Gå til innhold

Paranoid å tenke at behandler var nedlatende når han egentlig virkelig mente det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I timen i dag så overtolket jeg og tenkte at behandler var nedlatende, men i realiteten var det noe han virkelig mente var positivt. Er det paranoid av meg å tolke det negativt?

Anonymkode: b368e...437

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I timen i dag så overtolket jeg og tenkte at behandler var nedlatende, men i realiteten var det noe han virkelig mente var positivt. Er det paranoid av meg å tolke det negativt?

Du misforstod han om ikke annet.

Anonymkode: 66181...2e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du misforstod han om ikke annet.

Ja, i alle fall det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du snur litt på det, mener/synes du at han er drittsekk? 

Anonymkode: e531c...f93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du snur litt på det, mener/synes du at han er drittsekk? 

Anonymkode: e531c...f93

Nei, selvfølgelig mener jeg ikke det. Jeg har bare en lei tendens til å tolk ting i værste mening og bli litt 'paranoid' ift positivtet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan du fortelle litt mer detaljert hva det dreier seg om?

AnonymBruker
Skrevet

Kan du fortelle litt mer detaljert hva det dreier seg om?

Jeg har hatt noen litt tøffe uker der jeg har slitt med å gjøre ting. Jeg sa da i samtalen i dag at jeg vurderte å ikke dra på jobb i går, men at jeg dro likevel. Han sa at det var bra og videre spurte han hvordan det gikk og om det gikk bedre enn forventet. Jeg svarte da at "Ja, det går jo stort sett bedre enn man forventer og man klarer jo stort sett mer enn man tror". Og da sa han: "Ja, fantastisk" og skrev det på blokken sin og tegnet en ring rundt. Og videre i samtalen så ba han meg gjenta setningen flere ganger.

Han har ikke sagt noe sånt lignende til andre ting jeg har sagt og jeg ble egentlig litt usikker på om han virkelig mente dette eller om han var nedlatende? (Jeg tenkte originalt på ordet 'patronizing' på engelsk, usikker på hva det norske ordet her blir?). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har hatt noen litt tøffe uker der jeg har slitt med å gjøre ting. Jeg sa da i samtalen i dag at jeg vurderte å ikke dra på jobb i går, men at jeg dro likevel. Han sa at det var bra og videre spurte han hvordan det gikk og om det gikk bedre enn forventet. Jeg svarte da at "Ja, det går jo stort sett bedre enn man forventer og man klarer jo stort sett mer enn man tror". Og da sa han: "Ja, fantastisk" og skrev det på blokken sin og tegnet en ring rundt. Og videre i samtalen så ba han meg gjenta setningen flere ganger.

Han har ikke sagt noe sånt lignende til andre ting jeg har sagt og jeg ble egentlig litt usikker på om han virkelig mente dette eller om han var nedlatende? (Jeg tenkte originalt på ordet 'patronizing' på engelsk, usikker på hva det norske ordet her blir?). 

Jeg skjønner at du ble usikker på atferden hans. Det hadde mest sannsynligvis jeg også blitt. Men vi må tenke at han er profesjonell og at han virkelig ble imponert over tankegangen din;)

Skrevet

I terapi går det vanligvis ikke jevnt oppover. Det vanligste er at en kan jobbe en god stund med en utfordring inntil det en dag løsner, og en har kommet et langt stykke videre. Det kan være noe en klarer å gjennomføre, men det kan også være en helt ny erkjennelse. Da er det viktig å "feire" denne "seieren" ved å dvele litt ekstra ved den. Det er vel det behandleren gjorde her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan det være at han ville du skulle gjenta setningen fordi han tenker det var en viktig erfaring for deg å ta med videre? Rett og slett motiverende og inspirerende tanke å huske på til senere. Det var bra at du selv hadde kommet frem til erkjennelsen.

Den måten å fremheve positive meninger på, kan virke kunstige, særlig om det blir gjort overdrevent. Men jeg tviler på at terapeuten har hatt noen skjult agenda/hensikt. Om du er usikker, kan du spørre og ev. si hvordan du oppfattet det. Be ham om å forklare hva han mente, med å henvise til at du tror ikke det var ment fra hans side å være nedlatende. Det vet jeg av erfaring at du vil lære utrolig mye av.

Jeg har spurt nåværende terapeut om hans mening med noe han har sagt, enten direkte i timen eller timen etterpå, og jeg får alltid gode og ærlige svar. Jeg har aldri blitt møtt med noen fornærmet mine, men at det er positivt at jeg spør slik at vi kan få ryddet ev. usikkerhet/misforståelser av veien.

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det deg egentlig noe godt å gå til psykolog når du ender med å gruble om alt dere snakket om i ettertid? 

Anonymkode: 148f8...063

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør det deg egentlig noe godt å gå til psykolog når du ender med å gruble om alt dere snakket om i ettertid? 

Når man er syk med depresjon er det lett å falle i gruble-gryta!

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (8 timer siden):

I terapi går det vanligvis ikke jevnt oppover. Det vanligste er at en kan jobbe en god stund med en utfordring inntil det en dag løsner, og en har kommet et langt stykke videre. Det kan være noe en klarer å gjennomføre, men det kan også være en helt ny erkjennelse. Da er det viktig å "feire" denne "seieren" ved å dvele litt ekstra ved den. Det er vel det behandleren gjorde her.

Takk for forklaring, dette gir mening. 

Eva Sofie skrev (8 timer siden):

Kan det være at han ville du skulle gjenta setningen fordi han tenker det var en viktig erfaring for deg å ta med videre? Rett og slett motiverende og inspirerende tanke å huske på til senere. Det var bra at du selv hadde kommet frem til erkjennelsen.

Den måten å fremheve positive meninger på, kan virke kunstige, særlig om det blir gjort overdrevent. Men jeg tviler på at terapeuten har hatt noen skjult agenda/hensikt. Om du er usikker, kan du spørre og ev. si hvordan du oppfattet det. Be ham om å forklare hva han mente, med å henvise til at du tror ikke det var ment fra hans side å være nedlatende. Det vet jeg av erfaring at du vil lære utrolig mye av.

Jeg har spurt nåværende terapeut om hans mening med noe han har sagt, enten direkte i timen eller timen etterpå, og jeg får alltid gode og ærlige svar. Jeg har aldri blitt møtt med noen fornærmet mine, men at det er positivt at jeg spør slik at vi kan få ryddet ev. usikkerhet/misforståelser av veien.

Ja, det kan hende. Det gir i alle fall mening. Jeg vurderer om jeg skal be han om å forklare neste time, om jeg tør for det er jo litt skummelt hehe. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke vanlig for alle å gruble i etterkant av timene? Det har jeg trodd i alle fall?

Skrevet

Takk for forklaring, dette gir mening. 

Ja, det kan hende. Det gir i alle fall mening. Jeg vurderer om jeg skal be han om å forklare neste time, om jeg tør for det er jo litt skummelt hehe. 

Er det ikke vanlig for alle å gruble i etterkant av timene? Det har jeg trodd i alle fall?

Jeg har i hvert fall ikke grublet såpass mye som det virker som at du gjør. Og hvis jeg har grublet så har jeg spurt behandler hva hun mente. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (6 minutter siden):

Jeg har i hvert fall ikke grublet såpass mye som det virker som at du gjør. Og hvis jeg har grublet så har jeg spurt behandler hva hun mente. 

Hm, okei. Jeg har bare alltid tenkt at det var normalt, men har aldri snakket med noen om det før da. Hva kan jeg gjøre for å gruble mindre da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hm, okei. Jeg har bare alltid tenkt at det var normalt, men har aldri snakket med noen om det før da. Hva kan jeg gjøre for å gruble mindre da?

Blant annet, når du har bestemt deg for at du skal ta det opp med behandler, er at du sier til deg selv at nå har du grublet nok på dette som du ikke vil kunne få svar på nå, derfor legger du vekk grublingen også finner du på noe annet. 

Du kan også gi deg selv 20 min med grubling feks kl 18. Når de minuttene har gått finner du på noe annet. 

Skrevet

Jeg er også en av dem som har grublet masse etter (og før) terapitimene. Veldig gode forslag Glitter har, synes jeg. Jeg må gjøre noe aktivt for å bryte grublingen. Gå en tur feks.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 16.58):

Jeg har bare alltid tenkt at det var normalt, men har aldri snakket med noen om det før da. Hva kan jeg gjøre for å gruble mindre da?

@Glitter kommer med gode forslag.

Kan du snakke litt sammen med behandler om grublingen din og hva han tenker: Hvordan påvirker grublingen deg positivt og negativt i hverdagen? Når er det grublingen oppstår? I hvilke situasjoner? Ev. ved hvilke følelser? Om det blir at du grubler mye over dette, sett av en fast tid, og si at nok er nok. Avled deg selv.

Ved enkelte tilstander/lidelser er det vanlig at grubling/tankespinn opptar mye tid, f.eks. depresjon. Det betyr ikke at en ikke skal gjøre noe aktivt for å unngå det.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at behandlers jobb er å utfordre deg, og få deg til å endre tankene dine. Noen ganger kan du sikkert bli fornærmet og tolke ting i feil retning. Ikke ha fokus på det, du skal ta til deg det behandler sier og jobbe med å endre tankegangen din. 
Terapauten gjør en jobb. 
Om det er noe du reagerer på så si fra, si at du følte dette traff litt feil. Dere må kommunisere, da blir det lettere 

Anonymkode: 50fa8...6f9

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (På 13.2.2025 den 8.26):

Det kan være noe en klarer å gjennomføre, men det kan også være en helt ny erkjennelse.

Hva hvis erkjennelsen ikke passer inn i behandlingsopplegget? F.eks. at man kommer frem til at man ikke skal endre på en spesifikk adferd som behander mener er problematisk?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...