

Du har ikke gjort noe ulovlig, dermed er det heller ikke noe å tilstå. I denne konteksten gir det heller ikke mening å bruke begrepet løgn, da dette er en problemstilling behandler skal håndtere i utgangspunktet - og sannsynligvis har håndtert mange ganger før. Så får dere heller drøfte litt generelt problemstillingen med at det er veldig lett for at behandlere og pasienter misforstår hverandre. Helsevesenet er veldig oppmerksomme på dette og jobber hele tiden med å forbedre det.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men tror ikke du behandler vil konfrontere meg med å ha løyet da? Da er det vel bedre å si det selv? Eller hva tenker du?

Du har ikke løyet. 

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Du har ikke gjort noe ulovlig, dermed er det heller ikke noe å tilstå. I denne konteksten gir det heller ikke mening å bruke begrepet løgn, da dette er en problemstilling behandler skal håndtere i utgangspunktet - og sannsynligvis har håndtert mange ganger før. Så får dere heller drøfte litt generelt problemstillingen med at det er veldig lett for at behandlere og pasienter misforstår hverandre. Helsevesenet er veldig oppmerksomme på dette og jobber hele tiden med å forbedre det.

Nei, ulovlig er det vel ikke men jeg skjemmes veldig over meg selv og det at jeg har løyet likevel. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har ikke løyet. 

Jo? Jeg fikk spørsmål om jeg hadde selvmordstanker og jeg svarte da nei selv om sannheten er ja?

AnonymBruker

Nei, ulovlig er det vel ikke men jeg skjemmes veldig over meg selv og det at jeg har løyet likevel. 

Jo? Jeg fikk spørsmål om jeg hadde selvmordstanker og jeg svarte da nei selv om sannheten er ja?

Ikke la dette bli til grubling. Bare si det som det er neste time.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har tankefrihet i Norge, men det innebærer også et ansvar for sine egne tanker, inkludert hvilke begrepsdefinisjoner man regner som gyldige ovenfor seg selv. En behandler verken kan eller skal påvirke dine verdivalg (med mindre du eksplisitt gir uttrykk for at du ønsker det selv), men tviholder du på verdier som gjør det vanskelig å nyttiggjøre seg behandlingen er det faktisk ditt eget problem.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke la dette bli til grubling. Bare si det som det er neste time.

Jeg er veldig god på grubling hehe. Men skal forsøke å la være. Jeg er bare alltid veldig nervøs og overtenker ting når jeg skal ha en vanskelig samtale og ikke vet hvordan motparten kommer til å reagere. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er veldig god på grubling hehe. Men skal forsøke å la være. Jeg er bare alltid veldig nervøs og overtenker ting når jeg skal ha en vanskelig samtale og ikke vet hvordan motparten kommer til å reagere. 

Jeg kan relatere. Men tro meg; dette kommer til å gå helt fint.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Vi har tankefrihet i Norge, men det innebærer også et ansvar for sine egne tanker, inkludert hvilke begrepsdefinisjoner man regner som gyldige ovenfor seg selv. En behandler verken kan eller skal påvirke dine verdivalg (med mindre du eksplisitt gir uttrykk for at du ønsker det selv), men tviholder du på verdier som gjør det vanskelig å nyttiggjøre seg behandlingen er det faktisk ditt eget problem.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner helt hva du mener? Kunne du forsøkt å forklare det med ett eksempel eller noe?

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er bare alltid veldig nervøs og overtenker ting når jeg skal ha en vanskelig samtale og ikke vet hvordan motparten kommer til å reagere.

Det er forståelig, men i dette tilfellet vet du nå at motparten kommer til å reagere profesjonelt.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan relatere. Men tro meg; dette kommer til å gå helt fint.

Ja, håper det. Er over en uke til timen så jeg kommer nok til å bruke hele tiden på å grue meg.

psykedeliker

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner helt hva du mener?

Jeg foreslår at du spør behandler om dette, h*n kan sikkert komme med noen eksempler som er relevante for deg.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (15 minutter siden):

Jeg foreslår at du spør behandler om dette, h*n kan sikkert komme med noen eksempler som er relevante for deg.

Hva skal jeg si da? "En bruker på ett internettforum skrev til meg xxxxx kan du gi noen eksempler?" Nei, tror det blir litt for rart?

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"En bruker på ett internettforum skrev til meg xxxxx kan du gi noen eksempler?"

Du må gjerne gjengi hele tråden her for min del.

psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Du må gjerne gjengi hele tråden her for min del.

Ønsker ikke at behandler skal vite at jeg er her inne...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ønsker ikke at behandler skal vite at jeg er her inne...

Hvorfor ikke? Hva er problemet med det? (Disse spørsmålene er det forøvrig din behandler som skal stille deg.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...